bloedprikken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

bloedprikken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:52

hoi,

mijn paardje is weer helemaal niet in orde... Verdrietig

vandaag kwam dus de dierenarts,nadat hij haar had zien lopen in de longeerbak,wouden we bloedprikken,ze stond daar wel rustig,maar zodra de spuit eraan kwam was er geen beginnen aan,ze stond alleen maar op haar achterbeen en te slaan...

we besloten toen naar de stal te gaan,maar daar trapte ze alles wat in haar buurt kwam weg,ze begon zelfs tegen de boxen in te slaan Verward
er waren twee dierenartsen,eentje stond bijna met open mond te kijken,en snapte er niks meer van....

hij komt nu maandag terug om weer te proberen,want ze is echt niet in orde en er moet gewoon bloed geprikt worden.
iemand mischien tips?
ik was al aan het denken aan verdoving maar als dat niet helpt?
ze is een volbloed,en als je haar een praam opzet of ergens klem zet draaid ze echt letterlijk door en verwond zich zelf echt,daar is al helemaal geen beginnen aan.

iemand mischien nog tips?

Let_be

Re: bloedprikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:20

Mag verdoven wel? Want dat spul komt ook in het bloed.

Mag jij op dat moment meer als hem? Anders kijken of jij kan prikken en hem haar vasthouden.
Dan maar even grofgeweld en alles vastbinden, vasthouden (met meerdere mensen dan) en evt. in zo'n dwangding zetten (denk dat dat niet zal werken als ze steigert, maarja toch optie).

Of in ruimte waarvan ze weet dat omhoog komen niet kan (veewagen/trailer), maarja dan zal ze wel weer iets anders verzinnen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:21

eigenlijk niet goed dat ze gestopt zijn, ze heeft nu al eens gewonnen, dus zal ze de volgende keer nog zelfverzekerder te zijn.

Hoe doe je het eigenlijk met enten?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 16:48

we hebben ruim een uur geprobeerd,maar zij (paard)is echt eentje die zich nooit zal overgeven...
en word alleen maar erger en erger,dus dan zit er niks anders op dan te stoppen.
zit nu dus echt even beetje te denken Verward

in een trailer zetten of op solarium plaats (tussen twee muren en schot in) wouden we doen,maar zij breekt 100% zeker weten de boel echt af.

we hebben haar geprobeerd klem te zetten in de stal,maar ze komt alleen maar omhoog en slaat met voor en/of achterbenen.

ik zei ook al dat verdoving in het bloed komt,maar hij zei dat dat niet erg was?
maarja ik heb zoiets wat als dat ook niet helpt?

ze moet ook weer geent worden ja...
afgelopen jaar hadden we echt bijna elke maand de dierenarts erbij,soms tot drie keer in de maand,steeds had ze wat anders,en ik denk dat het haar nu beetje teveel is geworden met steeds die spuiten enzo,ik zelf zou eigenlijk geen andere reden weten?

wel bedankt voor je reactie Lachen

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:58

Hoi,ik heb er dus ook zo eentje,breekt liever haar beentjes dan dat er een naald in haar lijf gaat,helaas.
Nou moest mijn paard laatst verdoofd worden i.v.m de tandarts,toen heb ik eerst mijn paard "verdoofd'' met sedalin,waar ze lekker rustig van werd,en toen kon de va haar (wel met praam)in de hals de verdovings-spuit geven.
Nou weet ik natuurlijk niet of je sedalin(verdovings-pasta) mag geven voor een bloedonderzoek,dus dat zul je moeten navragen..

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:43

hoi

is het ook dezelfde dierenarts geweest die je paardje de laatste tijd behandeld heeft .

als dat zo is zou je mischien een andere dierenarts kunnen laten proberen .

mijn paard heeft in half jaar tijd ook echt vaak de dierenarts gezien ( steeds dezelfde ) en die mogt op een gegeven moment ook echt niks meer doen bij haar want dan werd ze helemaal gek . Nu moesten er laatst hechtingen uit haar been gehaald worden en hebik ff andere da gevraagt en dat ging perfect .

mischien dat het jou ook kan helpen .

iig succes ermee

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:23

Volbloedjes zijn inderdaad altijd moeilijke dieren.. Verdoven met Sedalin / Sedasan kan werken, maar er zijn veel paarden die hier doorheen breken, meestal volbloedjes.. In een hoek zetten werkt met deze dieren inderdaad ook niet, zoals het in een voelbox vastbinden ook levensgevaarlijk is. als ze dan gek doen breken ze met een beejte pech een been. Dat jij zelf zou moeten prikken is al helemaal geen optie, het enigste wat ik zou kunnen zeggen: probeer een vrouwelijke dierenarts, of een dierenarts met jouw parfum (als ze jouw wel 100% vertrouwd), dan is de geur vaak al niet zo dreigend. en dan.. Hopen dat ze in 1 keer goed zit.. ik kan verder ook niet veel verzinnen.. Rustig blijven, en vooral op jezelf letten! jij bent belangrijker dan je paard!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:40

Wat je misschien nog kan proberen is haar blinddoeken. Mijn vorige paard had ook wat problemen met enten, is denk ik een keer fout gegaan toen ik er niet zelf bij was, en werd ook van een praam alleen maar erger. Maar als ik dan zorgde dat hij niks kon zien en hem zo eerst even gerusstelde voor dat de da kwam kon ik hem rustig enten. Wel in een afgesloten ruimte doen. En je kunt hem van te voren al een aantal keer blinddoeken zonder dat er wat gebeurt en hem goed belonen, zodat hij eraan went.
Boos worden en brute kracht enzo werkt toch niet bij een volbloed, zorg dat hij het vertrouwen in jou krijgt en heel veel belonen en rustig tegen hem praten.

Laat even weten hoe het is afgelopen Knipoog

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:04

bedankt allemaal voor de reactie's! echt fijn,want ik weet even niet wat ik moet doen....

@ frunnik,ja mijn moeder zei me gister ook al zoiets,moest er wel om lachen eigenlijk Haha!
maar ik heb zoiets schrikken ze dan niet als ze dan opeens een naald in hun lijf krijgen?

@engelangela,precies,mijn paardje breekte ook al door die andere verdovingen,maar ze heeft een tijd totaale boxrust gehad,en kreeg zwaare verdoving toen,waar ik nog wat van over heb.
maar mijn dierenarts is mannelijk,denk niet dat hij mijn parfum op wilt Haha! Cool

@ karina1977,ja klopt,deze dierenarts heeft mijn paard behandeld met alles,maar hij kent haar nu echt harstikke goed,weet hoe ze op alles reageerd en wil hem daarom graag houden.maar hij had een collega bij zich die mijn paard dus niet kon,en bij hem deed ze het ook...

@ tola,ja helaas met praam of als je eens goed kwaad word draait ze helemaal door en is er echt niks meer te beginnen...
ik bel nog eens voor de zekerheid of ik die verdoving mag geven.

heel erg bedankt allemaal Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:13

mickeytje schreef:
bedankt allemaal voor de reactie's! echt fijn,want ik weet even niet wat ik moet doen....

@ frunnik,ja mijn moeder zei me gister ook al zoiets,moest er wel om lachen eigenlijk Haha!
maar ik heb zoiets schrikken ze dan niet als ze dan opeens een naald in hun lijf krijgen?

Meestal schrikken ze niet zo heel erg, omdat het prikje zelf eigenlijk niks voorsteld. Ik ben ook altijd bang om bloed te prikken totdat de naald erin zit en het eigenlijk allemaal wel meevalt Bloos Bovendien hebben ze doordat ze geblinddoekt zijn minder zelfvertrouwen om te vluchten, ze zien immers niet waar ze heen kunnen en zodoende meer vertrouwen in de eigenaar. Als je dit in een afgesloten box doet kan er eigenlijk weinig foout gaan, wel zorgen dat er niks is waar ze zich aan zou kunnen openhalen ofzo, bijvoorbeeld losse emmers e.d. Knipoog

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:33

ja ze is een duiveltje }> maar ik wil het anders best eens proberen Lachen

morgen eens kijken hoe ze erop reageerd.
bedankt voor de tip!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:34

Succes ermee! Haha!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:40

ik zou jullie even laten weten hoe het was gegaan,nou het is gelukt! Haha!
pff ben er echt blij om,ik was geloof ik nog zenuwachtiger als mijn paard... Schijnheilig

eerst hadden we in de stal geprobeerd,kwam ze wat omhoog hadden we zoiets nee dit gaat weer niet,nog eens geprobeerd en vloog ze eruit,en buiten de stal nog twee keer geprobeerd vlogen we even rond Whoosh! en erna voor een stang gezet,wortel voor haar neus gehouden en zat de spuit erin en is het gelukkig gelukt.Erna stond ze zo mak als een lammetje naast ons Cool

maar goed,ben blij dat het dan toch gelukt is,uitslag krijg ik waarschijnlijk einde deze week,en dan komt hij terug voor te enten (jaja daar gaan we weer....)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:01

probeer zo in te enten
waarom moest je eigenlijk bloed prikken als ik vragen mag? Bloos

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 22:04

Blue_Star schreef:
probeer zo in te enten
waarom moest je eigenlijk bloed prikken als ik vragen mag? Bloos

ja ze moest eigenlijk ook geent worden maar stellen we maar even uit Haha!

ze is niet in orde,mager,niet zich zelf enz. we weten het niet Verdrietig

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:12

Als je d'r niet geprikt krijgt, krijg je er ook geen goede sedatie in, want die moet ook middels injectie.
Een paar sterke armen in de buurt en zelf vooral rustig blijven, zijn nog adviezen die ik je mee wil geven voor een volgende keer.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:05

[quote="Marije_jiplover"]Als je d'r niet geprikt krijgt, krijg je er ook geen goede sedatie in, want die moet ook middels injectie.
[quote]

Sederen kan ook met een pasta die je oraal kan geven, wat vroeger Sedalin was. Knipoog

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:09

Ik was in het begin ook altijd met de praam bezig als paarden het niet toe laten die geprikt moesten worden, maar meestal ik het gewoon een kwestie van wat bix of indd wortels en is zo gedaan. Dit heb ik van me collega geleerd die al helemaal niet tegen dat vaste ritueel zoals; praam, sedalin en noem het op is. Oke, soms kun er echt niet omheen, maar hoe erger jij het maakt voor het paard des te meer hij het gebeuren zal herinneren als een naar iets. Grijp niet te snel naar de standaard atribute die het voor zijn en probeer het eerst eens met wat lekkernij.
Mijn paardje heeft er ook een gloeiende hekel aan om geprikt te worden en heeft ook eens met z'n voorbenen in z'n voerbak gestaan, maar de volgende keer probeer ik het ook maar eens met wat lekkers, dit heeft bij mijn collega tot nu toe altijd nog geholpen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:23

Hier nog 1 die totaal flipt bij het nog maar horen van de auto van de DA. Ook zij moest verdoofd worden voor de tandarts, met veel moeite spuit erin gekregen, werkte de verdoving niet door de stress.

De keer daarna waren er 2 DA's gekomen en had ik eerst wat Sedalin gegeven. Dit werkte een kleine beetje, de ene dierenarts hield haar vast, zodat ze alleen op hem lette terwijl de andere de spuit erin spoot.

Sterker nog, toen we helemaal verdoofd was en de tanden getrokken waren kreeg ze nog een spuit tegen eventuele napijn. Hoe verdoofd dat beest was, hoe klaarwakker en paniekerig ze weer was toen ze die spuit kreeg.. Om na die spuit weer in te zakken als een pudding Clown

Gelukkig heb ik nog even tijd voor ze weer geent moeten worden, want het is elke keer zo'n strijd en dat beest is zo doodsbang dat het echt niet meer leuk is..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:32

frunnik schreef:
Sederen kan ook met een pasta die je oraal kan geven, wat vroeger Sedalin was. Knipoog

Als het zo'n enorme stresser is dat hij van een prik al niet te temmen wordt, helpt een orale pasta nagenoeg niet. Injecteren in het bloed wil dan soms niet eens genoeg zijn (omdat paarden door de stress wakker blijven), maar goed, injecteren lukt niet als je er geen naald in krijgt, vandaar mijn reactie...

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:16

wij grijpen nooit naar een praam trouwens Knipoog

eens meer als half jaar geleden een keer gedaan,en dat meteen afgeleerd.
mickey is een volbloed met veel karakter,een klap geven of een praam erop zetten en alles is gewoon voorbij...

daarom hebben wij zoals ik hierboven al schreef dit keer met een wortel geprobeerd,eerst nog wat rond gevlogen en erna toch gelukt Lachen
we hadden haar verdoofd,maar helaas breekt ze er toch steeds wel doorheen...