Acherknie die op slot slaat.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Acherknie die op slot slaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:08

Wie heeft er ervaring met ene pony waarvan zijn achterknie op slot slaat?
Mijn shetje had dat vandaag 3 keer achter elkaar en daarna liep hij weer goed.

Wie heeft er tips om dit te voorkomen? Of weet iemand de oorzaak hiervan? En kan het kwaad?

linny2

Re: Acherknie die op slot slaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:53

een paardje bij mij op stal had dat vaak ( soms nog wel eens ) DA was ook geweest ze had met het longeren in een te gladde bak een spiertje verrekt maar ze bleef het houden en het komt bij haar warschijnlijk door een te kleine stal. Ik hoop dat het wel weer over gaat Succes

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:39

Hoi bedankt voor je reactie!

Aan een te kleine stal kan het niet liggen, het is een jaarling shetlander dus helemaal niet groot, in een stal van 3.30 X 3.20m.
Ik had het tot vanochtend ook nog nooit gezien bij hem.
Dus ik hoop dat het toeval was, en het niet meer gebeurt!! Verdrietig

AnneMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:23

Hoi,

Ik heb jaren geleden een paard gehad met hetzelfde probleem. Als dit te vaak voorkomt dat adviseer ik je naar een dierenarts te gaan. Hij kan dan ingespoten worden en ze kunnen je ook adviseren of het nodig is hem te opereren. Het is belangrijk dat hij de juiste training krijgt. Vraag aan je dierenarts ook het advies wat wel mag en wat niet.

Je pony kan er grotendeels vanaf komen als je er goed mee omgaat.

Heel veel succes en kusjes aan je pony,

gr. Anne

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:55

Het kan een ontwikkelingsprobleem zijn. Doordat hij nu goed in de groei zit kan het zijn dat zijn groeischijven in de achterknie zo ver openstaan dat dit gewricht er instabiel van wordt en op slot springt. Lekker veel vrij laten bewegen en als het zo blijft de DA bellen voor advies. Als dit het is komt het weer helemaal goed hoor!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:38

Het eerste wat mijn veearts mij aangeraden heeft bij mijn paard was om te zorgen dat de spieren in zijn achterhand sterker werden door training. Dit heb ik in het begin gedaan door veel met hem te wandelen.
Het spul wat ze inspuiten in de knie als dat regelmatig op slot slaat zijn anabole steroiden, spierversterkers dus. Dan moet je ook veel met je paard(je) gaan bewegen als ze dat ingespoten hebben. Mijn veearts wil zulke jonge paarden niet opereren, ze snijden dan een pees door.
Je kunt ook de hoefsmid nog vragen om het achterbeen binnendoor te zetten, hij maakt dan de binnenkant van de hoef wat korter zodat de knie ontlast wordt.

Bij shetlanders is het een bekend probleem, de knieen. Mijn paard is nu 8 en heeft er al 2,5 jaar geen last van gehad, ik hoop dat hij er nu dus overheen gegroeid is.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:13

Bij shetlanders komt het wel vaker voor, die van ons hebben het ook regelmatig.
Als je hem even een pasje achteruit drukt schiet hij vaak alweer terug op zijn plaats.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:13

Komt heel veel voor bij shetlanders. Vaak kan je met op de juiste manier bekappen wel verbetering bereiken. Ze worden dan wat binnendoor gezet en dan gaat de knie minder vaak op slot. Een goede hoefsmid weet wel wat je bedoelt,

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:16

Hoi, ik heb een friese jaarling die hetzelfde probleem heeft gehad. Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en daar is hij bekapt. Ze hebben hem binnendoor gezet, zodat zijn gewrichten anders belast worden, waardoor de kans dat hij op slot gaat minder wordt. Ook heeft het te maken met de groei van je paardje. Ik geef hem wat meer beweging, maar zeker niet overdreven. Geen harde galop of rare sprongen. Dat is niet goed voor de gewrichten. Zeker niet overbelasten dus.

Groet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:24

Laat de smid hem binnendoor zetten, desnoods met een ijzertje erbij.