Na klinisch onderzoek en het maken van een scintigrafie bleek dat mijn pony een breukje heeft in zijn heup, waarschijnlijk in het gewricht. Hij moet nu 2 maanden op stalrust en mag eigenlijk niet liggen dus staat hij aangebonden
... Hij staat wel in een grote stal en zijn touw kan over een buis aan de voorkant van zijn stal glijden, dus hij kan nog een meter of 4 heen en weer bewegen gelukkig. We moeten kijken of hij over 2 maanden iets verbeterd is en anders zal het waarschijnlijk beter zijn om hem in te laten slapen. Gelukkig heeft hij nu al duidelijk minder pijn dan 3 weken geleden en hij heeft na dinsdagavond ook geen pijnstillers nodig gehad. Dat was de dag van de onderzoeken en daarna moest hij ook nog een uur in de trailer om van Belgie terug naar huis te komen, dus toen heb ik hem maar wat gegeven. Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met dit probleem en of jullie paardjes wat zijn opgeknapt na stalrust en hoe het verder is verlopen. Hij zal waarschijnlijk wel altijd kreupel blijven omdat het breukje in zijn gewricht zit en hij zal dus in elk geval niet meer te 'gebruiken' zijn, maar het gaat er mij alleen om dat hij pijnvrij wordt. De dierenarts van de kliniek hanteert ook als criterium dat het paard in stap 'comfortabel' is. Al blijft het natuurlijk erg jammer dat hij in het meest positieve geval op zijn 11e met pensioen gaat. Gelukkig houdt mijn fjord erg van eten, dus zal een leven als weidepaard hem niet in de minste mate frustreren zegmaar...
Ook vroeg ik me af of je eventueel (als het 'goed' gaat) later nog stukjes met je paard mag stappen (ernaast lopend uiteraard) zodat hij nog eens wat anders ziet dan zijn stal en wei of dat dit ook al teveel een belasting zou zijn. Alvast bedankt!