Kan deze pony doorgaan voor recreatiepony?Of voor Stegeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Kan deze pony doorgaan voor recreatiepony?Of voor Stegeman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:37

Een 3 jarige pony is onlangs rontgenologisch en klinisch gekeurd,beoordeeld door een goede, maar strenge veearts.

De fotos zijn vrij goed, alleen heeft t beestje aan 1 achterbeen artrose klasse 3.

Kan dit beestje nog voor de recreatie worden gebruikt?

cobiie

Re: Kan deze pony doorgaan voor recreatiepony?Of voor Stegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:43

Hoe loopt de pony?

Sommige zien er op de foto's erg slecht uit maar lopen geen moment kreupel.

Daarnaast vind ik het wel trikkie aangezien het maar 1 van de achterbenen is, heb je sneller kans dat het dier gaat proberen het been te ontlasten waardoor weer andere problemen kunnen ontstaan.

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:22

jaah als jouw paard gewoon goed loopt en er verder geen last van heeft kan je hm natuurlijk nog gwoon berijden.. dit moet je wel wat rustiger aan doen want anders slijt het heel hard..
een paard bij ons op stal heeft dit ook.. wordt bijna elke dag een half uur 3 kwartier gereden en loopt super.. hiermee gaan ze zelfs wedstrijden starten binnekort..
alleen zo dra ze kreupel loopt moet je natuurlijk stoppen en bij ons paard is dat ook een keer gebeurt (2x) en is ook allbei die keren geopereerd.. nu loopt ze wellis neit hlmaaal zuiver en dan wordt ze niet gerenden.. wnneer ze gewoon loopt word er gewoon mee gewerkt!

succes,

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 23:23

Hij loopt als ie naar beneden loopt aan bijv de bijzets super.
Verder is t van oorsprong een draver, dus gangen al moeilijker te beoordelen.

Wel zeer en zeer mooi, en er super uitziend.
Lief karakter.
Makkelijke galop.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 23:24

MissSL schreef:
jaah als jouw paard gewoon goed loopt en er verder geen last van heeft kan je hm natuurlijk nog gwoon berijden.. dit moet je wel wat rustiger aan doen want anders slijt het heel hard..
een paard bij ons op stal heeft dit ook.. wordt bijna elke dag een half uur 3 kwartier gereden en loopt super.. hiermee gaan ze zelfs wedstrijden starten binnekort..
alleen zo dra ze kreupel loopt moet je natuurlijk stoppen en bij ons paard is dat ook een keer gebeurt (2x) en is ook allbei die keren geopereerd.. nu loopt ze wellis neit hlmaaal zuiver en dan wordt ze niet gerenden.. wnneer ze gewoon loopt word er gewoon mee gewerkt!

succes,

Kan aan artrose worden geopereerd?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:45

Jeetje een pony op deze leeftijd al artose...het beestje is pas 3 jr en moet zn hele leven nog met die 4 benen doen.

Mijn oudere pony heeft ook artose gehad met medicijnen (later homeopatische) ging dat best goed ik kon er recreatief op rijden, het verslechtere eigenlijk niet in de loop der jaren, mar ik heb er geen 10 jr bij op kunnen tellen bij haar omdat ze al op leeftijd was toen ze dit kreeg.

De vooruitzichten zijn best verschillend, je Da die het paardje onderzocht heeft kan daar het beste advies in geven lijkt mij, hij heeft tenslotte het diertje onderzocht.
Dat ie streng is, is niet verkeerd dat geeft tenminste duidelijkheid vooral als de pony voor de verkoop bestemt is.

Ik denk dat de pony voor de verkoop is, persoonlijk is daar weinig markt oa vanwege de leeftijd van de pony, tenminste ik zou nooit zo'n pony kopen ook niet als ik alleen recreatief zou rijden, dat neemt niet weg dat er best mensen zijn die dat wel zullen doen, maar je loopt het risico dat je hem vrij lang aan moet houden en je verdient er denk ik erg weinig op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:46

hij kan best recratief door.... Artose is niet operabel. Artrose is eigenlijk niets anders als een overmatige slijtage aan de botten, en dat kan heel veel oorzaken hebben.

Beweging houd de gewrichten soepel en zal dus altijd beter zijn dat stilstaan. Met koud guur weer hebben ze er meer last van dan in de zomer.

Hij is dus best te verkopen, alleen zou ik heel duidelijk contractueel vastleggen dat de pony dat heeft, dat jij als verkopende partij hebt uitgelegd wat het is en dat je dus geen garantie kan geven dat hij het nog 10 jaar blijft doen. Haha!

je kan het maar op papier hebben staan....... Clown

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:21

De beoordeling van een rontgenfoto wordt volgens bepaalde regels gedaan, met als doel het verband met een eventueel aanwezige kreupelheid aan te tonen, of een grove voorspelling te geven voor hoe het paard het in de toekomst gaat doen (in geval van een aankoopkeuring).
Een klasse 3 kogel betekent dat in de kogel duidelijk meer dan gemiddelde slijtage aanwezig is, en er een verhoogd risico op kreupelheid is, nu of in de toekomst bij het gemiddelde paard. Echter, loopt je paard nu vlot en rad dan is er geen reden om 'm rechtstreeks de worst in te draaien.
Per paard is het heel verschillend wat de gevolgen van de slijtage in de toekomst zullen zijn. Zo kan het zijn dat wat er op de foto zichtbaar is, een reactie is op een forse verstuiking als 1- of 2-jarige, en dat er nadien geen verslechtering meer gaat optreden. Dan kan je dus tot in de lengte van dagen zonder problemen door recreëren, en ook wedstrijden lopen. Maar wat ook kan, is dat het een 'actief' iets is, en dat je paard over een jaar klasse 4 heeft en kreupelt. Dat kan niemand nu voorspellen, wel kan je over een half jaar of wat weer foto's laten nemen om te kijken of er achteruitgang aanwezig is.
In de tussentijd in ieder geval het 'probleem' aan je smid doorgeven, wie weet kan deze je paard wat anders op de hoeven zetten of zegt hij juist van 'niets veranderen, het gaat zo blijkbaar goed'.

Als enigzins geruststellende troost: als je een paard van 15 jaar of ouder bij de veearts laat keuren, is er meestal ergens wel een klasse 3 te vinden, toch lopen die paarden vaak prima. Nu zal die van jou niet zo oud zijn, maar toch, beter een klasse 3 bij een rad paard dan een kreupele met allemaal 1'tjes!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:11

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:37

Ik heb haar nu bij commercieel aangeboden.