Tijdens rijden door achterbeen zakken/knikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Tijdens rijden door achterbeen zakken/knikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:41

Ik maak me een beetje zorgen, want mijn (jonge) paard zakt tijdens het rijden in de bak af en toe door een acherbeen. Het voelt als er doorheen knikken. Mijn instructrice dacht dat het komt omdat hij nog jong is en de spieren nog niet goed ontwikkeld zijn. Ze zegt ook dat het lijkt alsof hij dan z'n benen niet goed optilt en dan iets struikelt.
Hebben meer mensen dit meegemaakt? Moet ik me zorgen maken?
Hij is een jaar terug geopereerd aan ocd aan allebei de achterbenen. Kan het daar iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt voor de reacties.

Aukie

Re: Tijdens rijden door achterbeen zakken/knikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:26

Niemand?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:00

Ik zou het echt niet weten... heb je de dierenarts al gebeld om te vragen of het enig verband heeft met elkaar?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:27

..ik herken het wel!....ik heb het ook met rijden en dan is zn achterhand er niet goed onder..misschien is dit het probleem? en paardje waar ik op rij is 21 jaartjes jong

misschien heb je er wat aan!

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:18

Mijn paard deed dit ook toen hij jong was, vooral als ik overgangen maakte van draf naar stap, of langzamer ging draven.
Volgens mij kwam dat vooral doordat ik hem niet goed ondersteunde in de overgangen en zoals al vermeld is de achterhand er gewoon niet goed bij was.

Probeer dus je been er dus beter bij te houden, vooral in de overgangen

selnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:30

Als je je paard achterwaarts zet, kan eventueel ook als je er langs staat, springen zijn knieen dan op slot? Dat wil zeggen lijkt het dan alsof hij zijn knieen niet goed kan bewegen?
Ik heb zelf ook jonge (3- 4 jarige) paarden gehad waarvan de knieen regelmatig op slot sprongen. Met het rijden voelde ik dan ook een soort knik tijdens het lopen, vooral in de overgangen van bijv draf naar de stap. Dit is toch een teken van zwakte. Dit kan echter na training geheel verholpen worden hoor, die paarden die dat hebben zijn nu wat ouder (5-6 jaar) en hebben nergens meer last van.

selnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:32

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:43

Het kan inderdaad wel eens aan zwakke speiren liggen, zeker bij jongere paarden. Als dat het is wordt het vanzelf beter als je paardje door het rijden sterker wordt.
De mijne heeft het vaak als hij erg nodig naar de smid moet en zijn ijzers los zitten. Hij sloft zoeizo ol snel maar dan doet hij niet anders meer als (voor) struikelen en achter door zijn benen heen zakken, heel vervelend rijden.
Als de knieen op slot springen gebeurt dat juist tocha ls ze naar voren gaan? Dan kun je ze weer los krijgen door het paard een stapje achterwaarts te laten gaan. Tenminste dit is mijn ervaring daarmee altijd geweest...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 10:53

Bedankt voor de reacties!

Op het moment doet hij het bijna niet meer. Inderdaad, het ligt aan mijn manier van rijden en omdat hij jong is.
Gisteren is ook geconstateert dat hij best scheef is...Hij is links meer ontwikkeld dan rechts. Misschien dat dat er ook mee te maken kan hebben.
Ga nu veel oefeningen doen om hem weer recht te krijgen. Veel in de rechter galop aanspringen en 8tjes rijden.
Als iemand nog meer oefeningen voor mij heeft.....

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:43

Aukie schreef:
Bedankt voor de reacties!

Op het moment doet hij het bijna niet meer. Inderdaad, het ligt aan mijn manier van rijden en omdat hij jong is.
Gisteren is ook geconstateert dat hij best scheef is...Hij is links meer ontwikkeld dan rechts. Misschien dat dat er ook mee te maken kan hebben.
Ga nu veel oefeningen doen om hem weer recht te krijgen. Veel in de rechter galop aanspringen en 8tjes rijden.
Als iemand nog meer oefeningen voor mij heeft.....

veel a-c lijnen en 5 meter lijnen en dan recht maken mijn par dheeft dat ook hetzelfde links goed ontwikkeld en rechts niet Haha!