Ingevallen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Ingevallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:05

Mijn paard is zomers als ze in de wei staat altijd normaal vamn omvang, maar 's winters zodra ze op stal staat valt ze in. Ze krijgt toch zat te eten: emmer mais, hooi en kuilgras en bix/muesli. Iemand een idee wat een beetje aanzet en wat de honger stilt, want ze wil ook aan de lopende band eten.

elisatjj

Re: Ingevallen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:26

haay..
kan je paard genoeg drinken..??
bij mij op stal was ook een x een pony.. die had in zijn drinkbak gemest... dit was niet opgemerkt..en de volgende dag stond ie helemaal ingevallen omdat hij niet heeft kunnen drinken.
naja..misschien dat het daarmee temaken heeft
groetjes elisa

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:44

wat jij bedoelt elisatjj is niet ingevallen maar opgetrokken.

Als je paardje echt onwijs invalt zou je misschien door je DA de voedingswaarde kunne laten onderzoeken van het voer wat je geeft. Het zou goed kunnen dat er bepaalde vitamines of mineralen ontbreken in het voer die je paardje zomers op de wei wel binne krijgt.

Hoe ziet die er verder uit? Staat die mooi in zn vacht? Is die levendig? Is die vrolijk? Voorwaards? Scheurd die?

Goed blijven ontwormen en ff je DA raadplegen voor eventuele vitamine preperaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:15

wat is de hoeveelheid hooi die ze krijgt dan?

Urlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:28

Ik moet eerlijk gezegd gelijk aan mijn paard denken en bij hem waren het meerdere maagzweren...
Hier heeft eeen paard op het land geen last van omdat hij de hele dag gras kan eten en op die manier het zuur kan afvoeren...
op stalk is dat lastiger...; en is de situatie onnatuurlijker voor een paard... dan begint het zuur aan de maag zelf te eten en neemt het paard niets meer op...
Mijn paard is behandeld in Emmeloord en groeit nu als een kanon Tong uitsteken
Terwijl ik bang was dat het altijd zo'n slagers paardje/drafpaard zou blijven...
Als je er behoefte aan hebt kan je mij een omschrijving van jouw paard stuurd kan ik kijken welke symtomen en gedragingen ik herken...

Succes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:26

Ontworm je ook wel met een middel wat lintwormen doodt ?? Want zomers zal het niet opvallen door de hoeveelheid voer, maar 's winters kunnen ze hier ook aardig door invallen.
Verder idd door de DA de bloedwaarden laten meten.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:01

Ken je pulp? Dat zijn suikerbieten. Daar kun je een paard heel snel mee laten aankomen. Maar let wel goed op er zitten ook nadelen aan. Door het te vele suiker wat er in zit, is het ook zeer aantrekkelijk voor schimmels en bacterien dus is het niet lang houdbaar etc. Ook oppassen met water omdat het veel uitzet. Het beste kun je er een soort slobber van maken. Ook moet je er rekening mee houden dat paarden in de natuur de hele dag eten. Ook op stal moet je proberen om ze zo vaak mogelijk een klein beetje te geven i.p.v. 1 of 2x per dag alles!!! Dat is echt heel erg belangrijk en je geeft het zelf al aan he, in de zomer op het land niet. Denk ook eens aan een eiwit tekort in de voer. Ik weet niet wat je voert maar voer je bv oud hooi??
Succes!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:37

Ze kan voldoende drinken, is pas ontwormd met Eqvalan en krijgt 's ochtends een volle emmer met mais/bietenpulp en 2 keer per dag een berg hooi afgewisseld met kuil. Ook krijgt ze een kilo bix en na het rijden een schep muesli. Haar vacht ziet er goed uit, ze glimt als een spiegel, haar ogen staan helder en ze is levendig zat. Ze wordt niet intensief getraind, maar max. 4x per week een half uur/45 min. onder het zadel, want ze is nog maar 3,5 jr oud. Ik weet alleen niet of er in Eqvalan een bestanddeel zit tegen lintworm. Heb helaas de bijsluiter al weggegooid. Iemand enig idee? En bedankt voor jullie reacties!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:43

Eqvalan zit geen middel in tegen lintwormen, dan moet je EquiMax hebben.

Als ze momenteel in een groeispurt zit kan ze ook wat invallen, maar dat zou dan toch niet te lang mogen duren.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:59

OK bedankt, ik heb het genoteerd. Nog geeneens zo'n stom idee.
Zou je ook ergens in de mest terug kunnen zien of ze 'n lintworm heeft? Weet wel dat er van zo'n lintworm stukjes af kunnen breken, maar dan kan íe gewoon weer verder groeien. Groeispurt zou misschien ook nog kunnen, maar vorig jaar op stal had ze precies hetzelfde en toen was ze nog niet van mij en echt veel gegroeid is ze in die tijd ook niet. Echt veel de hoogte in gaan een paard van 3,5 niet meer lijkt mij, heb liever dat ze de breedte ingaat. Het is geen gratenbaal hoor, maar gewoon een beetje schraal, het kan voller.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:59

Op zich is met schraal niets mis, liever iets schraal dan te vet. Dat kan meer kwaad nl.

Van lintworm zou je de afgestoten delen moeten kunnen zien, de kop blijft nl altijd zitten en eet vrolijk door. Hoe die dingen eruit zien als ze eruit komen weet ik niet, maar dat moet op I-net vast wel te vinden zijn (kompleet met 'smakelijke' foto's ) Cool

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:10

Om lintwormen te bestrijden moet je een wormekuur geven waar pyrantel in zit maar dan wel een dubbele dossis anders werkt het niet.Kan je ook navragen aan de DA.
gr esther

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:11

Maar zolang je niet zeker weet of het een lintworm is zou ik er geen troep in spuiten, zeker geen dubbele dosis Cool

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:44

Sugarmiss schreef:
Maar zolang je niet zeker weet of het een lintworm is zou ik er geen troep in spuiten, zeker geen dubbele dosis Cool

Dat was op advies van de DA, ik zou dat uit mijn zelf niet doen hoor en ik schreef ook dat ze dat kon navragen bij de DA