Ilse belde ( nogmaals bedankt! ) omdat Chinouc raar gedrag vertoonde. ze stond met haar kont naar de muur ,trapte af en toe tegen de muur en gaf dan een gilletje. Ze hing met haar hoofd laag en de oren stonden naar achter. Ze ademde zwaarder en ze reageerde lauw. En ze stond met haar achterbenen ver onder haar buik.
Wij zijn als een gek naar stal geraced (welke rode stoplichten ??
) ) en daar aangekomen reageerde ze wel toen ik haar riep. Maar ze stond een beetje zielig te wezen. Als ik op haar buik duwde was ze niet blij met me en ik zag dat ze een aardige poging had gewaagd om haar stal leeg te eten. Op het moment dat ik de stal wilde uitstappen wilde ze gaan rollen. Dus we zijn direct rondjes gaan lopen en mn vriend was zo lief om de D.A te bellen.Die kwam binnen een half uur. Uit onderzoek onderzoek bleek dat ze een lichte koliek aanval had. Ze kreeg spuiten tegen te pijn en vast wel nog ergens tegen, mja ik ben niet zo goed in dingen onthouden wanneer mn paard pijn staat te lijden
Hij heeft haar opgevoeld en heeft er wat mest uit kunnen halen, al was het niet veel.
Maar daarna leek ze zich beter te voelen en ze keek weer wat wakkerder. Ze wilde zelfs weer wat eten. Maar helaas, van de dierenarts mocht dat pas weer om 24.00 als ze geen klachten vertoonde. Het stro moest de stal uit..in elk geval voor vannacht.
Als ze om 24.00 geen klachten vertoonde mochten we de nacht doorslapen en anders moesten we s'nachts nog eens kijken
Als alles goed was gegaan s'nachts mocht ze om 07.30 weer wat eten.
Chinouc is nu ook weer hengstig en de D.A vertelde dat daar ook kramp van kan ontstaan.
Maar nu...het liefst wil ik haar wel weer op stro. Zaagsel vind ik niet prettig voor Chinouc, beetje knabbelen moet kunnen. Plus dat we zelf het zaagsel moeten afvoeren.
Dus ik zit een beetje te bedenken wat ik anders zou kunnen doen.
Ik dacht..minder stro en evt. het stro besproeien met iets wat ze niet lekker vind.
Dan krijgt ze s'avonds een plak hooi, zodat ze in elk geval s'avonds iets te knabbelen heeft. En ze krijgt een lading lickits zodat ze altijd iets te doen kan hebben.
Op de nieuwe stal krijgt ze nml maar 1 x dgs hooi en dat krijgt ze s'morgens.
Ik denk dus dat ze meer stro is gaan vreten door verveling en trek.
En ze krijgt nu elke dag een schone stal , op de vorige stal werdt het stro maar 1 x per week ververst. Op de nieuwe stal mesten we zelf uit .
Hebben jullie nog tips voor wat ik kan doen ? Weten jullie misschien wat ik op het stro kan spuiten ?
Groetjes en vast bedankt !