sarcoiden info gevraagt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naatje

sarcoiden info gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:36

ik kan een heel leuk paardje kopen maar het probleem is dat hij sarcoiden heeft achter zijn oren. Volgens de eigenaar is het een soort van huidkanker en kan alleen weggehaald worden in utrecht

Ik denk niet dat ik het paard ga kopen want het klinkt zo ernstig!!
ik hoop dat iemand mij meer info kan geven hierover want ik had er nog nooit van gehoord!

thanxxxx Vingers aflikken

LucyB

Re: sarcoiden info gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:43

Oudere schimmels hebben dit vaak, als het echt sarcoiden zijn dan is het goedaardig. Meestal hebben ze er geen last van maar als ze het bv onder de staart hebben en het zit ook in de darm zeg maar, dan is het minder mooi. Maar op zich zou ik een lief paardje hier niet op weigeren als het achter het oor zit . Het kan wel worden weggehaald maar ik dacht dat het dan weer terug kon groeien (weet ik niet zeker).

naatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 15:25

het gaat hier om een bruine ruin? maar het is dus geen soort huidkanker?

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:27

het is wel een soort van huidkanker maar geen kwaadaardig gezwel maar goedaardig (ze gaan er niet dood van). Ik ga even zoeken voor je of ik iets op internet kan vinden wat meer duidelijkheid geeft.

naatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 15:29

ja heel graag ik had zelf ook een poging gedaan maar snapte er niets van maar kan het achter het oor geen irritatie geven voor het hoofdstel?

naatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 15:38

Uit onderzoek is gebleken dat het sarcoiden zijn en meurofibrosarcoom is ook niet uitgesloten ( dit zijn vormen van huidkanker )
mijn dierenarts raadt aan dit operatief in Utrecht weg te laten halen
DIT staat in de advertentie???

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:54

Ik denk dat met meuro... een neurofibrosarcoom wordt bedoeld en wat je daarover bij google vind is niet positief. In combinatie met paard vind ik niets zinnigs, maar bij mensen en een link over een hond, kwam het niet positief over ( kwaadaardig).
Ik zou het paard laten staan, laat een ander dat maar gaan oplappen. Ook lijkt een plaats achter het oor ( buiten dat het lastig is met halster en hoofdstel) me wel dicht bij de hersenen en het begin van het ruggemerg te liggen, ik zou me wel twee keer bedenken voor ik dat paard zou kopen.
Marlou had ook wat kleine wratjes ( sarcoiden) toen ik haar kocht, maar die zaten op een plaats waar ze geen kwaad konden en dat had ook met haar "jonge" leeftijd te maken. Die zijn vanzelf weggetrokken, maar ik houd haar scherp in de gaten of er niet toch ergens op haar lijf weer wat van begint. Ze is inmiddels 11 en ze is er nu zo'n vijf jaar vanaf.

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:58

Lijkt mij inderdaad een hele vervelende plek! Maar Naatje, ik heb de advertentie erbij gehaald maar daar wordt ook aangegeven dat het een luchtzuiger is..
Ik zou het paard laten staan... genoeg andere paarden te koop toch!

Op bokt zijn trouwens veel topics geweest over sarcoiden en melanomen maar helaas doet de zoekfunctie het niet..

Maar begrijp ik het goed, je gaat weer op zoek naar een nieuw paardje?

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:07

http://www.paardenshows.nl/dynamic/paardendokter.php

bij deze link kan je dingen van gezondheid van het paard opzoeken, is wel makkelijk.
Over sarcoiden staat het volgende naar aanleiding van een vraag van iemand :
Wratjes komen meestal bij jonge paarden voor, vooral aan het hoofd en soms aan de benen, maar zelden op het lichaam of de hals. Daarentegen kennen we bij wat oudere paarden de aandoening Sarcoidose. Dat betreft wratachtige huidwoekeringen, die nogal eens aan de hals worden gezien. De plek die je beschrijft is erg groot, of moeten het mischien mm zijn i.p.v. cm? Zo'n grote plek is dan meestal niet goed te behandelen. Een kleinere plek heeft nog wel kans van slagen met spuitjes onder de huid of direct bevriezen van de aandoening. Soms helpt chirurgische verwijdering. Laser is niets anders
dan branden. Het is aangetoond dat bevriezen dan een betere optie is.
Sarcoiden zijn uiterst hardnekkig, maar eigenlijk nooit kwaadaardig of
dodelijk. De meeste paarden zijn normaal bruikbaar, tenzij de aandoening op een lelijke plek zit (zadelriem bv).

Maar ik sluit me aan bij Loena, als dit paard meer mankementen heeft zou ik ook een ander zoeken - er staan zo veel paardjes te koop dat daar vast wel een geschikte bij zit. Als die bulten nou het enige waren en het paard niet te duur, en erg lief dan had ik het waarschijnlijk wel gedaan maar als hij meer mankeert dan liever een ander.
Succes met je beslissing !

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:51

Er is over dit onderwerp al eens een erg uitgebreid topic geweest, ook met foto's van het weghalen enzo! Helaas doet de zoekmachine het nu niet, dus je kan het niet zoeken, maar ik weet dat dat met name ging over het paard van Anya, misschien kan je haar even pb-en, zij weet er echt veel vanaf! Succes!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:03

Mijn paard heeft ook een tijdje sarcoiden gehad. Hij had een vrij grote tussen zijn voorbenen, en een bij de singel. De dierenarts vertelde dat het een vrij vervelend aandoening is. Men heeft twijfels of het besmettelijk is of niet (mijn da zei dat het niet wetenschappelijk bewezen is, maar dat hij ervan overtuigd is dat het wel zo is)
Hij vertelde dat er pas nieuwe methoden zijn (is wel al drie jaar geleden of zo) die spuiten radioactief materiaal in de sarcoiden. Verder kun je ze ook wel laten snijden, maar dat is heel moeilijk, omdat deze vaak grote uitlopers heeft. Verder kan de sarcoide op een andere plaats weer naar boven komen (of op dezelfde plaats). Mijn paard heeft op dit moment geen sarcoide meer (gelukkig) maar ik blijf alert. Bloos Ik las dat het paard ook deed luchtzuigen Boos! . Ik zou me denk ik bedenken voordat ik hem kocht (of je moet al echt tot over je oren verliefd zijn Haha!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:45

IloveCheeta schreef:
Oudere schimmels hebben dit vaak, als het echt sarcoiden zijn dan is het goedaardig. Meestal hebben ze er geen last van maar als ze het bv onder de staart hebben en het zit ook in de darm zeg maar, dan is het minder mooi. Maar op zich zou ik een lief paardje hier niet op weigeren als het achter het oor zit . Het kan wel worden weggehaald maar ik dacht dat het dan weer terug kon groeien (weet ik niet zeker).

Wat jij bedoelt zijn melanomen. Sarcoiden zijn huidtumoren die vaak aan het hoofd voorkomen. In principe zaaien ze niet uit, maar als ze op een vervelende plek zitten kan het wel vervelend zijn. Je kunt ze laten weghalen door middel van bevriezing of door inspuiting met een speciaal middel dat ze in Utrecht hebben

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:56

Mijn B'elanna heeft een sarcoid gehad.
Sarcoid is heel wat anders dan melonomen (die inderdaad vaker bij schimmels voorkomen).

Sarcoid zijn goedaardige huidwoekeringen die waarschijnlijk wel te maken hebben met hetzelfde virus dat wratten veroorzaakt.

Ze zaaien niet uit en kunnen jaren in een soort slapende stand voorkomen. Lokaal worden ze wel als huidkanker behandeld.

Er zijn een aantal behandelmethoden.

- wegsnijden
- wegbranden met vloeibare stikstof (cryochirurgie)
- combinatie van snijden en branden
- BCG-injecties ter plekke (alleen in Utrecht)
- bestraling (ter plekke)
- chemo (ter plekke)
- In Amerika is een zalf in omloop die kennelijk zeer goede resultaten boekt.

B'elanna's sarcoid is in november vorig jaar verwijderd en niet teruggekomen. Mocht hij wel terugkomen dan ga ik een van die gels wel proberen, voor ik de saircoid alsnog laat wegbranden/snijden.

Hier staat wat info over die gels
http://www.geota.co.uk/case_histories/c ... ries3.html

http://www.aromansi.co.nz/product.htm#Sarcoid%20Gel 15,20 euro
http://www.animal-aromatherapy.co.uk/case_studies.html
http://www.pauhla.com/ginger.html
http://naturalginesis.com/id54.htm

Er zijn verschillende soorten sarcoids. Die behoorlijk van elkaar verschillen in mate van aggressief gedrag. En er is tegenwoordig dus veel meer aan te doen dan vroeger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:40

ik heb een merrie gehad met een vrom van goedaardige gezwellen onder de huid,
helaas zijn deze op een gegeven moment ook in de lymfeklieren terecht gekomen, binnen een jaar ging ze heel hard achteruit.
zij is dus wel daaraan overleden, het waren goedaardige gezwellen, maar door verspreiding in de lymfebanen kon het zich vrij snel uitbreiden.

ik zou dit paard dus ook laten staan.

ramona21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:36

Hoi,

Mijn (oudere) schimmel heeft ook een sarcoid op de hals zitten, ze heeft er totaal geen last van, lijkt alleen een beetje raar. De plek wordt wel elk jaar wat groter.

Je kan het laten weghalen, maar dat is niet altijd aan te raden.
Je zei dat het paard een sarcoid achter de oren had zitten.

In het tijdschrift BIT stond enige tijd geleden een artikel over de behandeling van een sarcoid achter de oren bij een bruin paard. Misschien ben je lid van dit blad en kun je het opzoeken, anders moet je eens op de site van BIT kijken, misschien kunnen ze je daar verder helpen.

Succes!

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:35

Hoi,

Mijn tinker had ook twee sarcoiden.
Een kleintje voor op de borst en een wat grotere op haar achterbeen.
Die grote ging steeds open en er bleef pus uitkomen.
Gister zijn ze weggesneden onder algehele verdoving.
De dierenarts verzekerde mij dat dit de beste oplossing was.
Ik heb me erg veel zorgen gemaakt,ik vond een algehele narcose wel erg rigoreus voor een klein wratje.
Vandaag ben ik bij haar geweest en ze maakt het alweer prima.
De wonden zijn keurig gehecht,ze krijgt nog antibiotica en morgenavond mag ze weer naar huis.
Je kunt ze dus weg laten halen. Het is wel een zware ingreep maar het kan soms ook met een plaatselijke verdoving.
Je moet er wel op rekenen dat ze wel een paar dagen in de kliniek moeten blijven en de operatie is niet echt goedkoop.

naatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:57

hai hai
bij deze laat ik jullie weten dat ik de gok niet ga nemen!
Maar over dat het een luchtzuiger is, Dat maakt mij niets uit. Mijn fjord is ook een luchtzuiger en ik heb daar geen moeite mee en heb er ook geen last van. Ze is net als ieder ander paard en er zijn ook genoeg oplossingen voor te bedenken ( denk aan ijzere randen in de gehele stal paar aan ijzere ketting op de poetsplaats zetten) een paard zuigt namelijk geen lucht op een ijzere ondergrond.
Maar door wat ik allemaal heb gehoord geef ik jullie gelijk nog genoeg paarden op de wereld!
bedankt allemaal voor de reactie

KUSSS NAATJE

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:51

Mijn fjord heeft ook een sarcoid, bij de singel maar de singel komt er niet op. Het is een klein grijs bulje, ging wel eens bloeden maar genas weer vanzelf. Hij heeft het ongeveer 6 jaar, maar deze winter kon ik het ineens niet meer vinden dus volgens mij is het nu ineens vanzelf weg gegaan!
En over luchtzuigen, meestal gaat een paard luchtzuigen omdat hij last van zijn maag heeft, een maagzweer. Rennies (voor mensen) wil nog wel eens helpen. Vraag je dierenarts ernaar. Heeft ook een stuk over in de Bit gestaan.

naatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:10

mijn fkord is 25 en zuigt al lucht vanaf haar derde. Het is meestal iets wat ze gaan doen uit verveling
dus bij mijn paardje kan het niets met haar maag zijn maar toch handig voor andere!
Haha!