hoefprobleem... rotstraal? op wat anders...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

hoefprobleem... rotstraal? op wat anders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:07

nou volgens mij heeft buc weer wat hoor Vork

ik ging gistere zijn hoeven uitkrabbe zoals elke dag maar nu viel het mij erg op dat zijn hoeven aan de onderkant zwart!! zijn en zodra ik met de krabbner er overheen ga.. worden ze wit.. het brokkeld dus af ook heeft buc achter stukke hoef (onderkant)dat los zit.
hij staat welk op ijzers
stal word regelmatig uitgemest ....

wat kan ik doen?wat is is enz..

CM_

Re: hoefprobleem... rotstraal? op wat anders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:22

zolang de hoeven niet stinken , heeft ie geen rotstraal
ruik eens aan de hoevenkrabber na hetb uitkrabben
als dit stinkt, dan is de kans zeer groot dat ie rotstraal heeft
egyptische zalf kan dan wonderen doen

maar zoals ik het hoor zal het wel meevallen, zwart is normaal
dat is aanslag van de mest
dat witte wil zeggen dat de hoeven wat week zijn
teer hem een keer in de week , en als de hoeven weer harder zijn, eens in de twee weken
dan ben je van dit probleem af Knipoog

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:54

over dat stinke.... zodra ik ze uit krab en dat zwarte weg haal... komt er wel een vieze lucht om hoog.. wat ik vandaag heb gedaan: uitgekrabt, hoeven schoon gespoten en geteerd...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:34

janne8 schreef:
over dat stinke.... zodra ik ze uit krab en dat zwarte weg haal... komt er wel een vieze lucht om hoog.. wat ik vandaag heb gedaan: uitgekrabt, hoeven schoon gespoten en geteerd...

Afgespoten? Dat is vocht, vocht moet je dus eerst goed met handdoek afdrogen en dan de teer erop. Teer zorgt ervoor dat de hoef harder en droger wordt en nu is de hoef zacht en vochtig.
Door eerst de hoef vochtig te maken en er daarna teer overheen te doen kan het vocht alleen nog maar intrekken in de hoeft.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:10

QuijoSavan schreef:
janne8 schreef:

Afgespoten? Dat is vocht, vocht moet je dus eerst goed met handdoek afdrogen en dan de teer erop. Teer zorgt ervoor dat de hoef harder en droger wordt en nu is de hoef zacht en vochtig.
Door eerst de hoef vochtig te maken en er daarna teer overheen te doen kan het vocht alleen nog maar intrekken in de hoeft.

dus worden ze nog weker Boos!:( ik had gehoord dat je ze eerst nat moest maken voordat jegaat teren

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:47

nee dat is met vetten

eerst goed weken en dan vetten
dat is juist om het vocht zomers er in te houden

met teren moet je de hoeven goed droog hebben en dan teren

Knipoog

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:31

nickyu schreef:
nee dat is met vetten

eerst goed weken en dan vetten
dat is juist om het vocht zomers er in te houden

met teren moet je de hoeven goed droog hebben en dan teren

Knipoog

hmm oke en wat als me paard nou smerige benen heb en ik moet tere dat kan niet mer smerige hoeve.. dan moet ik ze wel afspuite,...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:59

het is onmogelijk om voor het teren de voeten brandschoon en droog te krijgen
goed uitkrabben en daarna goed met een klein hoefborsteltje schoonborstelen is daarom ook meer dan genoeg

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:15

Met teer stop je het alleen maar dicht op het moment als het al zacht en stinkend is ( dus begin van rotstraal )
Beter is de hoef+straal te reinigen in een emmer met biotex of soda, en op te letten dat je paard niet te veel in de blubber of in zn eigen mest/urine staat.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:15

SANEX schreef:
Met teer stop je het alleen maar dicht op het moment als het al zacht en stinkend is ( dus begin van rotstraal )
Beter is de hoef+straal te reinigen in een emmer met biotex of soda, en op te letten dat je paard niet te veel in de blubber of in zn eigen mest/urine staat.

gelukkig staat hij zoiezo niet veel in de bagger ben er al een paar dagen niet meer geweest wegens familie omstandigheden maar ik ga morgen avond weer heen..

dan ga ik zijn stal mesten want die is denk ik ook niet zo schoon ik kijk dan gelijk naar zijn hoeven en kijk hoe erg het is .. de hoefsmid bellen doen we dejk ik zoiezo eventjes.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij gewoon oude zool die loslaat. Is dat witte gewoon hard?
Maar je moet de hoeven nooit invetten, dat droogt de hoef juist uit. En water is juist wel goed hoor Lachen

Groeten Alline

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:22

Alline schreef:
Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij gewoon oude zool die loslaat. Is dat witte gewoon hard?
Maar je moet de hoeven nooit invetten, dat droogt de hoef juist uit. En water is juist wel goed hoor Lachen

Groeten Alline

hmm heb vandaagf met een kenner gesproken en die zegt dat ik buc zijn stal goed droog moet houden maar dat doe ik al Tong uitsteken

verder denkt zij dus wel teren omdat dat de hoeven verstevigd...

hoe denken jullie hier over? want nu weet ik het echt niet meer gister ben ik niet geweest word als het weer mee zit vanavond en anders pas zaterdag

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:46

Stal drooghouden is natuurlijk altijd goed.

Persoonlijk heb ik het niet zo op teren op het moment dat het idd rotstraal is, teren moet je doen als de hoeven gezond zijn, om rotstraal e.d te voorkomen. Op het moment dat er iets mis is met de hoeven stop je de boel alleen maar dicht met teer

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening die anderen weer heel anders ervaren en opvatten

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:53

SANEX schreef:
Stal drooghouden is natuurlijk altijd goed.

Persoonlijk heb ik het niet zo op teren op het moment dat het idd rotstraal is, teren moet je doen als de hoeven gezond zijn, om rotstraal e.d te voorkomen. Op het moment dat er iets mis is met de hoeven stop je de boel alleen maar dicht met teer

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening die anderen weer heel anders ervaren en opvatten

hier ben ik het ook mee eens maar heb ik nu natuurlijk even niks aan.... wat kan ik doen om die stink lucht weg te krijgen ? kan het ook gewoon mest aanslag zijn wtstinkt?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:57

SANEX schreef:

Beter is de hoef+straal te reinigen in een emmer met biotex of soda
, en op te letten dat je paard niet te veel in de blubber of in zn eigen mest/urine staat.

Bovenstaande wat ik al eerder vertelde ( ennu schuin gezet heb )kun je een paar keer doen, met bv een dag ertussen. om aan te kijken of hiermee de lucht weggaat.
Zet 'm na de reiniging op een dikke laag droog stro.
De stank is toch vaak een teken van rotstraal. Mocht het hiermee niet over gaan is het verstandig iemand er naar te laten kijken en die de rot weg laten snijden

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:03

goed hierkan ik meer mee...

zaterdag heb ik alle tijd voor buc en neem ik gelijk biotex mee en zet hem dan er in en mest ik zuihj nstlaa uit Tong uitsteken

hij staat momenteel op zaagsel en heb t al een tijd niet opgeschud dus ben bang dat het vrij erg smerig is zijn stla Ach gut