Te hoge nierwaardes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Te hoge nierwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 10:35

Hoi,
Na weer een aantal weken tobben met rugproblemen e.d, en bezoeken aan de kliniek in bodegraven en de manueeltherapeut daar, heb ik besloten om naar mijn eigen gevoel en ervaring met dit paard te luisteren. Ik heb bloed laten prikken om te kijken of zijn nierwaardes e.d goed waren omdat hij in het verleden spierbevangen is geweest en iets zijn spier en rug probleem nu ook weer aangewakkerd heeft.
Ik heb de uitslag binnen en zijn nierwaardes zijn te hoog (171), ook andere waardes zijn iets verhoogd maar niet schikbarend, en ik krijg nog een uitslag van een test ( ik weet zelf niet eens wat ).
Zijn er meer mensen die een paard hebben waarbij dit is en wat zijn de symptonen? en wat doe je ermee.
Bij mijn paard zie ik dat hij afvalt, de ene dag gevoelig is op zijn rug en de keer daarna kan ik hem gewoon aanraken, sinds een paardagen heeft hij geen warme hoef meer maar dit was wel zo, en hij heeft af en toe bultjes (eiwitbultjes) op zijn hals.
Verder staat hij wel te glimmen en is hij allert.
Het enige wat ik doe is wandelen en longeren ( de gevoeligheid in zijn rug is niet speciaal na het longeren aan de bijzet ).
Ik baal hier ontzettend van, want ik heb hem helemaal laten onderzoeken en alle symptonen verteld waarop er foto's zijn gemaakt van zijn rug en benen, en zijn benen verdoofd zijn om arterose uit te sluiten, daar was niks op te zien dus moest hij maar naar de manueeltherapeut. Hij is daar twee keer geweest en toen moest het goed zijn volgens de manueel. Ik heb toen nog contact gehad met de veearts en die wilde hem nog een keer zien voor zijn benen. Toen heb ik hem nogmaals verteld dat het een heel gevoelig paard is en dat hij al eens echt spierbevangen is geweest en dat hij zo afviel, toen kreeg ik als advies hem meer hooi te geven en kuilgras (?). Ik moest eigenlijk vrijdag 18 Feb terug maar ik besloot dus eerst bloed te laten prikken, bij mijn eigen veearts in de buurt, want ik dacht als mijn vermoeden juist is hoef ik hem niet alle trailerleed weer aan te doen, en zo heb ik het ook netjes verteld aan bodegraven.
En nu blijkt mijn vermoeden dus juist. Ik laat hem verder behandelen door deze veearts (kliniek). Dit komt ook mede door mijn verzekering, want die is verandert en ik krijg dus niks uitgekeerd maar ik moest wel van hun naar een aangesloten arts.
Dus alle feiten op een rij heeft het mij tot nu toe 758 euro gekost, vrije dagen, een paard met een trailer trauma en wat ik het ergste vind hij is nog niet goed geholpen want de oorzaak zit er nog steeds.
Ik moet nu zout door mijn paard zijn eten geven en olie ( zout zodat hij goed blijft drinken olie voor eiwit afbraak), dan over twee weken weer kortsluiten en eventueel weer bloed prikken, maar wat ik verder met hem moet doen weet ik niet en daar kreeg ik ook geen duidelijk antwoord op.
Het probleem is ook dat hij nu veel te weinig beweegt, want ik heb bijna geen mogelijkheden om hem lekker buiten te zetten alleen een modderige paddock die s ávonds niet verlicht is. Ze mogen pas in het voorjaar op de wei.
Dus is er iemand met dezelfde problemen dan zou ik graag de symptonen horen en ook de behandel methode en wat je doet m.b.t beweging.
Sorry voor het lange verhaal.
Groetjes pharlap.

Cacharel

Re: Te hoge nierwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:51

Hoi, ik heb laatst een topic aangemaakt met ongeveer hetzelfde probleem. De nierwaarden van mijn paard waren ook verhoogd, en hij zit nu aan een soort thee kuur. Ik kwam erachter doordat hij erg stijf was en dit niet overging. Ik heb er ook iemand bijgehad om naar zijn rug te laten kijken, en deze man zei dat de rug vast zat.

Volgens de dierenarts klopte dit niet, met zijn rug was niks mis, wel een buigproef gedaan omdat hij met rechts achter stijf is en blijft, ook na veel longeren, rijden, verschillende oefeneningen etc. Hij is door de buigproef heengekomen, dus toen bloedprikken, nierwaarden te hoog, en nog een paar waarden, (spierwaarden etc) maar de da wou eerst zijn nieren aanpakken, want hij dacht dat de andere waarden te hoog waren juist door de nieren.

heeft je paard te trage nieren dan heeft je paard moeite met het vervoeren van afvalstoffen . We hebben de eerste kuur nu achter de rug, en we moeten er een tweede achteraan, en ik moet eerlijk zeggen dat hij nu een stuk vrolijker is en er beter uitziet.

Alhoewel hij altijd alwel glimde. nooit dof geweest, maar wel erg chagerijnig en "bleekjes". Je moet gewoon door blijven rijden, maar hou er rekening mee dat je paard niet lekker te pas is. (dus sneller moe etc, hij heeft gewoon pijn en daardoor er geen zin in)

Ik hoop dat je eigen da je wat meer kan vertellen straks!!! Goed van je dat je hem laat komen! Ik hoop dat je het gauw weet!

Groetjes!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:05

Hoi,
Bedankt, ik print het even uit en ik wil het hier ook even over hebben met de veearts.
Hij is nu begonnen met zout door zijn eten om hem zo meer te laten drinken ( en dus plassen ).
Moet jou paard nog een aangepast dieet? want ik heb iedere keer hetzelfde liedje met mijn paardje ( en nu is hij al van stal en voer verandert ), maar er moet toch iets zijn waar hij goed op reageert?
Als ik zo terug kijk, ook naar de tijd dat ik hem nog leasde, is dit een steeds terug kerend probleem, alleen in de tijd dat ik hem leasde mocht er geen veearts komen voor zijn rug enzo, want dan moest hij maar op rust.
Al die jaren dat ik hem nu heb (lease en toen eigen ), is hij dressuurmatig ook eigenlijk niet goed te rijden ( kort lopen, dus hij had zogenaamd artrose, onrustig met het hoofd, als hij aan de teugel loopt komt hij bijna niet meer vooruit want dat kost hem moeite ) buiten heeft hij geen moeite, maar dat kan ook op zijn manier.
Toen hij spierbevangen was is er ook bloed nagekeken en toen waren zijn waarden ook verhoogd, maar er is verder nooit meer naar zijn bloed gekeken, alleen naar de buitenkant. Dat was ook de eerste veearts die zei dat hij zo kort liep door artrose en smeerde mij dus ook primeval gelatinaat aan en speciaal beslag. Hij is daar nooit beter op gaan lopen. Daarna ben ik verhuisd en heb een andere veearts laten komen voor zijn achterbeen wat niet lekker meekwam en die smeerde mij pijnstillers aan voor artrose aan zijn voorbeen, en je raad het al hij liep niet beter. Toen liet ik een fysio komen en toen ging het iets beter, maar ook nog niet echt lekker, maar goed ik rij graag buiten dus als het geen dressuur paard is dan vind ik het niet zo erg. Toen brak het weide seizoen aan, waarbij hij altijd de eerste tijd onder de eiwitbulten zit, maar hij had veel meer beweging en het ging dus beter.Tot nu dan weer. En nu kan niemand meer zeggen dat hij arterose heeft want het bewijs staat op de foto's dat het niet zo is.
Ik vraag me alleen af hoelang dit dier nu al met spierpijn loopt. Ook van voor dat hij bij de handelaar/manege kwam, want dit is iets wat in het paard zit (nieren fuctioneren wel of niet goed ).
Ik ben echt blij dat ik nu eens voor 1 keer naar mezelf geluisterd heb, en ik heb besloten dit ook veel vaker te doen.
Wil je nog laten weten wat je paard eet? en wil je mij op de hoogte houden van de vorderingen? want hoe meer info ik heb hoe beter het is.
Bedankt groetjes pharlap.
Laatst bijgewerkt door Pharlap op 27-10-24 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:22

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Groetjes pharlap.

Cacharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:40

Hoi,
ik vind het goed dat je naar je eigen gevoel luisterd.
Toen ik hem kocht had hij lang stilgestaan, zo uit de sport getrokken en op stal gezet, zijn nieuwe eigenaresse was echt een bang vrouwtje en hij hoefde maar een keer met zijn staart te zwiepen en ze was alweer bang en het paard moest maar weer op stal. Al met al heeft hij een maand of 5 echt stilgestaan, toen ik hem kocht dacht ik, dat rij/longeer ik er wel uit, maar het werd maar niet beter, zijn achterbeen kon gewoon niet goed meekomen met de rest, en ook protesteerde ie steeds meer, ik dacht dat het misschien kwam doordat hij verwent was geweest, maar om hem te straffen vond ik ook niet kunnen want ik wist niet zeker wat het was, of verwent of toch een zeer been?

Er was al eens iemand geweest voor zijn rug, en die zei dat ie vastzat, maar dat was achteraf bullshit, de dierenarts heeft ook nog gevoelt en met zijn rug was niks mis. Na een buigproef ook niet kreupel, of raar lopen. Dus toen de bloedtest, en nu heeft hij van die theeblaadjes. Hij krijgt op stal gewoon brokken, ong zown 2/3 kilo per dag plus een boel hooi. Ook heeft ie wel een liksteen (zout) en krijgt hij van mij dus een bakje met muesli/brok waar zijn speciale thee doorzit.

In stap loopt hij weer goed, hij kan zijn achterbeen goed meekrijgen, en als hij los loopt dan loopt ie helemaal goed. Zie je er helemaal niks meer aan. (dat was in het begin wel anders!)Zodra je op hem gaat zitten loopt hij weer iets stijf, (vooral in draf) maar het is wel verbeterd, verder moet ik er rekening mee houden dat hij gewoon niet helemaal "gezond" is op het moment, dus niet Te veel van hem vragen, hij is gewoon snel buiten adem. Met zijn been is verder niks mis, dat weet ik gewoon zeker, want hij springt uit zichzelf over hindernissen heen als hij vrij loopt, (m/z niveau) en springt makkelijk in de galop vanuit stilstand, en scheuren in de bak vind ie ook het einde. Als een paard kapot is aan zijn benen doet hij dit echt niet uit vrije wil.

Hij heeft zijn 1e kuur achter de rug, en we doen er nu nog eentje achteraan, loopt hij dan goed, dan gaan we weer bloedprikken om te kijken wat zijn waardes zijn, ik hoop dat het dan goed is, maar goed anders gooien we er nog eentje achteraan.

Zoals je zelf ook wel gelezen zult hebben onze verhalen veel overeenkomsten. Mijn paard heeft ook eiwit bultjes, en plast (en drinkt) ook erg weinig. Ook heb ik zijn vorige eigenaars opgebelt, en hij is altijd kerngezond geweest, geen spierpijn, stijf lopen, kreupel, blessures, ziektes etc. Het kan elk paard dus overkomen. Ik zou wel alert blijven als ik jou was, (dat doe je al merk ik) want mn dierenarts vertelde mij dus dat ik er gelukkig snel bij was, want als je te laat erachter komt, en de nierwaarden echt heel hoog zijn dan kan je paard eraan overlijden. Volgens mij waren de waarden van mijn paard 234, maar dit weet ik niet zeker, zou ik even na moet kijken..

In ieder geval veel suc6 en sterkte , ik hoop dat je wat aan mij verhaal hebt, en laat het even weten als je wat meer weet!

Groetjes!!!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:26

Over welke nierwaarden hebben jullie het hier, want er zijn er wel meer dan 1? Ureum, creatinine of de ratio? Denk ik.
Maar goed, ik zou sowieso ook urine onderzoek laten doen, want verhoogde nierwaarden kunnen meer oorzaken hebben dan nierproblemen.
Voor honden zijn er speciale dieeten waarbij de hoeveelheden eiwitten en essentiele aminozuren zijn afgemeten.
Maar ik zou dus eerst verder onderzoek afwachten.

Ook zou ik voortaan toch op het oordeel van de dierenarts uitgaan. Het is logisch dat hij bij een stijf paard aan artrose denkt. En dus ook logisch dat hij foto's en dergelijke laat maken. Spierbevangenheid hoeft ook absoluut niet met nierproblemen te maken hebben.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:06

Hoi, over twee weken moet er weer bloedgeprikt worden.
Als ik aangeef bij een arts dat hij bultjes heeft, een warme hoef al eerder spierbevangen is geweest ( toen waren zijn waarden ook te hoog ), hij al voor honderd euro aan speciaal beslag onder zijn voeten heeft gehad en pijnstillers voor arterose,en primeval gelatinaat heeft gehad maar hij daar nooit beter van is gaan lopen, dan vind ik het nog niet erg dat hij op de foto gaat, maar zou je dan niet ook een bloed onderzoek kunnen doen? Bovendien is hij op de foto geweest om ook hoefkatrolontsteking uit te sluiten en met zijn rug om eventuele afwijkingen uit te sluiten. Daar was niks op te zien, dus ik blij natuurlijk. Toen ben ik door verwezen naar de manueeltherapeut, dus ik dat gedaan natuurlijk, en die heeft zijn rug 2 keer behandelt en toen moest het goed zijn volgens hem en ik moest maar weer contact opnemen met de veearts. Ik dat gedaan en die wilde, omdat ik hem nog steeds niet lekker vond lopen, weer naar zijn benen kijken. Ik heb toen ( weer ) aangegeven, dat zijn hoef warm was en hij afviel enz.
Daar werd als advies gegeven dat hij meer hooi moest en kuilgras enz.
Nou snap ik zelf ook wel dat als je voer mindert omdat je paard op rust staat, hij dat aangevuld moet krijgen, alleen dit was meer afvallen achter zijn buik, het was dus of ik twee delen paard had. Toen heb ik dus besloten om eerst maar eens zijn bloed na te laten kijken, omdat in mijn ogen de veearts deze keer er naast zat.
Dat wil niet zeggen dat hij slecht is ofzo, ik vind alleen dat er niet goed geluisterd is en daarom luister ik volgende keer weer naar mezelf, dus als ik dan weer bloed na wil laten kijken vraag ik of de desbetreffende veearts dat wil doen, als ik er dan naast zit kunnen we altijd verder kijken. Daarbij zit ik niet op onodige kosten te wachten.
verder bedankt voor je reactie, groetjes pharlap

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:04

Naar jezelf luisteren is altijd goed! Jij kent je paard het beste. En als je alle verschillende adviezen naast elkaar legt kun je heel goed zelf beslissen wat jou het beste lijkt weet ik uit eigen ervaring. Mijn paard heeft een hele medische geschiedenis met hele zware aandoeningen die ieder op zich al dodelijk kunnen zijn, maar loopt nog steeds de sterren van de hemel. En dat is niet per toeval, maar omdat ik hem heel goed in de gaten houdt en van alle nieuwe en oude medische ontwikkelingen op de hoogte probeer te blijven en niet altijd klakkeloos vertrouw op de plaatselijke dierenarts.
En de afgelopen winter liep ie weer niet echt lekker (een vreemde zag niks aan hem, maar ik merkte gewoon dat ie niet lekker in zijn vel zat, en ook op wedstrijd reden we geen deuk meer in een pakje boter ), en heb ik een homeopaat erbij gehaald. Er was nl. door de gewone DA al van alles onderzocht en behandeld zonder resultaat. Voor mijn gevoel zat het probleem in zijn 'interne' gebeuren en ik roep al meer als een jaar dat ie niet goed op de longen is. Maar vlgs. de DA was dat niet het probleem. Het eerste dat de homeopaat zegt is: 'paard heeft problemen met zijn longen en ook de nieren werken niet optimaal'! Hij heeft Jumper behandeld met acupunctuur en medicijnen (homeopatisch) en na een week had ik al een heel ander paard. Het is nog niet allemaal opgelost, maar nu, een week of 3 na de eerste behandeling merk ik al een verschil van dag en nacht! Hij is allereerst een stuk vrolijker geworden (vind ik het belangrijkste!) maar hij loopt ook veel beter! En achteraf gezien kwamen uit de bloedwaarden die de reguliere DA afgelopen jaar had laten prikken wel licht verhoogde nierwaarden! Hij vond dit echter zo weinig dat het 'verwaarloosbaar' zou zijn.
De homeopaat (die overigens hier heel goed bekend staat en ook op de 'top'stallen komt, dus geen 'kwakzalver') adviseerde mij ook om Jumper iedere dag een liter blaas/nieren thee over zijn voer te geven. Dit kun je gewoon bij een winkel als bv. 'de tuinen' kopen. Voor het vermageren geef ik trouwens bij iedere krachtvoermaaltijd wat lucerne erover. Dan moeten ze beter kauwen en het verteert beter. Sinds ik dit doe is Jump niet meer te mager (was ie wel heel lang), ik moet zelfs oppassen dat ie niet dikker word.
Het enige probleem is misschien dat mijn homeopaat uit Duitsland komt en dat de medicijnen die hij geeft in Nederland niet te koop zijn. Ik haal dit ook altijd uit Duitsland (ik woon 5 km van de grens dus voor mij makkelijk). Met de medicijnen voor zijn nieren mocht ik trouwens na 3 weken al stoppen omdat het niet meer nodig was.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:43

Ik ben het met je eens dat wanneer je aan blijft kwakkelen je soms op je eigen gevoel moet afgaan. Ook ben ik een voorstander van alternatieve geneeswijze indien een reguliere DA geen uitkomst biedt.

Maar ik vraag met toch af of je urine onderzoke hebt laten doen? Dit kan namelijk je vermoeden wat je hebt op basis van de verhoogde nierwaarden bevestigen. Verhoogde nierwaarden kunnen namelijk ook ontstaan door afwijkingen buiten de nieren.

Succes in ieder geval Knipoog

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:07

Hoi,Bedankt voor de reactie's.
Over 1,5 week komt de veearts weer en dan test ze gelijk die nieren weer.
Ik wil het dan ook over zijn urine hebben om die te laten testen. Urine ging ook een beetje moeilijk want we zagen hem niet eens plassen. Nu trouwens weer wel.
Mijn paard heeft trouwens wel moeite met het verwerken van bepaalde afvalstoffen, dus moeten we ook naar zijn voeding kijken.
Zijn lympfe....(nog iets) waren trouwens ook verhoogd, maar niet schokkend.
Het feit blijft natuurlijk dat hij ook nog met een warme hoef zat en bulten en een dikke koot ( en hij heeft echt nooit dikke benen ).
Ik wacht even af tot ze er weer is.
Groetjes Pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:09

frunnik schreef:
Ik ben het met je eens dat wanneer je aan blijft kwakkelen je soms op je eigen gevoel moet afgaan. Ook ben ik een voorstander van alternatieve geneeswijze indien een reguliere DA geen uitkomst biedt.

Maar ik vraag met toch af of je urine onderzoke hebt laten doen? Dit kan namelijk je vermoeden wat je hebt op basis van de verhoogde nierwaarden bevestigen. Verhoogde nierwaarden kunnen namelijk ook ontstaan door afwijkingen buiten de nieren.

Ben trouwens met je eens dat iets anders de oorzaak van die verhoogde waarden is hoor.
Maar het is wel iets van binnenuit.
Groetjes pharlap.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:12

Pharlap schreef:
frunnik schreef:

Ben trouwens met je eens dat iets anders de oorzaak van die verhoogde waarden is hoor.
Maar het is wel iets van binnenuit.
Groetjes pharlap.

Hoeft niet hoor, je paard zou best nierproblemen kunnen hebben.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:43

He?
Oh ik zie het al ik bedoelde dat ook iets anders de oorzaak kan zijn (haha), lekker suf ben ik. Ik begreep je antwoord al niet helemaal.
Groetjes Pharlap.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:45

Pharlap schreef:
He?
Oh ik zie het al ik bedoelde dat ook iets anders de oorzaak kan zijn (haha), lekker suf ben ik. Ik begreep je antwoord al niet helemaal.
Groetjes Pharlap.

haha, nou ja, in ieder geval succes met je paardje. Ik hoop dat het snel weer beter gaat. Knipoog