Koliekgevoelig paard moet bijkomen => tips, ervaringen, .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa

Koliekgevoelig paard moet bijkomen => tips, ervaringen, .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:03

Hoi

Een vriendin van mij heeft een 4 - jarige paint merrie die erg gevoelig is in de darmen. Ze heeft al enkele koliekaanvallen achter de rug en reageert echt snel op verandering van eten.

Ze krijgt nu onderhoudskorrel en 3 eetlepels zonnebloemolie. En ze krijgt ook wel genoeg hooit. Nu is ze de laatste tijd wat afgevallen en de dierenarts heeft gezegd dat ze toch wel 30-40 kg mag bijkomen. (Het ligt zeker niet aan wormen).

Dus nu krijgt ze al iets meer onderhoudskorrel.

De vraag is nu: heeft er iemand ervaring met zo'n gevoelig paard. en wat kan ze best bijkrijgen...met het minste kans op buikpijn.

Zelf dachten we aan: maïsvlokken of kruidenmelange (van PAVO). En op het begin niet te veel maar de hoeveelheid opbouwen.

Bijkomend probleem: met dit **weer staat ze soms een paar dagen op stal en het is dan kan ze toch ook last krijgen als ze teveel eten krijgt??

hopelijk heeft er iemand wat tips voor haar

groetjes
Yrsa

Huisvrouw

Re: Koliekgevoelig paard moet bijkomen => tips, ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:14

Ja, wat voor een koliek was het of kon de DA daar geen duidelijkheid over krijgen? Mijn paard kreeg koliek van het kuilgras. Ik ben dus voorzichtig aan heel droog en dor (dus geen groen) hooi gaan voeren met een beetje Stimix van Pavo. En dit heb ik opgebouwd. Dit ging goed. Sinds mijn paard gewoon goed hooi krijgt heeft ze geen koliek meer gehad maar bij jouw paardje gaat het om voerveranderingen? Je hoeft niet steeds te veranderen van voer toch? Of bedoel je dat niet?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:19

je zou slobber kunnen proberen.
dit is makkelijk verteerbaar en een echte opkikker.
als je er nog wat extra GEKOOKT lijnzaad bijdoet is het helemaal toppie voor jouw paardje.
verder niet te veel veranderen maar he.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:44

hoi

ze krijgt heel goed hooi en daar heeft ze het normaal niet van.

De DA zei dat ze gewoon heel erg gevoelige darmen heeft.
Er wordt nog niet van voer verandert, maar we hebben er schrik voor. We willen ze iets bijgeven (mais, slobber, melange,...) maar ik wou graag effe horen of hier misschien mensen zijn die met iets van die voeding goede /slechte ervaringen hebben...

slobber is normaal toch goed voor het paard (en de darmen) toch? en hoeveel zou ze dan bij moeten krijgen? Is 1 (2,3...) maal in de week een portie genoeg of beter dagelijks een beetje bij haar korrel?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:50

Ik kreeg in die tijd de tip van mijn DA om gekookt lijnzaad te voeren. Ze schijnen dan een extra slijmlaag te krijgen waardoor het voer gemakkelijker verteerd ofzoiets. Het precieze verhaal weet ik niet meer maar een ander misschien wel.

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:54

Ik heb ook zo n paard. Wij geven haar nu naast bix en hooi elke dag 3/4 muesli en sinds dien is het een stuk minder geworden Ach gut ik zou zeggen probeer het eens wij hebben het van PAVO heel erg goed merk en ik heb nog nooit wat gemerkt en nu krijgt ze het en de koliek is meteen een stuk minder Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:00

Helaas heeft mijn merrie ook al twee keer op de kliniek gestaan met ernstige koliek en ze was graatmager toen ze terugkwam je kom alle ribben zien.

Het eerste wat ik heb gedaan is haar op zaagsel gezet i.p.v. stro (mijn paard had verstoppingskoliek)

en ze kreeg onbeperkt hooi afgewisseld met kuil *bij kuil wel op eiwitten letten*
2 tot 3 kg brok
1 schep musli zonder haver immers ik wilde dat ze dikker werd en niet fitter (was fris zat namelijk)
en ik heb maanden iederedag zemelenslobber (zemelen gemengd met wat musli) met een halve schep maaismeel gegeven (let bij maismeel of fosforgehalte en eiwit).
Daarnaast kreeg ik van mijn DA het supplement "Hard Keeper" dit is en voeddingssupplement dat er voor zorgt dat de darmflora optimaal werkt en het paard beter voedingsstoffen uit zijn voer opneemt.
en iederede dag twee El lijnzaadolie

en wat wortels appels en brood voor het lekkere

wat van die combinatie heeft gewerkt weet ik niet precies maar na vier maanden is ze nu redelijk goed op gewicht. (we hebben het over een paard van 1.77)

Het nadeel is dat de paarden met koliek in een week broodmager worden en je maanden bezig bent om het er weer aan te krijgen.

Veel Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:48

mais en kruiden zijn idd goed voor een paardje..

wat je cker niet moet doen is slobber of brood voeren.. van slobber vallen ze af en van brood raken ze verstopt!

Probeer 3x per dag je paardje uit stal te halen.. als is het maar ff 10 min wandelen aan de hand..!! Wij hebben een voer schema van Utrecht meegekregen na de operatie.. daarop stond veel ruwvoer (gras, hooi, stro) en daarnaast opvoeren van bix..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:03

..

Cker schrijf je in het Nederlands nog altijd als ZEKER, en van slobber valt je paard niet af het doet namelijk helemaal niks het bevat nouwelijks voedingsstoffen. En er zijn verschillende soorten slobber. Het nuttige van slobber is dat het erg vezelrijk is en daardoor de darmwerking bevorderd. Het stimuleren van de darmen is bij een koliekgevoelig paard erg wenselijk!!
De voorgemengde slobbers van bijv Havens en Pavo bevatten zelfs hele nuttige vitaminen, mineralen en spoorlelemeten.

En van brood raakt je paard niet verstopt, van Vers brood kan je paard eventueel een soort van deegbal maken in zijn darmen en dan moet je er een hoop van geven ook. Van een paar plakjes brood behoort een normaal paard geen koliek te krijgen.

Als wat jij zegt war is dan was mijn paard dat twee keer bijna dood ging aan koliek niet in 4 maanden weer op gewicht met iedere dag Slobber. De slobber is op aanraden van de DA aaan het voer toegevoegd.
Je paard wordt er niet echt dikker van maar de stimulerende werking van de darmen zorgt er voor dat het paard efficienter omgaat met de rest van het voer en voorkomt dat het opnieuw verstopt raakt.

Ik heb (als mens) zelf een spastische darm gehad en war kijg ik van de dokter??
Zemelen, ik zou graag willen dat ik daar van af zou vallen hoor maar helaas is het niet waar.

Ik weet niet wie je het heeft wijsgemaakt maar het is beide onzin.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:20

wat je cker niet moet doen is slobber of brood voeren.. van slobber vallen ze af en van brood raken ze verstopt!

ik vind dit ook wel onzin meestal zegt da als je paard wat mager is voer hem ff slobber bij .

het paard van mijn nichtje heeft ook hele gevoelige darmen en op aanraden van da in de kliniek voeren wij hem nu al een jaar zemelen bij . dat krijgt ie meestal savonds als laatste te eten en hij heeft nu al een jaar geen koliek gehad .
elke dag een schep zemelen niet te nat maken maar ook niet te droog dit werkt bij haar paard goed . Haha!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:51

ik ben het helemaal met jullie eens. Wij geven op aanraden van de DA ons paard nu ook muesli. Haha! Ons paard had ok last van haar darmen en daardoor dus vaak koliek. Je paard word er egt niet magerder van en ook niet dikker. Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:31

Alle troep en vitamine eruit en gewoon goede basisbrok nemen met alles erin wat ze nodig hebben.

Dit voer je langzaam op van weinig naar normale hoeveelheid.

Ernaast ben ik wel op advies EM energie van Subli gaan voeren. Binnen 2 weken wat hij dikker.

Ene een paar dagen laten staan kan erbij mij NIET in bij een koliekgevoelig paard Boos! Boos! Boos! .

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:49

Mijn paard is ook gevoelig voor koliek, gaskoliek dan, dus niet echt een verstopping. Juist als ze aan de diarree is, kan ik wachten op een koliekaanval.

De DA heeft mij bietenpulp aangeraden, ook voor de darmflora, om de mest dikker te krijgen en om haar zelf dikker te krijgen, dus 3 vliegen in 1 klap.
Ik ben pas net begonnen met dit te voeren, dus kan nog niet zeggen of het echt resultaat geeft, maar ze vindt het in ieder geval erg lekker en het schijnt verder ook niet echt kwaad te kunnen, omdat er niet extra voedingswaarde inzit.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:59

Ik voer altijd gekookt lijnzaad bij als mn pony koliek heeft gehad. Verder wordt alles al genoemd.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:27

je hebt al veel tips gekregen maar ken je pavo herbasan(paarse zak) werkt errug goed bij magere paardjes!
slobber is ook goed gecombineerd met zemelen.
maismeel schijnt ook te werken maar heb het zelf nooit geprobeerd de rest wel en dat werkt super.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 08:48

Bedankt allemaal voor de tips...ik zal ze eens voorleggen en hopelijk komt ze snel wat bij Lachen