Thermografische foto ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Thermografische foto ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:21

Heeft iemand hier wel eens een thermografische foto laten nemen van zijn paard ?? zo ja waarom en was het nuttig ??

voor alle duidelijkheid, dat is zo'n foto waarmee je "warmte" kunt fotograferen, dus als het paard bijvoorbeeld een ontstoken gewricht, pees of kies heeft, dan zie je dat op die foto.

mariska32

Re: Thermografische foto ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:38

ik heb het niet laten doen ,maar mijn pony kwam er voor in aan merking.
ze kunnen zo ontdekken waar de pijn zich is gaan vastzetten.
is het nuttig? dat moet je voor jezelf uitmaken.
voor mijn pony niet.
wij wisten waar er problemen zaten en daar was al niet veel meer mee te doen,om dan te horen te krijgen dat dat b.v. doorwerkte op de nek hadden wij geen boodschap aan.
immers de echte boosdoener was niet te verhelpen.
ik denk dat je voor jezelf moet kijken of het nuttig is om de lokatie te weten en dan te kijken of je denkt er wat mee te kunnen.
overleg dit maar met je eigen da.
het kost al gauw zo n 1000 euro!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:44

Nou het is niet voor mijn paard, ik weet waar de problemen zitten Verdrietig maar had jouw Da dan zo'n camera ??
Die dingen kosten (goedkoopste) rond de 30.000euro.
Op mijn werk gebruiken we zo'n ding ook (petrochemie) en ik kan hem hopelijk binnenkort een weekendje lenen Cool om mee te "spelen" Schijnheilig

Ik vroeg me af of er behoefte is aan diagnostiek dmv zo'n camera- je weet dan niet "wat" er aan de hand is, maar iig wel "waar" de doorbloeding minder is of waar een ontsteking zit.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:29

Dat is tof Mist dat je die camera een weekend mag lenen! Ben benieuwd naar je ervaringen! Zet je ze in een topic neer? Wellicht zijn er wel probleempaarden in jouw omgeving die staan te springen om op de foto te mogen. Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:09

dat zal dan idd mijn nieuwe topic worden voordat ik die camera leen ! misschien is het interessant om zo'n camera te kopen en dan net zoals E-digit (die aan huis rontgenfoto's maken) bij mensen langs te gaan die kampen met onverklaarbare kreupelheden, kissing spines, peesblessures, om te zien in hoeverre het "genezen"is.

Wel heb ik van een collega gehoord (die jicht heeft) dat bij hem idd duidelijk te zien was waar het probleem zat, hij heeft dezelfde camera toen gebruikt!

zelf heb ik natuurlijk ook 1 paard met arthrose, ben benieuwd wat daar op te zien is (al is het maar verminderde doorbloeding etc.)

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:52

Hoi,
Is wat jij bedoelt een scintigrafie waarmee ze verhoogde botactiviteit kunnen zien (ik geloof tenminste dat ze dat zo noemden) of is het iets anders? Dat heb ik een aantal weken terug bij mijn pony laten doen omdat hij heel erg kreupel was. Mijn eigen dierenarts dacht aan een knieprobleem, maar de dierenarts van de Bosdreef (kliniek in Belgie) vermoedde een scheurtje in het heupgewricht, vandaar de scintigrafie. Het heupgebied is immers moeilijk te bereiken met rontgenstraling en al helemaal bij mijn iets te 'volle' fjord... Ze zouden hem dan helemaal onder narcose moeten brengen en hem op zijn rug leggen zodat ze heel hoog in zijn lies kunnen fotograferen. De arts durfde dit niet aan omdat de scheur een breuk zou kunnen worden als de pony na de narcose weer op de been moet komen. Helaas bleek na de scintigrafie dat het al een breuk is in het heupgewricht waarschijnlijk. In ieder geval konden ze zo met zekerheid zeggen uit welk gebied het probleem komt, maar heel nauwkeurig is het dus niet (je ziet immers geen breuklijn ofzo). De kosten waren geloof ik 400 euro voor alleen een voor- of achterhand en 800 euro in totaal. Ik betwijfel alleen of dit is wat jij bedoelde omdat ze hierbij een radioactieve stof inspuiten en de urine van het paard speciaal moet worden opgevangen... Het lijkt me dus niet dat je dit thuis zou mogen doen... Knipoog Maar problemen met de gewrichten enzo zijn wel heel duidelijk te zien; mijn pony had ook een hele dikke sprong omdat hij dat been niet op wilde tillen en dus overdraaide om te voorkomen dat hij op zijn 'slechte' been moest staan en die verhoogde activiteit in de sprong bleek ook duidelijk uit de foto's

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:10

Wieteke, scintigrafie daarvoor wordt het paard radio-actief gemaakt, dus ingespoten, en moet dan in een afgesloten stal staan ivm die radioactieve straling
maar dat is idd hetzlefde idee, dan zien ze in welk gedeelte een probleem zit

wilde dit met mn paard laten doen nadat hij was afgekeurd op ataxie, maar hij had pijn wat niet door de ataxie kwam, alleen het prjskaartje hield me tegen, samen met het feit dat de DA's dan waarschijnlijk nog niet wisten wat ze moesten doen qua behandeling...

zo'n thermografische foto zou ik trouwens best eens van Q willen laten maken, hij doet het na behandelingen van Steffie erg goed en ben benieuwd of hij inderdaad echt nergens meer last van heeft!
of mn pony met spat&hko kijken of zij van bepaalde delen last&pijn heeft...

maara met zoveel DA kosten(steffi vd aarse, Tildren, alle gewone DA ksten en de gemaakte kosten nog voor het afkeuren van Q...) laat je zoiets niet zo snel 'zomaar' doen....

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:23

Ja, het is inderdaad een dure 'grap' en in feite schiet het paard er nog niets mee op als ze er verder niets aan kunnen doen. Bij mij was het probleem dat mijn eigen dierenarts maanden heeft lopen aanmodderen met die knie (steroiden ingespoten enzo) en bijna verontwaardigd was dat ik zei dat hij voor mijn gevoel nooit zo erg kreupel en zielig kon zijn van een knie die op slot schiet. Uiteindelijk ben ik dankzij de osteopaat door de dierenarts wel verwezen naar de kliniek en daar vermoedden ze (na verdovingen in de knie waar nimrod niet op reageerde) dat het in zijn heup zat. Na maanden aankijken wilde ik wel zeker weten wat het nu was, dus vandaar de scintigrafie. We weten dus niet zeker waar de breuk zit, maar gezien de erge kreupelheid vermoeden ze dat het in het heupgewricht zit; de prognose is dus slecht. Hij moet een paar maanden op stalrust en aangebonden staan zodat hij niet kan liggen omdat bij het overeind komen de heup veel te veel belast wordt. Na 2 maanden moeten we beslissen of we hem langer op stalrust laten staan of dat we het hem niet aan willen doen. Het viel me mee hoe opgewekt hij er opzich nog bijstaat en hij heeft al een paar weken geen pijnstilling meer gehad, maar nu heeft hij sinds vorige week een ontstoken koker en sinds een paar dagen oedeem waar hij erg veel last van heeft... We komen dus van het ene in het andere terecht. Eigenlijk is hij op dit moment te slecht om te laten doen maar wel weer te goed om een spuitje te laten geven, dus ik denk dat ik het maar zo lang mogelijk met boxrust ga proberen zolang hij verder redelijk goed oogt.