struikelen,medisch of ligt het aan mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

struikelen,medisch of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 23:11

Ik heb een verzorgpaard met een slecht verleden(slaan,veel gebruikt,weinig eten)we schatten hem 18j.
Hij is in mei vorig jaar op de weide gegaan tot begin november,dit is heel lang in vergelijking met de andere jaren.hierdoor is hij ook heel veel aangekomen
sindsdien begonnen de problemen
hij begon door zijn achterpoten te zakken en doet het nu nog steeds!
we zijn van manege verandert,ok de grond is zwaarder op de nieuwe maar op de oude deed hij het ook en die is niet zwaar.
we hebben de dierenarts laten komen,hij heeft een buigtest gedaan
gevoeld aan de gewrichten vanachter =>nix gevonden!
dan heeft hij een kruidenmengsel(denk ik)gegeven,C-H-E MIX
hij zei dat we het een week min moesten geven,we gaven het 1,5 week
en we moesten bellen als hij weer door zijn poten gaat,dan gaan ze röntgenfoto's nemen.
nu is het rare dat hij bij de eigenaar niet meer door zijn poten zakt(voor het mengsel wel) én bij mij nog steeds!
Eerst dachten we aan mn rijstijl,dus ik volgde gister les
hij is tig keer door zijn poten gegaan,manken van de pijn en onstabiel in de galop.en de instructeur zegt dat het niet aan mij ligt!
maar ik maak me nu wel ongerust e!
en ik snap niet dat hij bij de eigenaar niet door zen poten zakt en bij mij wél!en de instructeur zei dat ik met hem ook zwaarder train,misschien daarvan?
wat zal ik doen?vind het niet meer leuk Boos!

Knavia

Re: struikelen,medisch of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:26

Andere veearts erbij laten halen en eens goed onderzoeken of er geen sprake is van ataxie.
Voor dat je het weet gaat het mis en lig er een keer onder.
Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 23:34

Knavia schreef:
Andere veearts erbij laten halen en eens goed onderzoeken of er geen sprake is van ataxie.
Voor dat je het weet gaat het mis en lig er een keer onder.
Succes!

kan je wat uitleg geven over ataxie?
ik vind het nergens,ruiters spreken erover en volgens mn ouders bestaat het niet eens
Boos!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:49

Ataxie is een naam voor een verschijnsel, niet zozeer een specifieke kwaal. Atactische paarden hebben verminderde coordinatie in meestal alleen de achterhand, soms alle ledematen. Dat kan komen doordat het paard niet goed voelt wat hij doet, dus niet meer merkt wanneer z'n voeten de grond raken, of doordat hij in z'n hersenen de signalen niet goed begrijpt, of doordat hij z'n spieren niet meer goed kan aansturen.
Het gevolg is vaak een paard met een slappe en slecht bespierde achterhand. Soms sloffen atactische paarden, soms tillen ze de benen juist extra hoog op om te voorkomen dat ze ergens over struikelen. Vaak hebben ze moeite met wisselingen van tempo of van gang, of van plotselinge wendingen. Zolang alles op één tempo in één richting gaat redden ze zich vaak prima.
Natuurlijk heb je hele zware vormen, maar ook zeer subtiele, die heel moeilijk te ontdekken zijn.

Al met al geen simpele zaak.

Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:01

tnx voor de uitleg,zal zeker eens voorleggen aan DA
hierondern nog verslagje:
ik heb een kwartier gereden met hem
mijn moeder hield de poten in het hoog en dit is het resultaat:
ik reed in draf met losser teugels dan anders voor te zien of het aan de teugels lag,instructeur zei voorheen van niet maar wou toch even testen
reed op linkerhand,het achterpoot aan de binnenhand zakte door(dus linkerpoot)in galop was dit hetzelfde,ik reed wel met vaster teugels en was het op rechterhand maar weero zakte hij nu door zijn rechterpoot,dus het rechterpoot
we denken dat hij dus door het poot zakt dat aan de binnenhand is
steeds achterpoot!
dus misschien is hij van nature een draver?
of zou ik toch maar DA bellen en rontgenfotos maken van achterpoten+extra aandacht voor ataxie?

mn moeder zei ook dat het precies uit zijn rug uitkomt
maar hij is getest op rugkwalen en daar kwam nix uit

en wat is er tegen ataxie te doen?

dierenartse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:13

hallo,
ik ben dierenartse en ik denk eerlijk gezegd ok at het geen medisch probleem is, maar wel een rijtechnisch probleem. Als hij bij jou meer struikelt dan bij de vorige eigenaar, zelfs als je meer traint, vrees ik dat er wat verkeerd is aan je rijstijl. Let er goed op dat je paard is rechtgericht, omdat hij anders nooit zijn achterhand goed onder kan brengen, want dan struikelt hij. Er zijn veel insructeurs die geen belang hechten aan het rechtrichten en de houding van de ruiter, zodat heel veel ruiters scheef zitten en zo het paard aan een kant gaan overbelasten, heel belangrijk dus dat daar goed op gelet wordt. Ik denk, als dierenartse, dat het overbodig is om rx fotos te maken, waarschijnlijk valt je paard naar binnen ipv te buigen!!!! Dat is een hele grote fout die bij vele paarden naar kreupelheid leiden,
als je vragen hebt, stel ze gerust

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:19

dierenartse schreef:
hallo,
ik ben dierenartse en ik denk eerlijk gezegd ok at het geen medisch probleem is, maar wel een rijtechnisch probleem. Als hij bij jou meer struikelt dan bij de vorige eigenaar, zelfs als je meer traint, vrees ik dat er wat verkeerd is aan je rijstijl. Let er goed op dat je paard is rechtgericht, omdat hij anders nooit zijn achterhand goed onder kan brengen, want dan struikelt hij. Er zijn veel insructeurs die geen belang hechten aan het rechtrichten en de houding van de ruiter, zodat heel veel ruiters scheef zitten en zo het paard aan een kant gaan overbelasten, heel belangrijk dus dat daar goed op gelet wordt. Ik denk, als dierenartse, dat het overbodig is om rx fotos te maken, waarschijnlijk valt je paard naar binnen ipv te buigen!!!! Dat is een hele grote fout die bij vele paarden naar kreupelheid leiden,

ja ik heb er een paar
hoe kan ik zien dat hij rechtgericht is?
er is niets verkeerds aan mijn rijstijl volgens de instructeur
goed in harmonie enz,geen te strakke teugels etc
en wat betekent naar binnen vallen?
oja de eigenaar is nog steeds de huidige eigenaar hoor
het rare is ook
hij struikelde ook voor zijn medicijnen die hij kreeg voor sterker spieren
ook bij de eigenaar en bij mij
nu doet hij dat niet meer bij de eigenaar terwijl er nix aan zijn rijstijl verandert is!

hij stond ook 4mnd op de weide,in de regen en zelfs geen tot heel weinig onderdak,stond een barak
hij verloor hoefijzers,meestal de 8erbenen
en had soms een paar dagen geen water,misschien heeft het hiermee ook te maken?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:25

en anders zou dat toch ook langer dan 4maand zijn dat ie door zen poten zakt?
en als het aan mn rijstijl ligt,waarom deed hij het dan ook bij de eigenaar?
ik wil het best wel geloven hoor,weet niet wat ik fout doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:34

Hoi blue star, ik denk dat je onze dierenartse maar moet laten kletsen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het er één is met de vlechtjes nog in het haar. Haha!
Zou je niet eens kunnen gaan kijken als de eigenaar rijd? Of ze werkelijk niet door haar benen zakt, het kan ook zijn dat hij het niet zo voelt.
Normaal gezien moet struikelen over gaan als je ze genoeg voorwaarts rijd en de achterhand er goed onderzet.Anders zou ik ze zeker nog eens na laten kijken door een dierenarts.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 23:50

silvana schreef:
Hoi blue star, ik denk dat je onze dierenartse maar moet laten kletsen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het er één is met de vlechtjes nog in het haar. Zou je niet eens kunnen gaan kijken als de eigenaar rijd? Of ze werkelijk niet door haar benen zakt, het kan ook zijn dat hij het niet zo voelt.
Normaal gezien moet struikelen over gaan als je ze genoeg voorwaarts rijd en de achterhand er goed onderzet.Anders zou ik ze zeker nog eens na laten kijken door een dierenarts.

ook al is het een met vlechtjes in het haar,ze heeft er verdomd veel verstand van!
mag ik je iets vragen?heb je na al die tijd nog niet door dat het een HIJ is?
ik heb genoeg voorwaarts gedaan,veel overgangen enz
de eigenaar rijd goed naar mn mening
zal nog eens nakijken ma bon
btw,ik ben van plan hem te laten nakijken,maar dan kan ik zeggen waar hij juist moet naar kijken!
ik ga alvast filmen morgen,dus dan zie ik zelf het zakken door de poten gebeuren,en mezelf rijden en misschien de fouten als ie er zijn
ik ga alvast vragen om te laten nakijken op ataxie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:57

dierenartse schreef:
hallo,

Blue star, ik bedoel deze dierenarts,ooit een dierenarts met zoveel spellingsfouten gezien.Ik ken er ook geen één die je op zo'n afstand een diagnose zullen geven.En ik ken er véél Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 00:13

silvana schreef:
Blue star, ik bedoel deze dierenarts,ooit een dierenarts met zoveel spellingsfouten gezien.Ik ken er ook geen één die je op zo'n afstand een diagnose zullen geven.En ik ken er véél

het spijt me Bloos
maar er zit wel waarheid in,toch?
wat raad je me dan aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:26

qua rechtrichten zit ze wel goed hoor,maar ik weet helaas niet hoe goed jou instructeur is, of hij dat ziet of niet.
Het naar binnen vallen is te zien ;als jij rijd moet hij normaal gezien plooien vanuit zijn ribbenkast dus van uit zijn midden.Een paard wat naar binnen valt zal in de bochten gaan hangen op zijn voor been .dus het draaien gebeurt van voor hij zet zijn binnen voor been schuin onder en draait daar op.Dit is wel niet proffesioneel uitgelegd dus ik hop dat je er hout van kan snijden. Knipoog .Eigenlijk als je naar paarden in de natuur kijkt dan zie je ze ook vaak vallen op hun voorhand bij het draaien.Kijk anders is op de side van antoine de bodt daar staat goede uitleg over het rechtrichten www.hoefkatrol.com dacht ik anders is het . be.
Ik denk wel dat ik anders een goede fysiotherapeut er bij zou halen voor ik foto's ging maken die kunnen je vaak ook veel vertellen.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:19

silvana schreef:
qua rechtrichten zit ze wel goed hoor,maar ik weet helaas niet hoe goed jou instructeur is, of hij dat ziet of niet.
Het naar binnen vallen is te zien ;als jij rijd moet hij normaal gezien plooien vanuit zijn ribbenkast dus van uit zijn midden.Een paard wat naar binnen valt zal in de bochten gaan hangen op zijn voor been .dus het draaien gebeurt van voor hij zet zijn binnen voor been schuin onder en draait daar op.Dit is wel niet proffesioneel uitgelegd dus ik hop dat je er hout van kan snijden. .Eigenlijk als je naar paarden in de natuur kijkt dan zie je ze ook vaak vallen op hun voorhand bij het draaien.Kijk anders is op de side van antoine de bodt daar staat goede uitleg over het rechtrichten www.hoefkatrol.com dacht ik anders is het . be.
Ik denk wel dat ik anders een goede fysiotherapeut er bij zou halen voor ik foto's ging maken die kunnen je vaak ook veel vertellen.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

wat kan een fysiotherapeut hieraan doen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 01:38

pfwie wel hele uitleg,ben nog maar beginner
hoe kan k mn paard schoudervoor krijgen en rechtrichten?
misschien dat daaraan de oorzaak ligt?

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 03:57

even iets anders... een paard heeft benen het is een edel dier Haha!
sorry moest het ff kwijt Bloos
voor de rest veel succes en hoop dat je er snel achter komt wat het is etc en dat je er wat aan kan doen!
succes!
groetjes,
iris

dierenartse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:28

hallo iedereen,
ja ik ben dierenartse, ja, mijn toetsenbord van mijn computer gaat niet zo goed, dus schrijf ik enkele foutjes, maar... geen kritiek als je zelf fouten schrijft Silvana: jouw instructeur is met w ipv jou, jij rijdt ipv jij rijd, professioneel ipv proffesioneel, en zo zijn er nog enkele. Maar ik ben heel blij dat je doorverwezen werd naar AdB [edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit] ik heb ervaring met zijn training en volgens mij is dit een van de weinige zaken je eraan kunt doen.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:28

de dierenartsen die ik ken zijn altijd discreet en zullen nooit zo maar roepen maak geen röntgenfoto's het is rijtechnisnisch,sorry hoor hoe kun je dat nu roepen vanachter een toetsen bord.
Het feit dat je inlogd met dierenartse en dat nog eens hard roept doet bij mij vraag tekens rijden.Bovendien mis ik de vaktermen in je bericht die dierenartsen zo eigen is.
Het kan natuurlijk dat ik een bescheidener soort van dierenartsen ken die iets discreter met hun diagnoses omgaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 00:12

geen ruzie in me topic als het kan Boos!