nazorg peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

nazorg peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:30

Mijn paard heeft begin januari een verrekking van een pees in zijn sprong opgelopen. De eerste maand moest ik stappen en afspuiten. Na een maand ben ik weer voor een scan gegaan. Toen was t wel iets verbeterd, maar nog niet goed. De pees was nog 1,3 cm dik (weet iemand wat de normale dikte is?!) en er zat nog wat oedeem omheen. Ik hoefde niet meer echt af te spuiten omdat dat niet zo veel meer zou doen, maar moet nu zo veel mogelijk stappen. Ik heb nu Traumeel en Pees-composium gekocht (paardendrogist). Heeft iemand ervaring met deze producten? En dan met name met de pees-composium. (Traumeel heb ik al eerder gebruikt bij mijn oude paard, wel een andere blessure) Of heeft iemand nog andere ideeen? Ik hoor t graag!!

Dewi

Re: nazorg peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:51

Hallo,

Heeft jouw dierenarts helemaal niets uitgelegd over het herstel van zo'n pees? Bij een normaal herstelverloop zit het zo: de eerste week na het ontstaan van de beschadiging heb je de ontstekingsfase. In die periode worden de beschadigde peescellen opgeruimd door het lichaam. In de daaropvolgende drie weken worden er nieuwe cellen aangemaakt. Die zijn nog niet zo sterk als de oude cellen en dus kwetsbaar. Daarom kun je in die periode beter alleen rustig stappen. Daarna krijg je een periode van ongeveer 3 maanden, waarin de nieuwe cellen moeten gaan aansterken. Dat houdt in dat je het stapwerk in de eerste instantie mag gaan uitbreiden qua tijd. Het duurt 300 tot 500 dagen (dus bijna een jaar tot anderhalf) tot de pees weer helemaal hersteld is. Dat wil niet zeggen dat je zolang alleen mag stappen, op een gegeven moment kun je het werk wel weer opbouwen met wat draf en later ook galop. Een standaard schema voor opbouw is er niet, want het hangt geheel af van jouw paard. Met regelmatig scannen door de dierenarts kun je in de gaten houden of het genezingsproces nog volgens plan verloopt en of je de belasting dus bij kunt stellen. Er bestaan overigens geen wondermiddelen die het natuurlijke herstelproces kunnen versnellen, ook al zegt men van wel. Wel is er apparatuur (ultrageluid, laser, magneetveld) die het proces kan beinvloeden indien het niet goed verloopt. Deze apparatuur kan worden toegepast door een dierfysiotherapeut. Ook kan een dierfysiotherapeut je goed adviseren over wat je wel en niet kan doen met het paard. Voor een lijstje met dierfysio's kun je kijken op de site van de beroepsvereniging www.nvfd.nl Veel suc 6

DEE

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:12

duurt t ook zo lang bij een verrekking? De pees is op zich niet beschadigd, alleen geirriteerd, en daarom opgezet. Er waren geen beschadigingen te zien op de scan. Ik moest t van de DA echt zien als een misstap, en door je enkel gaan. Is niet (in-)gescheurd.

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:39

Eén van mijn paarden een 5-jarige ruin heeft in december een peesblessure opgelopen aan zijn tussenpees, rechtsvoor. Ik heb hem toen direct naar Well Done gebracht, een Equine SPA centre voor paarden. Onder leiding van Marjolijn van Rooy gaat het paard iedere dag in een grote "tank" waar gekoeld zeewater in stroomt. Het water gaat bubbelen en de paarden staan er zo'n 20 minuten in. Het water is 2 graden koud, dit bevordert in hoge mate de doorbloeding in de benen van het paard. Daardoor geneest de pees veel sneller (met afspuiten kun je deze temperatuur nooit halen) Bovendien ontwikkelt zich peesweefsel en geen bindweefsel. Na twee maanden heb ik mijn paard weer laten scannen, en de pees is helemaal hersteld. Alles door peesweefsel en liniair, dus je ziet niet meer dat er een beschadiging is geweest. Nu ga ik het weer langzaam opbouwen, met stappen onder de man en enkele minuten draven om de pees weer sterk te maken. Maar hopen dat hij mee blijft werken. Naast het bad waar de paarden in gaan, is mijn paard ook iedere dag aan de hand gestapt, werd hij geborsteld en gingen ze af en toe een stukje met hem grazen aan de hand. Marjolijn neemt de hele revalidatie voor je uit handen. In het weekend ging ik zelf om hem te poetsen. Het paard heeft het er absoluut naar zijn zin gehad. Je leest weinig over deze methode, maar in mijn geval boven verwachting uit gepakt. Dus een aanrader.
www.welldone-equinespacentre.info

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:13

Mag ik zo aso zijn om te bragen hoeveel dat kost?? En heeft dat nu ook nog nut. Ben al 2 maanden bijna onderweg....

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:25

Beste Needje,
Het paard volpension in Well Done zetten, inclusief iedere dag in het SPA bad, kost 350 euro per week. Ze doen dan alles wat de dierenarts voor schrijft, dus medicatie geven, stappen aan de hand of molen etc. Ze poetsen je paard en het bad. Je moet het zo snel mogelijk na het onstaan van de blessure in laten gaan. Want dan heeft zich nog geen bindweefsel gevormd. Je kunt ook af en toe van het bad gebruik maken, dan zijn de kosten anders. Maar dan moet je maar even contact op nemen met Marjolijn. Ik heb mijn paard vier weken iedere dag in het SPA laten gaan. Daarna twee keer per week.
Als je het vergelijkt met shock-wave, is 600 euro per keer, moet ook snel een keer of drie en dan loopt je stalgeld gewoon door, en moet je zelf al het stapwerk etc doen. Omdat ik full-time werk, was het voor mij ook fijn dat me werk uit handen werd genomen. Qua kosten is het allemaal heel erg duur, want lang stil staan kost ook geld...
Sukses ermee.

PS Marjolijn is erg aardig, je kunt gerust een keer gaan kijken.