merrie met ocd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silloouuhh

merrie met ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:53

Ik heb een vraagje. Een vriendin van mij heeft vorige week haar 3,5 jarige merrie rontgelogisch laten keuren. Ze was van plan haar merrie dit jaar te laten dekken. De merrie had in haar linker achter knie een heeeel klein chipje. (heb zelf de foto`s gezien). Verder waren alle foto`s super. De dierenarts zei dat als ze dit wou het chipje makelijk te verwijderen is.
Nu twijfelt ze of ze de merrie wel moet laten dekken omdat ocd erfelijk kan zijn.
Maakt het uit dat het maar een heel klein chipje is en verder alles helemaal gaaf, of niet?
Wat zouden jullie doen?

RuizWish

Re: merrie met ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:06

Gewoon laten dekken, de erfelijkheid van ocd is nog niet bewezen. En als het al zo zou zijn dan ben ik nog van mening, dat OCD eigenlijk niet door de fok, maar vooral door de opfok komt! Ik zou de merrie dus gewoon laten dekken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:26

Als het echt maar een minimaal chipje is zou ik haar gewoon laten dekken. Zo'n chipje kan bijv. ook ontstaan als ze een keer een klap gehad heeft. Wat voor advies gaf de dierenarts?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:33

gwoon laten dekken Knipoog
er zijn meerdere oorzaken voor ocd (zoals b.v. te weinig beweging als veulen)
ik zou wel rekening houden met de hengstenkeuze

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:42

Het KWPN selecteert al jaren op OC(D), hoefkatrol en spat. Het is ze de afgelopen 10 of wat jaar gelukt om de mate van hoefkatrol en spat is de paardenstapel in Nederland (alleen de KWPN'ers natuurlijk) fors terug te dringen. Alleen OC(D) komt niet minder maar zelfs marginaal méér voor. Conclusie: selectie van fokmateriaal op OC(D) zoals dat nu gebeurt is niet zinnig.
Dus er moeten belangrijkere dingen meespelen in het ontstaan van OC(D) dan het wel of niet voorkomen bij de ouderdieren. En dan kom je inderdaad uit bij opfokfactoren als voeding, snelheid van groei, beweging en belasting. Dus zorg dat die in orde zijn en maak je niet teveel zorgen!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 20:18

Citaat:
gwoon laten dekken
er zijn meerdere oorzaken voor ocd (zoals b.v. te weinig beweging als veulen)
ik zou wel rekening houden met de hengstenkeuze

Hoe kun je rekening houden met de hengstenkeuze? Zijn er van alle hengsten al gegevens bekent of ze ocd doorgeven of niet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:46

silloouuhh schreef:
Hoe kun je rekening houden met de hengstenkeuze? Zijn er van alle hengsten al gegevens bekent of ze ocd doorgeven of niet?

in ieder gaval van de hengsten waarvan bekend is dat ze ocd door zouden kunnen geven

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:51

Nou, die gegevens zijn dus niet officieel bekend.
Wel is het zo dat de hengsten die de afgelopen 15 jaar (ongeveer) goedgekeurd zijn voor het KWPN zelf geen OC(D) hebben, anders worden ze niet doorgelaten.
Van enkele oudere hengsten, soms zelfs toppers, is in de wandelgangen wel bekend dat de nakomelingen vaker OC(D) hebben, waarschijnlijk omdat het vooral om hengsten gaat die vaak forse veulens geven. En grote, snelgroeiende paarden hebben weer meer kans om op jonge leeftijd schades aan het kraakbeen op te lopen, wat weer op OC(D) kan uitlopen.
Het is nu eenmaal zo dat je bij een paard van 1.75m meer kans op OC(D) hebt dan bij een damesmaatje van 1.60m. Helaas zijn er genoeg uitzonderingen, dus zonder foto's is er geen zekerheid.
Als je in de fokkerijwereld een beetje rondvraag doet kom je vanzelf te horen voor welke hengsten je meer moet oppassen. Ik ken er ook een paar, maar aangezien het allemaal 'geruchten' betreft ga je van mij geen namen horen. Flauw hé, ik weet het, maar ik ga geen hengsten zwart maken. Knipoog (Bovendien, sommigen zijn al zwart) Haha!