Scheur in hoef? (+foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Scheur in hoef? (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:59

Ivanka's hoeven zijn de laatste maanden eigenlijk alleen maar een zorg geweest. Van de zomer heeft ze erg veel last gehad van de overgang van ijzers naar "blote voeten". Ijzers gingen niet langer meer omdat haar hoeven zo enorm brokkelden.
Nu zijn haar hoeven weer aan het bijgroeien, het gaat rustig, maar het gaat goed Lachen. En ze loopt ook weer lekker op blote voeten rond, dus die ijzers komen er (iig voorlopig) niet meer onder!

Toen ik haar kocht had ze ijzers met 1 lipje voor, toen ze bij mij kwam heeft de hoefsmid dit na verloop van tijd veranderd naar 2 lipjes. Onder dat ene lipje kwam een scheur tevoorschijn, bij beide voorhoeven.
Rechtsvoor is de scheur er helemaal uitgegroeid, maar linksvoor niet. Lijkt alleen maar groter te worden, niet qua lengte, maar gaat nu meer uit elkaar staan. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Mijn hoefsmid is afgelopen januari nog komen kijken, toen was die scheur nog niet zo uit elkaar gaan staan. Maar hij zei toen dat ik hem even een belletje moest geven in het voorjaar, dan kwam hij haar weer netjes bekappen. Hij wilt haar namelijk niet (te) kort laten lopen, omdat ze nog niet zo lang op blote voeten loopt.
Mijn vraag is nu wat ik met die scheur moet, ze heeft er zelf geen last van, maar ik wil ook niet dat ze er last van krijgt. Voorkomen is beter dan genezen.
Hier de foto:
Afbeelding
Als je goed naar de hoeven kijkt, zie je dat de "nieuwe hoornwand" ongeveer op de helft zit. In het echt kun je dat echt goed zien, dat stuk hoef ziet er veel beter uit!

Hoefsmid bellen? Of niet? En wat kan de hoefsmid aan deze scheur doen?

Kwetal

Re: Scheur in hoef? (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:11

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:21

Een vijl kopen en zorgen dat je elke week de hoefwand terugvijlt en eventueel een mustangroll aan de voorkan erin vijlen. Zo haal je de druk van de hoefwand af en scheurt deze niet verder. De scheur zal vanzelf uitgroeien.

Kun je ook nog foto's van de onderkant van de hoef maken en van de zijkant?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:30

Arabesk schreef:
Een vijl kopen en zorgen dat je elke week de hoefwand terugvijlt en eventueel een mustangroll aan de voorkan erin vijlen.

Zo te horen spreekt hier iemand die zich er eens in verdiept heeft Haha!
Wat is een mustangroll als ik vragen mag?
Zijn daar ook afbeeldingen van?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:57

Kiara schreef:
Arabesk schreef:
Een vijl kopen en zorgen dat je elke week de hoefwand terugvijlt en eventueel een mustangroll aan de voorkan erin vijlen.

Zo te horen spreekt hier iemand die zich er eens in verdiept heeft Haha!
Wat is een mustangroll als ik vragen mag?
Zijn daar ook afbeeldingen van?

Ja hoor, afbeeldingen zat op www.paardnatuurlijk.nl en via de links op die site naar nog heel veel meer plaatjes.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:21

Ik zou zeker jouw hoefsmid laten komen. Op zich hoeft je paard er helemaal geen last van te krijgen maar voorkomen is beter dan genezen. Er bestaat ook een kans dat het white line is. Dit is een steeds vaker voorkomende schimmel die hoefscheuren kan veroorzaken. Het is (nog) niet te genezen maar wel onder controle te houden. Als je een goede smid hebt, kan hij je vertellen of het white line is of niet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:35

hoefwand op de plek van de scheur (laten) wegsnijden/vijlen aanstippen met bijvoorbeeld waterstofperoxide (apotheek), azijn, tea tree olie......

hoefrand goed rond vijlen (mustang roll) of laten vijlen.

ik had hetzelfde probleem met een van mijn paarden. die is er nu al een hele tijd vanaf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:06

[edit]Spam verwijderd. Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-02-05 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 02:35

hoefsmid bellen en niet zelf beginnen prutsen als je geen verstand hebt van hoeven !

als je verstand hebt van hoeven kan je het misschie zelf wel bijvijlen maar zo niet hoefsmid bellen want anders richt je misschien nog meer schade aan !

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:59

...of een Natuurlijk Bekapper... Pling

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:02

Ik ben het helemaal eens met Shana, hoeven bekappen is een vak op zich, en zelf wat proberen is bij een goede hoef al niet verstandig, laat staan bij een hoefprobleem.

Eéns in de maand is er op de Universiteit in Utrecht op woensdag een 'hoefspreekuur', je kan daar eventueel een afspraak voor maken. Dan weet je zeker dat je advies krijgt van een topteam, namelijk de dierenarts en de hoefsmid van Diergeneeskunde. Zij kunnen jou en je hoefsmid dan op weg helpen. Knipoog

Blijkbaar heeft de lip de groei en beweging van de hoef belemmerd waardoor de barst kan zijn ontstaan. Heeft niets met een slechte hoefsmid te maken, hoor. Hoefsmeden kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Succes, en ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:14

..ik vind ook dat je het absoluut aan een prof over moet laten...maar dat hoeft imo niet per definitie een reguliere smid te zijn...er zijn ook hele professionele Natuurlijk Bekappers.Ja

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:13

Toch even je smid bellen, van te voren een vijl aanschaffen en hem vragen eens goed voor te doen hoe je het zelf kan bijhouden. Ik ben met mijn paard zover dat ik nog maar eens per jaar de hoefverzorger laat komen, die de puntje op de i zet. Voor de rest vijl ik alleen bij. Ik sta nu zelf in dubio of ik de witte lijn ook zelf wat zal bijhouden, heb er nog niet helemaal het lef voor.
Mijn paard had linksvoor ook zo'n diepe scheur. deze is gekomen toen ze 2 jaar terug erg ziek was. De andere voeten scheurde ook, die zijn nu weer netjes, maar deze voet blijft een probleemgeval. De verzorger heeft er al een een dwarse groeve boven gevijld zodat de scheur niet verder kon gaan. De groeve heb ik zelf bijgehouden. Toen de scheur dus korter was heeft ie er een driehoek uit gesneden, en me het advies gegeven om zeer regelmatig te vijlen, en de wand rond te houden.
Nu is de scheur bijna weg, ik denk dat het van de zomer is dat ie helmaal weg is! De aanhouder wint dus echt!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 11:08

Knavia schreef:
Blijkbaar heeft de lip de groei en beweging van de hoef belemmerd waardoor de barst kan zijn ontstaan. Heeft niets met een slechte hoefsmid te maken, hoor. Hoefsmeden kunnen nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Dat was ook helaas niet mijn hoefsmid, maar de hoefsmid van de vorige eigenaren Knipoog.

Ik durf er zelf niet aan te gaan vijlen, ze is zelf toch nog niet echt 100% stevigheid op die blote voeten van haar, dus ik laat het liever aan een vakman over. Ik ga van de week mijn hoefsmid bellen, dan kan hij mij misschien wel vertellen wat ik er nog meer aan kan doen en het mij precies tot in detail uitleggen Lachen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:45

Misschien kan je je hoefsmid vragen of hij de tijd heeft om even op de site van paardnatuurlijk te kijken. Als hij daar voor open staat kan hij voor zichzelf en mèt jou afwegen of dit een goede oplossing is in jouw situatie.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:27

En laten checken op white line!