Hoe zorgen dat een wondje goed geneest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Hoe zorgen dat een wondje goed geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:44

M'n paard heeft weer eens een wondje aan d'r been, net boven d'r kogel. Maar ik krijg wondjes op benen nooit goed netjes weg, er blijft altijd maar een korstje zitten dat er weer afvalt maar dat er nog steeds dat wondje zit...Wat doen jullie om zulke wondjes goed te laten genezen? Het is een oppervlakkig wondje, wel iets door het vel heen maar dat is inmiddels weer een beetje dicht.

Lusitana

Re: Hoe zorgen dat een wondje goed geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:10

Zinkzalf help huid genezen. Wondjes die nog open zijn een paar keer dag met zachte straal spoelen..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:19

als hij het wondje heeft,gewoon een of twee dagen een keer even met betadine wassen.
en erna dagelijks even wat erop doen van calendula creme,of traumeel gel/creme ofzo.

bij mijn paardje moet ik het wel zo goed bijhouden,want anders slaan ze best snel naar binnen.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:01

Ik maak het wondje schoon met betadine oplossing (alleen als er erg veel vuil inzit, anders gewoon water) dan spray ik er betadine poeder spray op. En daarna doe ik er niks meer aan. Als het korstje er na een tijdje nog zit spray ik er acederm op, meestal is het korstje dan na een paar dagen weg.
Het liefst doe ik niets aan een wondje, de huid is fantastisch in staat om zelf het wondje te genezen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:18

Ik smeer er dan uierzalf op..

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:47

Idd eerst goed schoonmaken met betadine en daarna calendula zalf erop smeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:23

Over het algemeen doe ik weinig aan wondjes. Schoon houden, verder niet. Als het een wat lastiger wondje, is smeer ik er traumeelgel (vooral als er zwelling bij is) op of gebruik wondspray van de Silverlinde. In de wondspray zitten etherische olieen voor ontsmetting en huidherstel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:56

als het echt een opppervlakkig wondje is en je paard kan der zelf goed bij zou ik er niet te veel aan doen , schoonmaken met groene biotex en verder met rustlaten

in het speksel van het paard zit een natuurlijk antibioticum en als ze er zelf bij kunnen is dat het beste

zit het op een plek waardoor die met rijden open gaat voor het rijden uierzalf op smeren

zelf ben ik een liefhebber van propolis zalf voor op wondjes
dit is een natuurproduct bij de imker vandaan werk erg goed

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:19

Mijn paard had een tijdje geleden een wondje aan zijn achterbeen, net boven zijn hak. Er kwam steeds een korstje op, maar na een paar dagen was het in eens weer open. Ik de hele stal nagekeken op scherpe randjes of iets, maar ik vond maar niks. Uiteindelijk kwam ik er achter dat de koorden van zijn deken (die tussen de achterbenen door gaan) met het opstaan achter zijn hakken bleven haken en daardoor elke keer het korstje er af trokken. Die koorden zaten al op hun kortst, dus nu heb ik ze gekruist, waardoor ze nog wat korter zijn. Het wondje is niet meer opengegaan en is nu zo goed als weg. Het wondje zelf verzorgde ik door het elke dag schoon te deppen met gekookt water, droog te maken en in te spuiten met wondspray.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:25

Ik gebruik voor elk soort wondje Acederm. Je moet iig nooit de paarse violetspray gebruiken omdat je paard bij eventuele hechting daar niet meer gehecht kan worden en niet helpt tegen wildvleesgroei. Acederm ontsmet en voorkomt dat. Eerst even afspuiten en dan Acederm. Prikt wel als een gek, maar heeft altijd goed geholpen.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:27

Heb ook geen paarse spray (noem het altij maar koeienspray) gebruikt, maar inderdaad Acederm. Werkt prima en mijn paard reageerde overigens zo goed als niet, dus misschien valt het prikken wel mee of is mijn paard een "tough cookie". Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:34

Door er van alles op te smeren word het er na mijn mening niet beter van. Als je bij je zelf er wat op smeert of er een plijster op doet duurt het ook langer voor het genezen is als dat je er niks mee doet. Ik spoel een wondje af met lou water en verder doe ik er niks mee, met een paar dagen is het altijd weer weg en begint er weer haar op te groeien.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:35

Consort schreef:
Heb ook geen paarse spray (noem het altij maar koeienspray) gebruikt, maar inderdaad Acederm. Werkt prima en mijn paard reageerde overigens zo goed als niet, dus misschien valt het prikken wel mee of is mijn paard een "tough cookie". Haha!

Zal wel dan! Die van mij is dan net een stier als die het op zijn been gespoten krijgt...kleinzerig mormel! Alleen maar stampen, ook als ik allang de bus weer opgeborgen heb... Bloos

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:49

Hahaha!! Misschien is dat ook wel het Rex Magna Gedeelte in hem (las toevallig dat je een RM hebt)? Die van mij snuift, stampt en briest alleen zijn eten in aantocht is Tong uitsteken

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:55

Ik doe er meestal niets aan, als het nog open is spoel ik het met niet al te koud water, maar ik smeer er niets op. Toen mijn pony in utrecht stond had hij veel wonjes op zijn lijf, vanwege te snel willen staan na de narcose en daar zeggen ze ook dat wanneer het niet diep is, je er beter gewoon niets aan kan doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 14:56

Bedankt voor de tips, ik ga het gewoon bijhouden met betadine oplossing en acederm.
Het heeft geen nut er niks aan te doen, dan blijft het heel erg lang een dikke korst die er elke keer weer af gaat, dat kan niet komen door d'r bilkoorden want die heb ik altijd al gekruisd gedaan.
Hij kan er zelf ook niet bij want het zit aan de binnenkant van d'r achterbeen. Het is ook een beetje gezwollen trouwens maar verder heeft ze er geen last van. Het is niet zo oppervlakkig dat het binnen een weekje dicht is, er zit wl een soort klein gat waar elke keer weer etter uit kwam, nu ik een even betadine en acederm heb gebruikt ziet het er al een stuk beter en frisser uit.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:09

xxappiexx schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga het gewoon bijhouden met betadine oplossing en acederm.
Het heeft geen nut er niks aan te doen, dan blijft het heel erg lang een dikke korst die er elke keer weer af gaat, dat kan niet komen door d'r bilkoorden want die heb ik altijd al gekruisd gedaan.
Hij kan er zelf ook niet bij want het zit aan de binnenkant van d'r achterbeen. Het is ook een beetje gezwollen trouwens maar verder heeft ze er geen last van. Het is niet zo oppervlakkig dat het binnen een weekje dicht is, er zit wl een soort klein gat waar elke keer weer etter uit kwam, nu ik een even betadine en acederm heb gebruikt ziet het er al een stuk beter en frisser uit.

Mijn pony heeft ook een keer zoiets gehad, op de linker achterbeen als ik het goed herinner. Een hele lelijke plek waar een zooitje etter uit kwam.

Goed gewassen met betadine, en daarna met acederm. Binnen twee weken was het helemaal weg.
(liefst 2x per dag als dat mogelijk is)

Mijn smid zei dat het een soort onderhuidse brandwond is geweest (waarschijnlijk door wrijving), wat dus is gaan ontsteken.
Het zou dus goed kunnen dat het wel door de bilkoorden is gekomen, misschien is ie opgestaan en is het blijven hangen zodat het langs het been schuurde ofzo....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:39

Verplaatst van VMR naar MD.

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:56

mijn paard heeftd dat ok weleens en dan maak ik het eerst schoon en dan kijken wat er gebeurt en als het na een paar dagen niet over is dan smeer ik er acederm op en dan is het altijd snel weg Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:34

Heeft je paard ijzers onder?

Dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn, misschien dat ie bij het opstaan net steds dat wondje weer openhaalt.

Ik doe verder eigenlijk ook nooit wat aan wondjes...meestal ff schoonmaken met betadine en dat is het.

Een korstje is immer al een bescherming, smeren heeft dan geen zin meer.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:28

ik gebruik NESTOSYL, kun je zo kopen bij de drogist!
is eigenlijk voor muggenbeten, maar ook zeeeeer goed te gebruiken bij schaafwonden!
en ik moet zeggen, het helpt uitstekend!!!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:17

ik spuit het altijd even af en spuit er acederm op!! werkt harstikke goed!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:49

Bij open wonden gebruik ik altijd eerst acederm tot het dicht is. Als het wondje dicht is smeer ik er Levertraanzalf op, te krijgen bij de ruiterpostzaak. Dit bevordert de haargroei en de structuur van de huid.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:47

Zelf doe ik weinig aan wondjes. De natuur kan dat zelf goed regelen. Als het vers is dan spoel ik het even uit en evt wat betadine erop.