Hoi,
Is wat jij bedoelt een scintigrafie waarmee ze verhoogde botactiviteit kunnen zien (ik geloof tenminste dat ze dat zo noemden) of is het iets anders? Dat heb ik een aantal weken terug bij mijn pony laten doen omdat hij heel erg kreupel was. Mijn eigen dierenarts dacht aan een knieprobleem, maar de dierenarts van de Bosdreef (kliniek in Belgie) vermoedde een scheurtje in het heupgewricht, vandaar de scintigrafie. Het heupgebied is immers moeilijk te bereiken met rontgenstraling en al helemaal bij mijn iets te 'volle' fjord... Ze zouden hem dan helemaal onder narcose moeten brengen en hem op zijn rug leggen zodat ze heel hoog in zijn lies kunnen fotograferen. De arts durfde dit niet aan omdat de scheur een breuk zou kunnen worden als de pony na de narcose weer op de been moet komen. Helaas bleek na de scintigrafie dat het al een breuk is in het heupgewricht waarschijnlijk. In ieder geval konden ze zo met zekerheid zeggen uit welk gebied het probleem komt, maar heel nauwkeurig is het dus niet (je ziet immers geen breuklijn ofzo). De kosten waren geloof ik 400 euro voor alleen een voor- of achterhand en 800 euro in totaal. Ik betwijfel alleen of dit is wat jij bedoelde omdat ze hierbij een radioactieve stof inspuiten en de urine van het paard speciaal moet worden opgevangen... Het lijkt me dus niet dat je dit thuis zou mogen doen...
Maar problemen met de gewrichten enzo zijn wel heel duidelijk te zien; mijn pony had ook een hele dikke sprong omdat hij dat been niet op wilde tillen en dus overdraaide om te voorkomen dat hij op zijn 'slechte' been moest staan en die verhoogde activiteit in de sprong bleek ook duidelijk uit de foto's