Trauma...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Trauma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:29

Mijn merrie heeft een nare ervaring overgehouden waardoor ze ook veel last heeft van angst om pijn te krijgen.

Ze heeft momenteel nog steeds erg veel last van d'r schoft, dus ik weet dat wanneer ze teveel doet uit zichzelf... (spelen, rennen, rollen, gek doen), dat ze dan erna daadwerklijk pijn heeft.
We mogen niet gelijk een zweetdeken over d'r leggen, of in de buurt komen van d'r schoft zonder dat ze in paniek raakt!

Maar als ik rustig met haar aan het poetsen ben, gewoon in d'r stal, zonder dat ze vooraf los is geweest of wat heeft gedaan... dan is ze alsnog erg waakzaam in de buurt van haar schoft.
Een borstel mag, maar als ik met mijn hand even erop legt.. dan wordt ze erg waanhopig en probeert weg te komen. Ook als ik niet eens mijn hand erop leg, maar gewoon erboven houdt zonder haar aan te raken, dan begint ze ook te stressen.. Rustig praten helpt niet, soms blokkert ze en doet of ze mij niet ziet, en voor mijn eigen veiligheid moet ik haar streng toespreken zodat ik niet verpletterd wordt.... Maar ik merk op dat ze mij geen kwaad wil doen, ze wil alleen ontsnappen.

Het is niet iets wat ik continu doet... maar af en toe wil ik weten wat ik wel en niet mag. Dus er zijn ook tussenpauze van dagen of een aantal weken dat ik bewust geen aandacht besteed aan d'r schoft. En toch helpt dat niet...

Met heel veel dingen hebben we met geduld en liefde haar vertrouwen herwonnen, ze accepteert de longeersingel, en even en zadel erop, en een shabrak. Dit doen we ook niet elke week, maar eens na een aantal weken.

Het is dan erg moeilijk om onderschied te maken tussen of ze dadewerkelijk last heeft van echt pijn, of wat geen pijn is maar angst. Verward

Hoe kan ik het beste mee omgaan met deze angst...?

Graag hoor ik jullie suggesties

Patoucha

Re: Trauma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:52

Gracy schreef:
Ze heeft momenteel nog steeds erg veel last van d'r schoft, dus ik weet dat wanneer ze teveel doet uit zichzelf... (spelen, rennen, rollen, gek doen), dat ze dan erna daadwerklijk pijn heeft.
Het is dan erg moeilijk om onderschied te maken tussen of ze dadewerkelijk last heeft van echt pijn, of wat geen pijn is maar angst. Verward

Hoe kan ik het beste mee omgaan met deze angst...?

Graag hoor ik jullie suggesties

is idd erg moeilijk geval. Je schrijft zelf al dat ze op dit moment nog steeds pijn heeft aan haar schoft. Zolang ze nog pijn heeft, is het zinloos om met haar te oefenen en haar te proberen haar eraan te laten wennen. De angst zal steeds bevestigd worden als het weer pijn doet. Ik zou haar de tijd geven tot de pijn daadwerkelijk weg is, en dan pas gaan oefenen, rustig aan zoals je al doet haar vertrouwen geven, evt met ondersteuning van homeopathische rustgevende middelen of Bachbloesems. Weet je trouwens waardoor ze die pijn heeft aan haar schoft?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 09:10

Hoi Patoucha, hartelijk bedankt voor je advies.
Mijn merrie is in begin oktober waarschijnlijk ongelukkig komen vast te liggen in haar stal, en doordat het niet opgemerkt was ('t kan ook 'snachts gebeurd zijn), is ze in paniek geraakt om zichzelf te bevrijden.
Mijn bijrijder (Megantjuh op bokt) heeft haar de volgende middag aantroffen, helemaal ineengedoken achter in d'r stal. Ze was kwa gedrag niet zichzelf, Megantjuh merkte op dat mijn merrie niet alert en vrolijk naar haar toe kwam zoals gewoonlijk. De stal was half kaal, want de stro lang dik tegen de staldeur aan.
Toen Megantjuh haar meenam naar de poetsplaats, toonde mijn merrie geen intresse om haar zakken door te zoeken voor snoepjes enzo (normaal doet mijn merrie dat wel, want ze is gek op eten!) Mijn merrie wilde ook nergens aangeraakt worden, geen knuffel (terwijl ze normaal gek is op kroelen en knuffels!) of wat dan ook.
Op de poetsplaats wilde ze nergens geborsteld worden, haar oren achter in d'r nek, happen met d'r tanden, en steeds dreigen met d'r achterbenen om een trap te geven. En shabrak erop leggen werd gelijk eraf geschud of eraf gebeten.
Dit was letterlijk onherkenbaar gedrag van mijn paard!
Toen de veearts eerst kwam kijken, kregen we pijnstillers. Maar de pijnstillers hielpen niet. We hebbent haar gelijk op rust gezet. Wel geprobeerd om te longeren.. maar dat werd een gevecht, dus konden we haar alleen maar losgooien of ermee wandelen.
Nadat ze een aantal weken op rust, besloot de veearts om haar in de kliniek op te nemen, want er werd geen vooruitgang geconstateerd. De veearts omschreven mijn merrie toen als een gevaarlijk situatie, want door de pijn was ze onvoorspelbaar.
Bij de kliniek werd foto's gemaakt, en toen zagen de veeartsen dat de wervels in d'r schoft waren aangetast. De foto's werden gelijk doorgestuurd naar Utrecht, voor een deskundige mening. Utrecht heeft toen gezegd dat met 6mdn rust kan het weer goedkomen met mijn merrie.

Het is inmiddels 5mdn geleden, maar ik ben niet gelukkig met haar vorderingen tot dus zover.
Het vreemde is.. met natural horsemanship buig oefeningen, heeft mijn merrie geen moeite om links en rechts te buigen met haar nek. Verward

Ik ben van plan om haar in het voorjaar zsm op het land te zetten.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:41

als het nou niet met rust genezen is en je zit een beetje met je handen in het haar, probeer het eens bij erik laarakkers.Hij heeft een totaal andere kijk op diergeneeskunde en voor mijn paardje werkt het terwijl er bij de reguliere diergeneeskunde nog maar een oplossing was...(je weet wel die man met die witte jas Verdrietig )
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit een ander probleem was dan bij jouw paardje maar je weet nooit
succes met het zoeken van een oplossing

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:50

Inmiddels zijn er al weer veranderingen...

Volgende week zondag (27Feb) komt Tatjana v Buuren naar Gracy kijken. Ze gaat dan besluiten of ze Gracy kan behandelen ( Antoine de Bodt-methode, ze werkt samen met hem).

Er moet toch iets zijn met die schoft, rust doet Gracy in elk geval niet goed dus nu maar duimen dat zij iets voor gracy kan betekenen want anders weten wij het ook niet meer..