Als je paard continue hengstig is...wat is hier aan te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hyacint

Als je paard continue hengstig is...wat is hier aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 09:04

Mijn 17 jaar oude merrie is heel vaak hengstig.

ellepel

Re: Als je paard continue hengstig is...wat is hier aan te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:07

wat noem jij vaak?
er zijn diverse middeltjes te krijgen, maar dan moet je natuurlijk wel eerst zeker weten of het wel geschikt is.
de paardendrogist heeft een middeltje maar via je eigen dierenarts is er ook van alles te verkrijgen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:06

Mijn paard heeft dat ook. Ik ben heel erg gebaat bij bronscure. die kan j ebestellen bij de paardendrogist. zeker de moeite waard om te proberen

Hyacint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 10:17

ellepel schreef:
wat noem jij vaak?
er zijn diverse middeltjes te krijgen, maar dan moet je natuurlijk wel eerst zeker weten of het wel geschikt is.
de paardendrogist heeft een middeltje maar via je eigen dierenarts is er ook van alles te verkrijgen.

Ik gebruik een middel Regumate, dit komt van de dierenarts, dat helpt
goed alleen het is heel kostbaar, ik zoek dus eigenlijk naar een alternatief.

Zodra de zon schijnt is ze hengstig, alleen November, December en Januari is ze even "vrij" geweest, maar nu is het weer feest!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:58

nou de mijne heeft het dus nog veel erger. als ik haar niet behandel met bronscure dan is ze drie weken hengstig en een week neit en dat gaat het hele jaar door. het helpt dus perfect bij mijn paard en ik merk het naulijs meer
ze is nu hooguit eens in de zes weken twe of drie dagen hengstig.
Het lijkt heel duur voor zo'n potje maar ik zou het maar gewoon proberen Ik gebruin twee curen per jaar. Als de cure op is dan wacht ik net zo lang tot ze weer teveel hengstig wordt en dan begin ik met de volgende cure.

Hyacint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:11

oosterhoff schreef:
nou de mijne heeft het dus nog veel erger. als ik haar niet behandel met bronscure dan is ze drie weken hengstig en een week neit en dat gaat het hele jaar door. het helpt dus perfect bij mijn paard en ik merk het naulijs meer
ze is nu hooguit eens in de zes weken twe of drie dagen hengstig.
Het lijkt heel duur voor zo'n potje maar ik zou het maar gewoon proberen Ik gebruin twee curen per jaar. Als de cure op is dan wacht ik net zo lang tot ze weer teveel hengstig wordt en dan begin ik met de volgende cure.

Ik heb wel eens een flesje bij de paardenzaak gehaald ik denk dat het hetzelfde was wat jij gebruikt, alleen bij mij had het echt een andere uitwerking ze ging zoveel "plassen" dat ze last kreeg van haar bekkenband, wat ik nu heb Regumate kost € 85 en dit gaat een maand mee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:46

Ik heb al goede dingen gehoord over Moody Mare, en tevens over de prikpil. Mss kan je eens met je DA overleggen wat het makkelijkst/best is?

Hyacint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:15

Memuska schreef:
Ik heb al goede dingen gehoord over Moody Mare, en tevens over de prikpil. Mss kan je eens met je DA overleggen wat het makkelijkst/best is?

Ik heb via via gehoord dat ze in Belgie een prik kunnen geven en die geldt gelijk voor een aantal maanden, maar volgens mij moet hiervoor de grens over, misschien heeft iemand hier wat meer informatie over.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:17

Ja precies, hier in Belgenland is het een prikje voor een paar maanden, is dat er bij jullie niet dan? Als je wilt informeer ik even bij mijn DA, ik moet er van de week nog langs. Mss kan het geregeld worden met jouw DA moest je geïnteresseerd zijn? Als je wat wilt weten dan pb je me maar!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:03

Ik heb Iris een tijd Regumate gegeven. Het is niet het goedkoopste maar het hielp wel goed.
Het enige nadeel vond ik dat je toch contstant hormonen naar binnen pompt.
Ik heb Iris laten dekken en Iris heeft vorig jaar haar veulen gehad en sindsdien is de hengstigheid 50 maal verbeterd.
Ik weet natuurlijk niet hoe het in de zomer gaat, 3ar dan laat ik Eric Laarakker haar hormonen controleren. Hij heeft ook supplementen die goed schijnen te helpen en dan geen hormonen.
maar ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Oplossing: Laat je paard dekken. Haha! Haha! Haha!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:39

wij hebben ook een paard wat erg vaak hengstig is!!
Stond eerst een hele poos op Regumate, nu alleen als ze op wedstrijd moet (door alle verschillende paarden is ze dan zo opgefokt van hengstigheid dat het eng is)
Is goed spul, maar erg duur!

Hyacint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 08:49

door_ schreef:
wij hebben ook een paard wat erg vaak hengstig is!!
Stond eerst een hele poos op Regumate, nu alleen als ze op wedstrijd moet (door alle verschillende paarden is ze dan zo opgefokt van hengstigheid dat het eng is)
Is goed spul, maar erg duur!

Op dit moment gebruik ik Regumate de prijs verschilt nogal, ik heb
er eens 83 euro voor betaald en bij een andere DA 78 euro, is er misschien goedkoper uit?

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:05

Tip: Als je je paard thuis hebt staan vroeg de lichten uit doen en eventueel de ramen blinderen. Een merrie begint hengstig te worden naarmate de dagen langer worden. Dus ga je de dagen korter maken. Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:22

@lovelyme: heel diervriendelijk om je paard om die manier van zijn kwaal af te helpen Verdrietig

Hengstigheid kan vervelend zijn, maar wat je nu doet is de gevolgen bestrijden. Heb je al eens laten onderzoeken wat de oorzaak is.

Er kan een probleem zijn aan de eileiders of in de baarmoeder. Misschien sluimert er konstant een ontsteking en zou een keer spoelen al kunnen helpen ism een ontstekingsremmer.

Voor merries die netjes regelmatig hengstig zijn, maar zo erg dt ze niet te handhaven/gebruiken zijn zou je eens kunnen kijken of je met kruiden oid de boel wat kan temperen, maar zodra er een zware onregelmatigheid is in de cyclus moet je achter de oorzaak aan.