kreupelheid wat zou het kunnen zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oxborn

kreupelheid wat zou het kunnen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 00:08

Een maand of 2 terug leip jip tijdens een les niet helemaal goed. ze struikelde en liep dan een pas of wat kreupel en daarna liep ze weer gewoon rad, totdat het zich weer opnieuw herhaalde.
Jip heeft een dag later helemaal kreupel gestaan en daarna was het weer over enm kon ik weer gewoon rijden.
Een aantal weken later had Jip het weer tijdens een les dat ze kreupel liep. Het was een pas of 3 en daarna liep ze weer even normaal om vervolgens naar een tijdje weer kreupel te lopen.Jip had toen wel een allergische reactie op een inenting waardoor ze een hele dikke bult op haar borst had, waar we tooch een beetje de schuld aan gaven.

Nu liep Jip zaterdag weer niet goed en dan vooral niet linksom en dan op de volte. Ze liep dan weer een aantal passen kreupel en liep daarna weer goed. Rechtsom lijkt ze helmaal nergens last van te hebben.
Maandag liep ze ook niet helmaal lekker, ze was niet kreupel maar liep ook niet rad.
Gisteren was er niets aan de hand en dat ik haar vandaag ging longeren liep ze linksom weer niet zuiver. Af en toe kreupelde ze om vervolgens niet helemaal zuiver verder te lopen. De andere kant op ging een stuk beter. Ik heb haar 10 minuten gelongeerd en ben toen maar gestopt.

Nu vraag ik me af of het misschien uit haar rug vandaan kan komen, want het komt niet van onder uit haar been.
Maar haar rug is verder niet gevoelig of zo, maar ik vind het gewoon vreemd dat het elke keer 1 kant op is en het vooral is als ze op de volte loopt. Verder is het ook niet de hele tijd als je rijd, want het kan rustig een half uur goed gaan en dan begint ze ineens weer te kreupelen.

Is het misschien slim om haar een paar dagen rust te geven en dan te kijken wat ze doet of gewoon doorijden cq longeren.
Wie weet wat het verstandigst is.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het zo duidelijk is. Ze is trouwens aan haar voorbenen kreupel en ik dacht links, maar dat vind ik altijd moeilijk om te zien aan welk been ze kreupel zijn tenzij ze natuurlijk echt stokkreupel zijn.

haf_jessie

Re: kreupelheid wat zou het kunnen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 07:06

Met mijn merrie had ik hetzelfde,op 1 hand paar passen kreupel en dan liep ze weer normaal,andere hand was niks aan de hand. Heb afgelopen week dierenarts erbij gehad heeft kreupelheidsonderzoek gedaan,was slecht op allebij de voorbenen,en zijn gisteren fotos gemaakt. Heeft hoefkatrolontsteking graat 3. IK zou dus zeker hier ook de dierenarts bij halen,je weet nooit wat het is,en hoe langer je ermee wacht,des te erger wordt het. groetjes eline

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:30

Paard rechtrichten!!!! Elk paard is van nature scheef en moet rechtgericht lopen. Vaak komen dit soort problemen tegen omdat paard niet in balans kan lopen, omdat ook ruiter in onbalans zit. Vaak gooit paard teveel gewicht op 1 kant en dan na verloop van tijd krijg je rugblessures dat uit kan gaan stralen naar het been. Met alle gevolgen van dien. Richt je paard recht en rij voorwaarts. Zie veel informatie hierover op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of www.paardenbegrijpen.nl
Informeer anders bij Antoine of hij leerling bij je in de buurt heeft wonen die je kan helpen en begeleiden.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:36

Hoe richt je je paard recht want mijn fjord loopt ook erg scheef en stamp met zijn rechtervoorbeen ook heel erg?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:43

showteam schreef:
Hoe richt je je paard recht want mijn fjord loopt ook erg scheef en stamp met zijn rechtervoorbeen ook heel erg?

Dat is afhankelijk van de natuurlijke scheefheid van paard. Elk paard is van nature scheef en leg meer gewicht op 1 kant. Dat moet je rechtrichten, maar dan moet je eerst gegevens hebben van wat doet je paard:
- aan welke kant pakt je paard meer teugels vast (ongelijkmatige aanleuning)
- aan welke kant laat je paard jouw als ruiter lager zitten
- welke kant valt paard op volte, wil paard volte verkleinen of juist vergroten, dus tegen welk been valt paard aan.

Met deze gegevens ga je eerst aan de gang (elke dag want paard kan veranderen van zijn natuurlijke buiging) en aan de hand daarvan ga je naar oplossing zoeken. Zie bij klassieke rijkunst op www.hoefkatrol.com daar staat duidelijk in omschreven.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:04

Hij heeft ook nog een probleem hij kan niet in de linkergalop alleen in de rechter in de linker gaat hij heel erg slingeren(als hij per ongeluk in de linkr komt want normaal krijg je hem daar niet eens in)
Heel raar, maja een fjord he Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:06

showteam schreef:
Hij heeft ook nog een probleem hij kan niet in de linkergalop alleen in de rechter in de linker gaat hij heel erg slingeren(als hij per ongeluk in de linkr komt want normaal krijg je hem daar niet eens in)
Heel raar, maja een fjord he Tong uitsteken

Dat heeft met scheefheid te maken, is de beenzetting ook niet zoals het moet zijn, paard kan aan de linkerkant wel eens binnenachterbeen niet goed plaatsen en buiten de massa zetten en dan kunnen ze ook niet in de linkergalop komen.

Kortom rechtrichten, en anders goede begeleider zoeken die daar verstand van heeft.