Paard aan het wisselen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Paard aan het wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 16:08

Nou vandaag was ik mijn paardje, nu 2 jaar en bijna 11 maanden even aan het longeren met een hoofdstelletje met bit. Ik was al bijna klaar toen er opeens een hoop bloed uit zijn mond kwam, ik dacht gelijk aan het wisselen van zn tanden en ik vond op de grond ook een tand/stukje tand.

Nu ben ik wel benieuwd of dit nu klopt, want ik mocht dus echt niet in zijn mond kijken (deed ook behoorlijk zeer volgens mij Ach gut )
Ik zal er denk ik nog wel een foto van maken als het niet duidelijk is Knipoog

Het stukje is maar 1 bij 1 cm groot en heeft 3 duidelijke scherpe punten. Het is een soort driehoekje. Er zit een holle kant aan, waar bloed aanzit en nog een stukje weefsel (dit zat dus blijkbaar in zn tandvlees) aan de onderkant hiervan zit een zwart stukje. aan de andere kant is het gewoon vlak en ziet het eruit als bot.

Wiepie

Re: Paard aan het wisselen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:00

Zou goed kunnen. De snijtanden worden gewisseld op 2,5 jaar (binnenste snijtanden), 3,5 jaar (middelste snijtanden) en 4,5 jaar (buitenste snijtanden).

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:41

Ja dat had ik ondertussen ook opgezocht, maar hij is dus echt bijna 3, op een paar weekjes na. Ik had ook gevonden dat dan de voorste kiezen gaan wissel, op 3 jaar. Maar heb ook het idee dat dit een stukje tand is en geen hele tand...

Nou ja de dierenarts komt toch volgende maand en dan wordt zijn gebit eens helemaal nakijken dus die zal het vast wel weten Knipoog
Zal deze week iig maar even geen bitje indoen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:01

het schijnt dat de te wisselen tanden dan super zacht zijn waardoor een paard ze makkelijk stuk kan bijten als hij er uit is maar dus nog wel in zijn mondzit. daardoor komt het dat je vaak maar gedeeltes van de tanden vind of al helemaal niet omdat ze m dan gewoon doorslikken