ruinen van een klophengst ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

ruinen van een klophengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 00:01

Wie heeft er ervaring van het laten ruien van een klophengst (waar 1 bal niet is ingedaald)

Mijn klophengst wil ik laten ruinen...
Ik weet dat het kan, maar wie heeft er ervarign mee ? positief of negatief ?

Omdat de zoekfunctie het niet doet, doe ik het even zo..

_Ananas_

Re: ruinen van een klophengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:57

Het is altijd moeilijk te zeggen of het een makkie of niet is bij het ruinen van een klophengst. De moeilijkheid is dat je niet weet waar de bal is blijven hangen! Als de bal heel laag zit dan is het een kwestie van zo gedaan, zit de bal echter hoog en op een moeilijk bereikbare plek dan is het een stuk lastiger!

Dus dit zou je echt met een dierenarts moeten overleggen!!

Succes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:24

je zal naar de kliniek moeten!
het beste is even overleggen met je da,over het hoe wat en waar.
maare is het nog een hengst met een niet ingedaalde bal of is het een klophengst?
zit verschil tussen hoor

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:24

Hhmm volgens mij kunnen ze die alleen operatief verwijderen.

Diego is klophengst geweest en de bal hebben ze d.m.v. een operatie weggehaald. Dit is niet makkelijk omdat ze niet kunnen achterhalen waar de bal zich bevindt. Diego hebben ze dus aan allebei de kanten in zijn lies open moeten maken.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 16:10

Hij heeft 1 bal hangen...en de anderen niet..hij is inmiddels bijna 4 jaar. dus verwacht niet meer dat hij nog daalt !

Maar kunnen ze dat niet in de kliniek een soort scan maken waar die bal zit ?

Dat ik kan een kliniek moet, dat wist ik wel.. ik wil naar het Uifhof in Utrecht.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:23

Ik geloof niet dat ze daarop kunnen scannen. Diego hebben ze eerst aan de ene kant opengemaakt en daar zat ie dus niet. Aan de andere kant hebben ze hem eruit gehaald. Dit kon niet anders

Bij Diego heeft het wel goed geholpen. Doordat die ene bal in de buikholte terecht was gekomen, ingekapseld en dus ook veel warmer, zat hij tot over zijn oren vol met tosteserondingetjes en was niet te houden en kwam op twee benen uit zijn stal. Hij is een jaar geleden geopereerd en is nu een heel stuk rustiger.

Is zijn bal nou trouwens echt niet ingedaald of hebben ze hem niet goed gecastreerd?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:48

Wat fijn om te horen dat jou paard ook zo veel hormonen heeft..het lijkt wel of hij er meer heeft dan een normalen hengst...

IK heb hem gekocht bij van zijn fokker..hij is dus zeker weten klophengst..
ik ga morgen bellen naar de kliniek..zoals het nu gaat kan het niet langer meer..

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:52

heb ook een klophengst gehad.
Had hem zo uit het kopppel gekocht en kon met geen mogelijkheid voelen of hij ze allebei al had hangen!
Echt rake klappen wilde hij uitdelen als ie de kans kreeg.
Was voor de rest behoorlijk gecharmeerd van hem ,dus heb hem zo gekocht.
Toen de castereur kwam hebben we hem eerst wat gesedeerd,waarna we goed konde kijken wat er hing!
1 bal dus!!
Is daarna in Utrecht gacastereerd,zijn andere bal zat nog een heel eind weg.
Hij was ook een echte klophengst ,lastig ,gods brutaal (hing ook al eens met zijn voorbenen over de onderdeur en meer van die geintjes).
Liep zich helemaal leeg op 2 schetjes een paar meter verderop.
Is daarna best braaf geworden, maar had toch omdat hij de leider van de kudde was testijds wel een strakke aanpak nodig,zijn dominantie probleem was echt niet zomaar foetsie!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:59

amigootje schreef:
Wat fijn om te horen dat jou paard ook zo veel hormonen heeft..het lijkt wel of hij er meer heeft dan een normalen hengst...

Dat lijkt niet zo, dat ís zo... door de hogere temperatuur rond die bal is er vaak een hogere hormoonproductie. Daarom zijn klophengsten vaak vele malen lastiger dan gewone hengsten en is het dus vaak echt noodzakelijk om ze te castreren.
Daarnaast is het een erfelijke afwijking dus fokken met deze dieren is niet wenselijk. Ook bij dochters van klophengsten kunnen n.l. afwijkingen in het voortplantingssysteem ontstaan.

Castreren van een klophengst is een volledige operatie waarbij de buikholte open gemaakt moet worden en het paard dus ook meestal een paar dagen op de kliniek moet blijven.
In sommige gevallen is de bal te traceren via een echo, maar dat lukt niet altijd en dan zullen ze dus inderdaad 'op zoek' moeten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 16:16

Dankje wel voor de uitleg..

over de operatie wist ik allemaal al !
25 maart gaat hij naar de kliniek toe !
Hij blijft daar 10 dagen !!

En hij is lastiger aan het worden..en omdat ik er toch niet mee wil fokken.. en op de regionale keuringen ook welsh ruinen worden toegelaten...
en het fijner voorzich zelf is..hij zit nu alleen maar met opgekropte hormonen waar hij niets mee kan doen..
kan ik hem beter laten ruinen !
ben erg blij met me besluit !