knakkende benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

knakkende benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:17

Mijn paardje heeft onwijs veel last van knakkende benen.
Het is op zijn ergst met het uitstappen, na het rijden.
Het is heel irritant om aan te horen, en het lijkt mij ook niet echt goed.
Op stal zeggen ze dat het geen kwaad kan, omdat het gewoon lucht tussen de botten is?
Ik vind het echt heel erg storend.
Vooral na een flinke training, knakt ze behoorlijk!!
Ik rij haar altijd minstens een half uur los, ik stap expres veel met losrijden.

Wie weet hier een oplossing voor?

RosaNur

Re: knakkende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:52

Hoi,
ik weet er niet echt heel veel vanaf maar ooit is mij verteld dat er dan niet genoeg gewrichtssmeer aanwezig is in het gewricht. Hierdoor is er een aanleg voor artrose, er is niet veel tegen te doen. Het enige wat je kan doen is voor en na het werk goed stappen minstens 10 minuten.Ik weet niet hoe oud je pony is???

Het kan er namelijk in veel gevallen op wijzen dat er artrose aanwezig is, dus zuinig op zn benen zijn en goed beschermen, en verder zorgen voor een goede warming up en cooling down. Dat is alles wat ik je vertellen kan... Knipoog

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:55

bij laatste alinea, bedoel ik ook aanleg, dus het is er nog niet maar het dier is er gevoelig voor.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:29

dit is inderdaad lucht tussen de botten en niets om je zorgen over te maken

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:52

ik weet niet of je je er geen zorgen voor hoef te maken, want ik denk ook dat je paard dan aanleg voor artrose kan hebben en dat is best riskant!!!! Want als er geen genoeg kraakbeen meer tussen zijn gewrichten zit, wat het geval is bij artrose dan heb je een probleem!!!
Maar het wil niet zeggen dat je paard dit kan krijgen maar ik zou heel goed opletten!!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:10

Mijn merrie knakte ook nogal in haar hele lichaam, volgens de fysio bij wie ze onder behandeling was kon het weinig kwaad. Het is trouwens zomaar minder geworden en nu hoor ik het nog zelden! zij had het vooral op stal, met rijden hoorde ik het nooit.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:14

idem dito weinig gewrichtssmeer.... mijn paardje heeft het soms doe er niks aan.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:35

De mijne heeft het ook soms. Moet zeggen dat ik het al een hele tijd niet heb gehoord. Maar misschien dat hij het wel van mij had over genomen want als ik de trap afloop knikken mijn knieën ook altijd. Verward

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:59

dieneke schreef:
ik weet niet of je je er geen zorgen voor hoef te maken, want ik denk ook dat je paard dan aanleg voor artrose kan hebben en dat is best riskant!!!! Want als er geen genoeg kraakbeen meer tussen zijn gewrichten zit, wat het geval is bij artrose dan heb je een probleem!!!
Maar het wil niet zeggen dat je paard dit kan krijgen maar ik zou heel goed opletten!!!

Dat zou nou eens handig zijn, dat je goed op moet letten dat je paard geen artrose krijgt!! nou ik zal dit even uit de wereld helpen: tegen artrose is absoluut NIETS te doen!!
Ik heb namelijk al een merrie met artrose, vanaf haar 6e om precies te zijn.
En die heeft nog NOOIT in haar leven geknakt onder het rijden.

Ik heb het dus even nagevraagd aan de veearts, en het is geen smeer, of wat dan ook, maar het zijn in dit geval luchtbelletjes, een soort vacuumtrekking van de gewrichten.
Het kan inderdaad geen kwaad.