HOESTEN!! Wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

HOESTEN!! Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 08:51

Hey,

Mijn pony hoest sinds een paar dagen een beetje erg.. We geven fenegriek tussen het eten, en we tempraturen hem vaak..

Is er ook een middeltje dat het sneller overgaat? Want ik heb binnenkort concours!

sandr0

Re: HOESTEN!! Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:47

meestal is het het beste dat je paard het zelf weer oplost dus uitzieken. en tja wil jedat het sneller overgaat dan zou ik even contact opnemen met je deirenarts maar of dat ook beter is om gelijk wat te geven???? ik denk dat daar de menigen over verschillen. succes in ieder geval

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:52

Ik zou de veearts vragen. En juist zeker geen haast maken.
Laat hem goed uitzieken.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:19

DA bellen Verward

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:39

Ja inderdaad even overleggen met DA.
Dan kan die toch even naar longen luisteren.
Meestal valt het wel mee maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen. OK dan!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:48

Bellen met de DA! Mijn merrie begon ook met een kuchje....de DA zei dat het allemaal wel aangekeken kon worden.....nou dat heb ik geweten. Ze is doodziek geworden (bronchitis) en geneest maar moeizaam. Meteen bellen dus en als het moet meteen antibiotica!

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:44

Ja zo is het bij mij ook gegaan. Begon met hoesten, daarna bronchitis het jaar daarop weer en nu dus dampig.
Dus pas alsjeblieft op met zo'n hoestje.
Denk er niet te licht over. Hyper!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:46

Op rust zetten en de DA bellen voor een afpraak!

Die kan dan beoordelen wat de pony mankeert en evt medicijnen voorschrijven, bij de ene hoestaandoening is het beter om je pony op rust te zetten en bij de andere weer beter om hem wat te laten bewegen, dat kan je dA goed beoordelen.

Een hoestje verwaarlozen of wachten totdat het wel vanzelf over gaat lijkt me onverstandig.
Het is juist belangrijk dat je te weten komt, waardoor je pony hoest, vooral als het besmettelijk is en je op wedstr wilt, dat laatste lijkt me niet goed voor een pony die hoest.

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:56

Ja daar heeft cissie helemaal gelijk in.
Heeft jou paard / pony het ook aan zijn longen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:01

Corine4 schreef:
Ja daar heeft cissie helemaal gelijk in.
Heeft jou paard / pony het ook aan zijn longen?

Mijn paard is dampig, helaas
Gelukkig niet omdat ik zn hoestten heb verwaarloosd, maar ik heb hier op stal het bewijs staan wat er kan gebeuren met een paard als je dat wel doet, dat wil je niet en dat moet je voorkomen.

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:25

Mijn paard is ook voort dampig.
Als hij goed is kan ik er nog wel op rijden hoor.
Hij heeft nu al 12 jaar, volgens de DA is dat heel uniek dat hij zo oud geworden is al.
Maar we kunnen hem nog steeds niet missen, dus hij moet het toch even vol blijven houden. *LOL*

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:29

als die nog niet zo erg hoest.zou je fenegriek kunne geven,of hmp-horse voor het hoesten...en inderdaad als je merkt da tdat geen verbetering geeft even naar da...weet die het ook niet meer zoals mijn da ga op zoek naar een alternatieve geneeswijze...succes.. Haha!

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:19

Ik heb naast de medicijnen ook homeopatische medicijnen gegeven, in opdracht van mijn eigen vee-arts.
Ik heb: drosera homocord, tarthfedriel, husteel (deze drie in combinatie van ieders 3 keer per dag 20 druppels), Allergitum van VSM, broncholitium en nog een paar van die flesjes.

Nou ik kan je verzekeren, van dat alles werkte NIETS.
Je bent een hoop geld kwijt met geen verbetering.
Ik doe dat nooit meer.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:34

Ik denk dat je dat concours beter af kunt zeggen als je paardje dan nog niet helemaal top is.
Concours is tenslotte lang niet zo belangrijk als de gezondheid van je paard.
Laat hem goed uitzieken en begin niet te vroeg weer met de training, want ook
dat kan behoorlijke tegenslag geven.

Ziek zijn komt helaas nooit op het goede moment...

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:21

Mijn vorige paardje had ook last van hoesten, mijn veearts heeft hem toen ventipulmin gegeven dat hielp voor even daarna heb ik het nog een keer gedaan. Ook heb ik hem toen op een vlasstrooisel gezet en in een buiten stal dat hielp al en bij het voer inderdaad fenegriek voor het rijden gaf ik hem een boterham met honing om zijn keel te smeren dat ging allemaal goed.
Hij had dan nog een enkele keer een kuchje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:30

De griep heerst op het moment, je hoort dat diverse stallen zieke paarden hebben staan.

Temperatuur opnemen en de veearts bellen. Als je te laat gaat behandelen heb je grote kans op een chronisch ziek paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:42

Ik heb ook gelijk de DA gebeld. Gelukkig was het alleen wat irritatie in de keel. Loste vanzelf op. Maar hij had zoveel last ervan, toen maar gewoon 2x daags 2 bisolvon tabletjes (van mensen) gegeven en het is gelijk over. Maar je moet wel zeker weten dat het niet vuil in de longen is want dan ben je verder van huis, dus zou gewoon even DA laten komen...en vooral geen wedstrijd gaan rijden als je pony niet goed is

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:35

Bij hoest gelijk de DA bellen. Bij de vorige eigenaar van mijn pony hebben ze dat niet gedaan, en ze is nu dus dampig.
Ik geef haar als extra Paardendrogist natuurmix en Fenegriek. Misty staat in een open stal met uitloop. Als bodembedekking heb ik Rapsody en ze krijgt nat hooi.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:53

Ik had het ook
Je kan het beste meteen naar de Dieren arts gaan
Want anders scheuren zo de longblaajss uit. En dna ben je verder van huis. Wat ik heb gedan is naar de Da gegaan en toen kreeg ik van hem antibiotica. Dat hielp wel een beetje maar ik hoorden van imand (ook van bokt.nl) dat het goed is om splitewrten te geven. En ik kan je vertellen dat helpt egt suPPah Haha!:D
Is je pony nog jong of niet? Want bij jonge paarden komt het sneller voor.
Mijn pony tinker van 4 jaar, heeft het ook. Als je wat wilt weten moet je maar ff mailen Bloos
LatRsz Xujs LIzzziIej

tsjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:34

hallo..

ik heb er een speciaal middeltje voor......
kan je ophalen bij de dierenarts.
helpt echt heeeeellll goedddd

groetjes

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:41

Laat hem in ieder geval niet te hard werken. En zorg dat er in de stal een goede doorluchting is. Veel buiten is dus goed, maar let dan wel op dat je hem goed inpakt.Weet niet of je hem normaal altijd buiten hebt staan of binnen.
Verder erop letten dat ie niet te veel met stof in aanraking komt, dus als je je stal opstrooit even je paard eruit halen enzo.
Vertrouw je het echt niet dan moet je gewoon even de da bellen, maar ik doe dat persoonlijk niet zo snel als ze een keer hoesten, alleen als ik aan het paard merk dat ie anders is als anders.

Merijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:58

Hoi,

Bij ons op stal hoesten er ook aardig wat paarden en zij gebruiken daarvoor echinavorce (te halen bij kruidvat) 25 druppels in de waterbak, het schijnt prima te werken, je moet het wel even aanhouden (lees bijsluiter). Daarbij is het ook prima om je hooi vochtig te maken (niet te nat,want dan verdwijnen alle voedingstoffen)!!!
Ik hoop dat je er wat aan hebt??? Suuks en sterkte

Groetjes Merijn

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:26

Je DA kan je ventipulmin geven, maar dan mag je niet starten. Dit staat nml onder andere op de dopinglijst.

Het lijkt me het verstandigst dat je je paard niet uitbrengt, de DA laat kijken en wacht tot hij weer beter is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 08:18

Pipo schreef:
De griep heerst op het moment, je hoort dat diverse stallen zieke paarden hebben staan.

Temperatuur opnemen en de veearts bellen. Als je te laat gaat behandelen heb je grote kans op een chronisch ziek paard.

mijn shetje had ook een kuchje en niet erg en zeker niet vaak , bleek een infectie op de longen , bij jou kan het ook iets anders zijn

dit is voor een leek niet te beroodelen

op rust zetten temp nemen en da laten beoordelen , er zijn al veel paarden met chronische luchtaandoeningen en bv dampigheid door verwaarlozing van een koutje terwijl dat het dus niet hoeft te zijn een koutje kan ook virus infectie wezen , het heerst momenteel wel