Wie weet wat dit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannegien

Wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:51

mijn merrie heeft dit nu al een paar maanden, en ik weet niet wat het is.
Ik neem aan dat dit niks met de drachtigheid te maken heeft omdat de andere drachtige merries bij ons op stal er ook geen last van hebben.
kan iemand mij helpen?
Afbeelding
Afbeelding

ze heeft ook meestal wat van het plakkerige spul in haar staart zitten.
Afbeelding

Knavia

Re: Wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:53

Dat plakkerige spul herken ik niet, dat andere kan goed wat opgedroogd 'sap' van de mest zijn, dat blijft wel eens daar hangen en droogt dan zo in.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:22

idd ik denk ook dat de bovenste fotos gewoon mest is .

helaas zou ik ook niet weten wat dat slijmerige spul moet zijn .

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:46

Dat slijmerige spul is waarschijnlijk gewoon wat afscheiding... Ik zie het wel vaker! Komt vooral veel voor bij merries die hengstig zijn of bij merries die schijndrachtig zijn!!! Ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Doe je dit wel dan zou ik het gewoon even laten onderzoeken door een vee arts!!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:55

Bovenste twee foto's lijkt mij ook poeperig, onderste foto is slijm/afscheiding. Geen zorgen maken hoor, afscheiding kan voorkomen bij drachtige dieren (en mensen Bloos ), is het gevolg van de toegenomen doorbloeding is dat gebied!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:22

Mmh, even toevoeging op het begin van dit topic. Op de eerste foto's vertekend het misschien iets, maar het is dus echt geen mest, maar de afscheiding uit haar vulva. Het heeft een beetje okerachtige kleur en is verder gewoon helder. En er is dus echt bijna dagelijks een dikke prop uit dr staart te halen. Heeft gewoon ontzettend veel weg van opgedroogd vocht.

Opzich niet alarmerend (want het heeft geen bloedkleur of iets in die richting), maar we vroegen ons wel af wat het nu precies was...hebben het zoals Jannegien al zegt nog nooit eerder bij de andere merries gezien die drachtig waren (en ook eerlijk gezegd niet bij de hengstige merries). Vroeg me dus af, waarom ze dit zo afscheid al een paar weken lang. Is het gewoon reiniging van het lichaam? Zat ook al af te vragen of ze geschuurd kon hebben en daardoor kleine smetting gekregen of dat het vanuit de baarmoeder vocht lekt...zeg het maar....maar niemand hier verder duidelijke ervaringen mee??

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:36

Is ze niet gewoon hengstig???? Dan krijgen merries toch altijd van dit soort afscheiding??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:02

Kan je er niet een beetje van aan de DA geven voor onderzoek? Misschien heeft ze wel een ontsteking in haar baarmoeder?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:25

als dit geen mest is en jouw paardje is drachtig? zou ik haar maar eens oplaten voelen of iets.
zou me niets verbazen dat het een opschoning van de baarmoeder is dan is de kans groot dat er wat mis is met de dracht.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:59

Citaat:
Is ze niet gewoon hengstig???? Dan krijgen merries toch altijd van dit soort afscheiding??

Verder niet verkeerd bedoeld, maar volgende keer aub gewoon lezen!!

mmh, morgen maar eens met de eigenaresse over hebben. Qua veulen lijkt er niks mis, is verder wel actief, het groeit ook wel, maarja...toch voor de zekerheid? Maar aangezien het ook weer geen bloed bevat dachten we misschien overbezorgdheid...en eerst maar hier even vragen hoe en wat..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:05

Zou haar niet direct laten opvoelen als je het veulen goed voelt bewegen hoor. Stuur nou eerst maar eens wat van die "rommel" in!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:51

Overmatige afscheiding (en als je zoals je zegt 'een prop' uit haar staart moet halen is dat echt 'overmatig') is altijd rede voor verder onderzoek bij drachtige merries!!
Ik wil niet zeggen dat er iets ernstigs mis is, maar het is zeker iets om even naar te laten kijken want het kán wel op problemen duiden.
Als het mijn merrie was belde ik zowiezo even de dierenarts om te overleggen en eventueel verder onderzoek laten doen.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:44

Hoi,

Mijn merrie had van de zomer precies hetzelfde, mijn veeart heeft het antwoord.
DE vulva van de merrie zuigt lucht. haar sluitspieren zijn iets uitgerekt daardoor staan de vaginalippen iets open. daardoor blijft er iets urine achter voor de plasbuis en is dit de vuiligheid die eruit komt. De oplossing is de vagina een stukje dicht laten zetten waardoor er geen lucht meer naar binnen kan.
Bij mijn merrie is dit al gebeurt maar het was weer iets opgerekt omdat ze gedekt werd door een ruintje in het land. Bij mijn is het weer over gegaan omdat het niet zo heel erg uitgerekt was.
Succes

PS. Je moet haar wel iedere dag temperaturen want als het een ontsteking word jkan het haar baarmoeder inslaan dan moet je de veearts bellen en die komt het dan schoonspoelen van binnen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:14

Bella schreef:
Citaat:

Verder niet verkeerd bedoeld, maar volgende keer aub gewoon lezen!!

mmh, morgen maar eens met de eigenaresse over hebben. Qua veulen lijkt er niks mis, is verder wel actief, het groeit ook wel, maarja...toch voor de zekerheid? Maar aangezien het ook weer geen bloed bevat dachten we misschien overbezorgdheid...en eerst maar hier even vragen hoe en wat..

Uhm beetje last van manegebitchigerigheid?? >;) Bah wat een reactie zeg.... Al zegt iemand dat het nog een restje zaadlozing van de hengst is. Het is goed bedoeld... Knipoog

Ik las eroverheen dat ze drachtig is. Ik las het als drachtig WAS

Maar nog geen stomme reactie overigens. Want als een merrie drachtig is hebben ze ook veel meer afscheiding dan normaal.
Toen ik klein was had ik een merrie die nogal vaak schijnzwanger was. Die had dan ook heel veel afscheiding aan haar vulva. Ik weet niet of een schijnzwangere merrie dezelfde reactie kan krijgen als een echte zwangere merrie. Maar misschien......kan toch??

Ik zou er in ieder geval wel een DA bijhalen als je blijft twijfelen. Je weet maar nooit.... Straks is er iets mis. Dan kan je er maar beter op tijd bij zijn.