Chinouc met Koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Chinouc met Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 23:17

Chinouc vond dat ze nog niet genoeg mankeerde en vond het wel weer eens tijd om mij uit bed te laten halen Knipoog

Ilse belde ( nogmaals bedankt! ) omdat Chinouc raar gedrag vertoonde. ze stond met haar kont naar de muur ,trapte af en toe tegen de muur en gaf dan een gilletje. Ze hing met haar hoofd laag en de oren stonden naar achter. Ze ademde zwaarder en ze reageerde lauw. En ze stond met haar achterbenen ver onder haar buik.

Wij zijn als een gek naar stal geraced (welke rode stoplichten ?? Bloos ) ) en daar aangekomen reageerde ze wel toen ik haar riep. Maar ze stond een beetje zielig te wezen. Als ik op haar buik duwde was ze niet blij met me en ik zag dat ze een aardige poging had gewaagd om haar stal leeg te eten. Op het moment dat ik de stal wilde uitstappen wilde ze gaan rollen. Dus we zijn direct rondjes gaan lopen en mn vriend was zo lief om de D.A te bellen.

Die kwam binnen een half uur. Uit onderzoek onderzoek bleek dat ze een lichte koliek aanval had. Ze kreeg spuiten tegen te pijn en vast wel nog ergens tegen, mja ik ben niet zo goed in dingen onthouden wanneer mn paard pijn staat te lijden Knipoog
Hij heeft haar opgevoeld en heeft er wat mest uit kunnen halen, al was het niet veel.

Maar daarna leek ze zich beter te voelen en ze keek weer wat wakkerder. Ze wilde zelfs weer wat eten. Maar helaas, van de dierenarts mocht dat pas weer om 24.00 als ze geen klachten vertoonde. Het stro moest de stal uit..in elk geval voor vannacht.
Als ze om 24.00 geen klachten vertoonde mochten we de nacht doorslapen en anders moesten we s'nachts nog eens kijken Slapen
Als alles goed was gegaan s'nachts mocht ze om 07.30 weer wat eten.
Chinouc is nu ook weer hengstig en de D.A vertelde dat daar ook kramp van kan ontstaan.

Maar nu...het liefst wil ik haar wel weer op stro. Zaagsel vind ik niet prettig voor Chinouc, beetje knabbelen moet kunnen. Plus dat we zelf het zaagsel moeten afvoeren.
Dus ik zit een beetje te bedenken wat ik anders zou kunnen doen.
Ik dacht..minder stro en evt. het stro besproeien met iets wat ze niet lekker vind.
Dan krijgt ze s'avonds een plak hooi, zodat ze in elk geval s'avonds iets te knabbelen heeft. En ze krijgt een lading lickits zodat ze altijd iets te doen kan hebben.
Op de nieuwe stal krijgt ze nml maar 1 x dgs hooi en dat krijgt ze s'morgens.
Ik denk dus dat ze meer stro is gaan vreten door verveling en trek.
En ze krijgt nu elke dag een schone stal , op de vorige stal werdt het stro maar 1 x per week ververst. Op de nieuwe stal mesten we zelf uit .

Hebben jullie nog tips voor wat ik kan doen ? Weten jullie misschien wat ik op het stro kan spuiten ?

Groetjes en vast bedankt !

Hope2012

Re: Chinouc met Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:14

je zou kunnen proberen azijn erover te spuiten .

maar het beste voor je paard is eigenlijk wat vaker hooi
kun je niet overleggen of het mogelijk is meer hooi te voeren
is zowizo beter voor de spijsvertering als ze dat wat vaker krijgen .
en het voorkomt ook verveling en datie als gevolg daarvan zijn stro op gaat eten .

iig succes ermee

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:40

Idd vaker hooi geven, paard moet de hele dag wat te knabbelen hebben. Liever 3 of 4 keer per dag een beetje hooi dan 1 keer een heleboel, dat eten ze dan binnen een uur op en hebben de hele dag niks meer te eten, is niet goed voor de spijsvertering. Of ze eten al het stro op, krijg je ook weer spijsverteringsproblemen zoals je hebt gemerkt.
Ik zou haar toch maar op vlas of hennep zetten, dat geeft ook minder mestafvoer dan stro. Daaroverheen kun je iedere dag nog wel een plakje stro uitstrooien, zodat ze wat te knabbelen heeft, de meeste paarden eten nu eenmaal graag wat stro en een beetje kan ook helemaal geen kwaad.

SheMellon

Re: Chinouc met Koliek (weer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 16:46

Vandaag had ze weer koliek verschjinselen. Na het wandelen ging het gelukkig een stuk beter, maar ik blijf me toch zorgen maken.
Haar stal was weer leeg gevreten ondanks het azijn over het stro. Ik bel zo de staleigenaar om te overleggen over het zaagsel.
Het stro is er vandaag weer uitgehaald.

Ze krijgt nu in elk geval 2 x daags hooi en vanaf maandag 3 x daags.
Ik doe het dan denk ik in een hooi net, hopelijk doet ze er dan net wat langer over.
Ik heb gister de lickit bal opgehangen en daar is ze wel mee bezig. Gelukkig !

Ik ga ook haar voer maar ophogen.
Ze staat nml op rust en krijgt een handje bix 3 x dgs en van mij krijgt ze dan nog een schep meusli.
Gister heb ik ook voerpeen gehaald. Dat is mij eens eerder geadviseerd omdat ze daar een vol gevoel van krijgt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:12

je zou haar misschien ook op vlas kunnen zetten, bij ons op stal mag het gewoon op de mesthoop mee.
vervelend zeg dat ze steeds koliek heeft, sterkte!