Wie heeft ervaring met breukje in het heupgewricht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieteke_

Wie heeft ervaring met breukje in het heupgewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:42

Na klinisch onderzoek en het maken van een scintigrafie bleek dat mijn pony een breukje heeft in zijn heup, waarschijnlijk in het gewricht. Hij moet nu 2 maanden op stalrust en mag eigenlijk niet liggen dus staat hij aangebonden Huilen ... Hij staat wel in een grote stal en zijn touw kan over een buis aan de voorkant van zijn stal glijden, dus hij kan nog een meter of 4 heen en weer bewegen gelukkig. We moeten kijken of hij over 2 maanden iets verbeterd is en anders zal het waarschijnlijk beter zijn om hem in te laten slapen. Gelukkig heeft hij nu al duidelijk minder pijn dan 3 weken geleden en hij heeft na dinsdagavond ook geen pijnstillers nodig gehad. Dat was de dag van de onderzoeken en daarna moest hij ook nog een uur in de trailer om van Belgie terug naar huis te komen, dus toen heb ik hem maar wat gegeven. Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met dit probleem en of jullie paardjes wat zijn opgeknapt na stalrust en hoe het verder is verlopen. Hij zal waarschijnlijk wel altijd kreupel blijven omdat het breukje in zijn gewricht zit en hij zal dus in elk geval niet meer te 'gebruiken' zijn, maar het gaat er mij alleen om dat hij pijnvrij wordt. De dierenarts van de kliniek hanteert ook als criterium dat het paard in stap 'comfortabel' is. Al blijft het natuurlijk erg jammer dat hij in het meest positieve geval op zijn 11e met pensioen gaat. Gelukkig houdt mijn fjord erg van eten, dus zal een leven als weidepaard hem niet in de minste mate frustreren zegmaar... Knipoog Ook vroeg ik me af of je eventueel (als het 'goed' gaat) later nog stukjes met je paard mag stappen (ernaast lopend uiteraard) zodat hij nog eens wat anders ziet dan zijn stal en wei of dat dit ook al teveel een belasting zou zijn. Alvast bedankt!

Wieteke_

Re: Wie heeft ervaring met breukje in het heupgewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:12

Ook alle ervaringen met stalrust in het algemeen zijn trouwens welkom. Er ligt al een enorme berg met hooi en stro voor zijn neus en gelukkig lopen er altijd veel mensen in de stal zodat hij wat afleiding heeft, maar ik vraag me af of ik het op een andere manier nog wat kan veraangenamen voor hem. Normaal verveelt hij zich niet zo snel, maar omdat hij nu ook nog vast moet staan vind ik hem zo sneu...

Vajramani

Re: Wie heeft ervaring met breukje in het heupgewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:27

Ik heb geen ervaring met zo'n breuk. Maar mijn paard heeft vorige winter haar kootbeen gebroken, zeg maar verbrijzeld.
Ze heeft van januari t/m mei in het gips gestaan. Waarvan de eerste tijd alleen op stal. In mei mocht ik kleine stukje met haar gaan stappen. Dankzij de sedalin ging dit goed. Gekke sprongen waren uit de boze. In juni heb ik haar op een heel klein stukje(3x3) in het land gezet en steeds iets groter gemaakt. Niet vanwege het bot, maar haar pezen waren niks meer gewend, 1 rare sprong kon voor haar een peesbleslure opleveren.
Nu loopt/rent/vliegt ze door het land. Wel kreupel maar ze heeft er geen last van. In de stap is zo zo goed als regelmatig. En als ze heel gek doet zie je er ook niets van. Ik heb er wel weer eens opgezeten ( alleen gestapt) ook daarna heeft ze er niet meer last van. Ik doe haar ook wel eens aan de longe. Gewoon in stap.
Mijn paard heeft maar 2 keer een pijnstiller gekregen. Weinig tot geen brok geven, veel hooi geven en veel aandacht. Verder kan je er weinig aan doen.
Ik heb mijn paard in die periode Osteocure van VSM gegeven. Dit stimuleert de botgroei en voorkomt botwoekeringen. Of het geholpen heeft weet ik niet. Maar haar bot zit weer aanelkaar ( ik had 30% kans dat het aan elkaar zou groeien). Ze gaat nu een leven tegemoet als fokmerrie.
Voor de toekomst: je merkt zelf wel wat je wel en niet met je paard kan doen. Als het breukje eenmaal genezen is, is het sterker dan voor die tijd.
Wat wandelingen met je paard maken kan helemaal geen kwaad.
Die van mij vind het prettig als ze van tijd tot tijd extra aandacht krijgt. Voorheen werd ze bijna elke dag gereden( ik reed Z1 met haar). Nu doet ze niks meer. Ik merk aan haar dat ze jaloers is op de andere paarden waar wel op gereden wordt.
Ze heeft wel een tik overgehouden aan haar stalperiode. Ze kan nu geen hele dagen meer op stal staan. Ze sloopt letterlijk haar stal.
Veel sterkte in deze spannende tijd.