Enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:04

Ik heb een veulen. En die is 3 maanden geleden voor het eerst geent. Normaal zouden ze dan naar 6 weken weer geent moeten worden. Maar dat is na omstandig heden niet gebeurd.

Nu is hij vorige week weer geent. Is het nu verstandiger om hem na 6 weken weer te enten? En dan 1x in het jaar?

mariska32

Re: Enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:28

gebruikelijk word er geent,6 weken later weer,een half jaar later weer en daarna elk jaar tenzij je er zelf voor kiest om het elk half jaar te blijven doen.
mijn veulen was door omstandigheden ook een goede maand te laat voor de tweede enting maar dat was niet echt een probleem.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:36

Als je wilt gaan starten, moet hij een Start enting hebben gehad (of hoe dat ook heet). Die is wel 1x en na 6 weken weer een keer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 23:03

Het is nu nog maar een veulen.
Maar ik kan het beste nu weer binnen 6 tot 8 weken laten enten? En dan na een halfjaar en dan gewoon 1x in het jaar.

En hoe zit dat dan met mijn paard. Voor dat ik hem kreeg. Is hij geent. Maar dat staat niet in het paspoort en het entingsboekje was pleite.

Kan ik bij hem dan ook het beste nu enten en dan binnen 6 tot 8 weken weer? Dan 1x nog in het halfjaar en dan gewoon 1x in het jaar.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:12

Je zou het even moeten navragen bij je DA. Maar volgens mij mag er maximaal 90 dagen tussen de eerste en tweede enting zitten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:40

heeft jouw da geen herhalingsdatum in het boekje gezet?
bij je paard zal je opnieuw moeten enten,zeker als je wedstrijden wilt doen.
nu is je boekje niet geldig

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 12:43

mariska32 schreef:
heeft jouw da geen herhalingsdatum in het boekje gezet?
bij je paard zal je opnieuw moeten enten,zeker als je wedstrijden wilt doen.
nu is je boekje niet geldig

Ik heb het even nagekeken. Mijn veulen is 2 weken te laat voor de tweede keer geent.
Maar hij word volgende week weer geent. Dan zit er 6 weken tussen.
En dan moet hij binnen het halfjaar weer?
En dan gewoon 1 in het jaar?
En mijn paard is voor dat ik hem kocht wel geent. Ik heb er nu een paspoort bij en het vacinatieboekje is pleite. Ik heb dus geen entigen op papier staan van hem.
Dus bij hem moet ik ook weer enten en dan na 6 weken weer en dan 1x in het halfjaar?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:52

als je met je paard op pad wilt moet het opnieuw ja.
heb ik zelf ook gehad met mijn paard,die was al;tijd netjes geent maar het boekje was weg.
de enting werkt dan wel maar je kunt het niet aantonen.
als je met je veulen 2 weken te laat was is er niet echt een probleem hoor.
hier word eigenlijk nooit moeilijk over gedaan.
dus als hij nu zijn 2 entingen heeft gehad[die van 6 weken er tussn]
ook al ben je 2 weken te laat kun je doortellen voor die over een half jaar. en vanaf die tijd jaarlijks.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:26

Ook als je niet met je paard op pad wilt zul je hem toch nog een keer die booster enting moeten geven. Anders heeft het geen nut om te enten. Deze booster versterkt als het ware de eerste enting, daarna zou ik ieder half jaar enten in plaats van ieder jaar. Maar dat moet je verder zelf weten, jaarlijks is verplicht.
Ook je volwassen paard zou ik de booster enting laten geven, als je op wedstrijden wilt ben je dit verplicht, maar ook voor jezelf is het verstandig om te doen aangezien je zijn entverleden niet weet.