Wat is dit??? Been staat plotseling stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanya

Wat is dit??? Been staat plotseling stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:34

Hoi!

Ik zit met een probleempje... ik weet niet wat mijn pony'tje heeft en hoop dat jullie het herkennen. Ik heb een 4-jarige shetlanderruin. Hij is nog nooit ziek, kreupel of wat dan ook geweest, tot afgelopen donderdag.

Donderdag was ik met hem een flinke wandeling aan het maken, zoals ik zo vaak doe, en plotseling stond hij stil met een stijf been en hij weigerde om nog voorwaarts te gaan. Wat aan hem te zien was:
- stijf (linker) voorbeen
- hield been in een hoek van zeg 45 graden opgetild, ongeveer 5cm boven de grond
- weigerde voorwaarts te gaan
- het duurde een minuutje of zo
- been is niet warm of dik, hoef is niet warm, aanraken doet geen pijn: oftewel er is verder in de normale toestand niks aan het been te zien.

Toen ik later wel weer verder kon wandelen heeft hij het tijdens diezelfde wandeling nog 1x gehad en toen ik thuis zijn rechtervoorhoef uitkrabte, zakte hij door alle vier de benen heen en viel op de grond.
Sindsdien heeft hij het iedere dag wel een keer gehad en vandaag zelfs drie keer in een half uur. Omdat hij het nog geen week heeft, heb ik de DA er nog niet bijgehaald.

Maar wat is dit?????? Verward

Groetjes Nanya Doei!

ps: een vriendin dacht dat het een slotbeen kon zijn....

Huisvrouw

Re: Wat is dit??? Been staat plotseling stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:40

Ik zou toch maar even de dierenarts bellen zeker omdat hij gewoon door alle 4 z'n hoeven zakt! Geen idee wat het is...het lijkt wel kramp ofzo.

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:01

Bedankt voor je reactie!

Ja, het is wel heel vreemd. Maar iemand anders had het ook al over kramp. Alleen het is best moeilijk voor te stellen dat dat 3x in een half uur voorkomt?! Het zou wel een verklaring zijn voor het door alle vier de benen zakken. Ik had zijn rechtervoorbeen opgetild tijdens het krabben en hij kreeg kramp in zijn linkervoorbeen, waardoor hij zich niet kon houden en op de grond viel.
Ik probeer wat info te verzamelen, maar als het over n halve week niet over is ga ik toch maar ff naar de DA.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:08

ik denk dat het iets te maken heeft met groeipijnen !

zoals achterbenen rond die leeftijd op slot kunnen schieten kan dit volgens mij ook met een voorbeen

maar ik zou toch even da bellen

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:03

Ik zou er niet nog een halve week mee wachten. Jekunt toch de DA bellen en vragen of het nodig is dat hij langs komt?

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:13

Veearts bellen !!!!!!!

Het is niet normaal dat een paard/pony ineens door de benen heenzakt!!!

De veearts is ervoor om deze gevallen te onderzoeken!

Wat zou je doen als het bij jezelf gebeurde..............en je ineens van het in op het andere moment vlak op de grond ligt. Ga je dan ook eerst nog een weekje afwachten hoe vaak het terugkomt. Of ga je dan naar je huisarts/eerste hulp?

Wat is dat toch met mensen dat ze eerst advies gaan vragen op een forum waar niet iedereen een dierenarts is....en dan pas bij iemand met verstand van zaken gaan praten????

Ik wens je heel veel succes en ik hoop voor je pony dat het niets ernstigs is.

Groetjes karin

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:28

als ik het verhaal zo hoor
dan denk ik meteen aan een hoefkneuzing of hoefzweer !
hoefsmid bellen is in dat geval beter als de veearts !

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:32

Ik wist niet dat ze bij een hoefkneuzing/zweer door alle vier de benen heen zakken??? Nooit van gehoord. Dat ze het been waaraan ze last hebben niet belasten snap ik wel. Maar bij een zweer (ontsteking) zou je toch verwachten dat de hoef ook wel warm is?

Dan maar de veearts laten komen en als die geen idee heeft de hoefsmid. Ik zou altijd eerst kiezen voor de veearts omdat die meer weet over het paard in z'n geheel. Bij hoefproblemen ben ik er ook van overtuigd dat (als je een goede hebt) de hoefsmid je vaak heel goed kan adviseren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:45

een hoefzweer doet zo'n pijn dat een shetlander wel degelijk door zijn benen kan zakken !

ik zou in dit geval eerst de hoefsmid bellen aangezien die veel meer verstand heeft van voetproblemen als de veearts

ik snap zowiezo niet dat veel bokkers meteen hard roepen dat de dierenarts moet komen
doen diegenen dat irl ook altijd?
bij elk wissewasje de veearts bellen?
denk dat de veeartsen beetje gek zouden worden van ons in dat geval Knipoog

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:03

Crossmonster: je hebt gelijk, ik had al besloten om vanavond de hoefsmid te bellen. Ik roep namelijk niet altijd meteen de dierenarts erbij, een pony/paard is zelf in staat om binnen een week de kleinere gezondheidsproblemen (zoals kreupelheid door bijv. verrekking van een spier) op te lossen. Daarom heb ik mijn shetlander een week de tijd gegeven om te genezen. Nu blijkt dat hij nog steeds kreupel is, ga ik vanavond mijn hoefsmid bellen. Hij weet heel veel van hoeven (en ook veel van de binnenkant van het been), dus ik spreek liever met hem dan met de DA. Met de DA heb ik bij mijn verzorgpaarden namelijk niet zulke goede ervaringen. Want de DA had bij één van de paarden (Sander) gezegd dat hij afgemaakt moest worden, terwijl hij slechts kreupel liep doordat hij met zijn benen langs elkaar strijkt. Dus jullie begrijpen misschien wel dat ik iets minder positief over die man ben door eigen negatieve ervaringen.

Shana: groeipijnen zouden kunnen, maar komt dat op het vierde levensjaar nog zo heftig voor?

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:25

Ik bedoel alleen maar te zeggen:

Als je eerst de veearts laat komen dan kan die eventuele andere aandoeningen uitsluiten.

Sorry hoor!!

Hoeft niet meteen zo fel op gereageerd te worden.

Kijk even bij het topc: blaasgruis of hersenaandoening. En roep dan nog eens hard dat ik voor onzin de veearts laat komen!!!!!!!!!

En bedankt hoor

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:49

crossmonster schreef:
ik snap zowiezo niet dat veel bokkers meteen hard roepen dat de dierenarts moet komen
doen diegenen dat irl ook altijd?
bij elk wissewasje de veearts bellen?
denk dat de veeartsen beetje gek zouden worden van ons in dat geval Knipoog

Dit lijkt me geen wissewasje.

Wel goed dat je nu toch stappen onderneemt en de hoefsmid belt. Nu begrijp ik ook dat je liever niet zo snel de VA belt. Hou je ons op de hoogte?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:44

@ crossmonster: Lopen zij bij een zweer juist niet constant kreupel? Wat ikuit het verhaal opmaak, is dat het zich ineens voordeed en er daarvoor nog geen kreupelheid aanwezig was, of zie ik iets over het hoofd? Ik dacht bij dit verhaal in eerste instantie aan het op slot schieten van dat been..
Maar goed.. ik ben ook niet alwetend uiteraard Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:18

SuperSmurf schreef:
@ crossmonster: Lopen zij bij een zweer juist niet constant kreupel? Wat ikuit het verhaal opmaak, is dat het zich ineens voordeed en er daarvoor nog geen kreupelheid aanwezig was, of zie ik iets over het hoofd? Ik dacht bij dit verhaal in eerste instantie aan het op slot schieten van dat been..

een hoefkneuzing of hoefzweer kan wel plots en wisselend kreupelheid veroorzaken, want als het paard op een steentje gaat staan is het wel degelijk even AUW AUW AUW en kan daarna weer doorlopen, als de zweer nog niet rijp genoeg is, of het is een lichte kneuzing, dan hoeft er in de normale stap geen kreupelheid te worden getoont Knipoog

ik ben ook niet alwetend, maar heb het 9 van de 10 x wel bij het rechte eind

en de TS is zelf al zo verstandig geweest om de hoefsmid even te bellen Knipoog

en extra info op bokt inwinnen kan dan dus helemaal geen kwaad Knipoog

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:28

Hoi allemaal! Bedankt voor de reacties tot nu toe!

De hoefsmid is inmiddels gebeld en hij zal komen kijken. Vandaag en gisteren ging het best goed met Macho. Hij heeft (in de tijd dat ik bij hem was) geen stijf been meer gehad, maar loopt nog wel n beetje kreupel en de hoef is blijkbaar nog gevoelig. Maar de hoefsmid zal komen en die gaat die hoef ns onderzoeken! Ja

Jupiler: Sorry, mijn reactie was niet persoonlijk bedoelt. Wat ik zei had betrekking op de situatie met mijn pony'tje, en niet op het idee dat het onzin zou zijn dat jij de dierenarts wel hebt laten komen. Ieder moet in zijn situatie doen wat diegene denkt dat het beste is.

Maar had nog n vraagje: hoe zit dat dan bij een hoefzweer? Is zijn hoef dan warm of zie je wat aan de onderkant ervan? Ik heb vorige week vrijdag en afgelopen woensdag al zn hoefjes heel goed schoongemaakt met water en toen goed gekeken of ik wat zag (bv steen, spijker), maar heb niks gezien...

Doei

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:31

Bij een hoefzweer kunnen ze idd de ene keer wel kreupel lopen en de andere keer weer niet.En bij een hoefzweer kan de hoef ook warm worden en het been kan zelfs ook dik worden maar dit laaste hoeft niet maar kan wel.mijn paard heeft ze regelmatig.Het is pijnlijk maar onschuldig. veel sterkte.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:00

nanya, een hoefzweer is juist zo gemeen omdat je die soms van de buitenkant totaal niet ziet zitten !

laatst nog had de ruin bij ons een ontzettend diepe hoefzweer,voet was niet warm, geen reactie op de tang, maar na n paar hoefsmidbezoekjes ( we dachten eerst dat het door een inwendige scheur kwam ) bleek dus dat er een hoefzweertje erg diep zat, en ook nog onder de straal, dus er g moeilijk weg te halen
maar ik bedoel dus, de veearts zou dan ook niets gevonden hebben, hij liep kreupel ( wisselend ) en voet was niet warm / dik of gevoelig op de tang

ben benieuwd naar de uitkomst !
hoe je ons op de hoogte?

het is iig wel weer nu voor hoefzweren
door de nattigheid worden de hoeven week waardoor er eerder harde voorwerpen ( steentjes ed ) en bacterien in kunnen komen Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:17

crossmonster schreef:
SuperSmurf schreef:

een hoefkneuzing of hoefzweer kan wel plots en wisselend kreupelheid veroorzaken, want als het paard op een steentje gaat staan is het wel degelijk even AUW AUW AUW en kan daarna weer doorlopen, als de zweer nog niet rijp genoeg is, of het is een lichte kneuzing, dan hoeft er in de normale stap geen kreupelheid te worden getoont Knipoog

ik ben ook niet alwetend, maar heb het 9 van de 10 x wel bij het rechte eind

en de TS is zelf al zo verstandig geweest om de hoefsmid even te bellen Knipoog

en extra info op bokt inwinnen kan dan dus helemaal geen kwaad Knipoog

wéér wat geleerd Clown Maar klinkt natuurlijk ook wel logisch, het is alleen altijd beetje moeilijk te beoordelen vanachter je pc. En moet toegeven dat ik geen lopende encyclopedie ben wat paarden ziektes ed betreft Bloos

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:45

SuperSmurf schreef:
Ik dacht bij dit verhaal in eerste instantie aan het op slot schieten van dat been..

Dat kan alleen maar bij de achterbenen, heb ik mij laten vertellen op college door een arrogante da uit utrecht Knipoog

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:55

Ben al ff niet op bokt geweest: had het erg druk. De hoefsmid is inmiddels geweest. Hij heeft m'n shet van top tot teen bekeken. De hoeven heeft hij onderzocht op onregelmatigheden, warmte of andere afwijkingen die de oorzaak van het stijve been of de kreupelheid kunnen zijn. Hij heeft nu al 1,5 week geen stijf been meer gehad en daar ben ik heel erg blij mee. Alleen....de kreupelheid is gebleven.... Maar de hoefsmid heeft niets kunnen vinden. Volgens hem waren er twee mogelijkheden wat het wel was:
1 het kon een ernstige spierverrekking zijn.
2 het kon komen door zijn ietwat schuingesleten hoefjes (hoewel mijn shet volgens de smid wel netjes op tijd werd bekapt). De smid heeft dat bijgevijld en vanaf nu moet ik dat bij gaan houden met een hoefrasp.

Als het over drie weken niet helemaal over is, moest ik de DA er bij gaan halen. Dus nog maar even afwachten...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:19

Waar ik aan dacht is dat er misschien een fragmentje in een gewricht kan zitten (een chip) die los is geschoten en als dat naar de verkeerde plek "zwemt" in het gewricht geeft dat akuut pijn en zou verklaren waarom hij het been zo licht gebogen boven de grond hield?