bult op borst na enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kari

bult op borst na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:20

toen mijn paard is ingeent kwam de naald er krom uit .nu heeft hij een bult en vochtophoping. wie heeft dit ook gehad of weet hier iets van .kari

Let_be

Re: bult op borst na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:41

Als het een vochtophoping is zal het na paar dagen en beweging wel wegtrekken.

Maar hoe krijgt de VA dat voorelkaar? Kromme naald ect?

Als het na 2-3 niet weg is, even VA bellen voor vochtafdrijvers ofzo.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:19

6 maanden geleden is het ook gebeurd bij de zelfde dierenarts en het zelfde paard .voordat hij ging enten zij ik het nog tegen hem . hij is erg bang voor de dierenarts misschien spand hij zijn spieren waardoor de naald krom slaat . kari

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:32

Nou mijn paard flipt ook en nog 2 andere op stal en ik heb het nog nooit gezien of gehoort....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:24

in zo'n geval bel ik direct de dierenarts. zijn fout dus er wel even naar komen kijken dat het geen ontstekking wordt.
meestal valt het mee maar vorig jaar had ik er ook een die een ettterbult aan zo'n enting overhield maar omdat ik op tijd de dierenarts had gewaarschuwd is dat zonder litteken weefsel weg getrokken maar het heeft wel 1 maand geduurt voor het helemaal over was.
nu ben ik iemand die al heel snel een dierenarts ergens bij haalt maar het gaat wel om de gezondheid van je paard

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:19

waarom ent die VA je paardje dan WEER in zn borst en niet in zn hals?

Ik zou idd 2-3 dagen aankijken of het met beweging weg gaat.. Mag je er aan zitten? Zoja.. is het warm, hard, zacht, gevoelig enzow?

Als et warm en hard is moet je 3x per dag 10 min koelen.. en je VA bellen want dan is het hoogswaarscheinlijk een ontsteking..

succes

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:33

Ik ken dit probleem. Als er hier wordt geent, gebeurd dat voor alle paarden tegelijk door een dierenarts, waar de manegehouder een afpraak mee heeft. Ik vind zelf die dierenarts niet zo fijn, die kan dus echt niet inenten.
Hier heeft 1 paard een keer een grote bult gehad, die ook ging ontsteken. Dat paard is zo ziek geweest, die hadden ze bijna in laten slapen. Gelukkig is dat weer goedgekomen.
Andere paarden hebben ook wel eens een bult van de enting. Meestal wordt zo'n bult gekoeld en die is meestal met een dag of 2 weer weg.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:02

M3isSi3j schreef:

ben jij even gek!
in de borst is veeeeel beter dan in de nek....
ik weet niet precies meer waarom,maar mijn moeder heeft gewerkt bij een ex-dierenarts en die dierenarts zei dat in de borst veel beter was!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:44

beautylover schreef:
M3isSi3j schreef:

ben jij even gek!
ik weet niet precies meer waarom,maar mijn moeder heeft gewerkt bij een ex-dierenarts en die dierenarts zei dat in de borst veel beter was!

als het al eerder fout is gegaan in zn borst en je van te vore weet dat dit paard er op reageerd doe je het toch niet weeer?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:08

beautylover schreef:
M3isSi3j schreef:

ben jij even gek!

Dat klopt inderdaad dat in de borst beter is als in de hals.
En dat is dan vooral voor sportpaarden bedoelt.
Een paard kan beter op z'n borst zo'n bult hebben dan in z'n hals hoor.
Op z'n borst zit ie verder niet echt in de weg zou die niet meer weg gaan, maar zou die nou in z'n hals zo'n bult hebben dan zit je met een paard dat dus met geen mogelijk meer in kan buigen en dus ook niet meer goed is voor de sport.
Ik laat mijn paarden ALTIJD in de borst enten.

Misschien ent je dierenarts wel niet goed, omdat ie al twee keer zo'n bult heeft gehad en ook niet echt goed hoor als zo'n naald er krom uitkomt volgens mij ookal spant ie z'n spieren.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:20

...het klopt iid dat het beter is om in de borst te prikken..mar bij ons staat een paardje die echt gek wordt als het in zn borst gebeurd, dus dan maar in zn hals!...wij doen wel na het prikken...wrijven over de plek waar die is geent..zodat het gelijk verspreid..maar hij heeft wel een stijve nek en een mooie bult!..en het duurt wel ff voordat dat weg is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:50

t gebeurt wel vaker dat een paard een bult krijgt na enten.

vooral als artsen nogal hardhandig zijn met de naald gebeurt dit.
na een dag of drie trekt de zwelling vanzelf weer weg.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:19

ellepel schreef:

Niet altijd, als je heel veel pech hebt, kan het zelfs een abces worden
En dat is in de hals gevaarlijker dan dat het in de borst zit, omdat er in de hals belangrijke aders lopen en veel spieren zitten.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:51

Anita_D schreef:
ellepel schreef:

Niet altijd, als je heel veel pech hebt, kan het zelfs een abces worden
En dat is in de hals gevaarlijker dan dat het in de borst zit, omdat er in de hals belangrijke aders lopen en veel spieren zitten.

Een paar topics verderop staat deze:
viewtopic.php?f=3&t=366880

Dat is wel een ander verhaal, maar een heel goed voorbeeld van hoe verkeerd het kan gaan.
Mijn paarden worden eerlijk gezegt ook altijd in de hals ge-ent, maar nu ik dit zo lees laat ik ze voortaan toch maar in de borst enten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:03

Mijn paard heeft het ook een keer gehad na een enting, sindsdien ent onze DA altijd in de hals.

Hoe voelt het aan en hoe ziet het eruit? Mijn paard kreeg na een paar dagen en bult en het voelde alsof er een steen in zat, zo hard. Ben gelijk naar de DA gegaan, die vertelde er niks aan te kunnen doen, dat het een abces zou worden en dat het moest rijpen. Na een aantal dagen werd het steeds zachter en todat mijn paard ging kreupelen heb ik er niks aan gedaan. Uiteindelijk heeft de DA het opengemaakt en kwam behoorlijk veel pus uit.
Op zich niet zo heel pijnlijk, maar de nabehandeling wel. Het moest 2x daags gespoeld worden met een ballonspuit met betadineoplossing en reken maar dat dat echt niet prettig was
voor m'n paardje.

Neem even contact op met je DA, als je dat al niet gedaan hebt, en hou het goed in de gaten. Zoals ik hierboven gelezen heb, kan het dus ook gewoon weer wegtrekken.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 22:45

hoi .hij is donderdag geent de bult is hard en warm daaromheen zit volgens mij vocht en hij is ook warm. ik heb de andere arts die met hem samen werkt erover gesproken en die denkt dat die bult wel weg gaat na een paar dagen .hij vond het wel vreemd dat de naald krom was dit was al de tweede keer .ik denk dat ik volgende keer maar een andere arts neem.kari

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:09

hoi mijn paard heeft ook altijd een vochtbult hangen als hij in de borst
geent wordt er hingen soms zelfs 2 van die bulten!
daarna heb ik hem in de hals laten enten (al een paar keer) en daar heeft hij nergens last van !
dus waarom zou ik het dan nog in de borst laten enten.
elk paard is anders!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:42

t is eigenlijk wel zo dat jij ervoor betaald.
dus als jij wil dat er in de hals geprikt wordt dan lijkt me dat logisch omdat jij betaald toch?

en andersa inderdaad een andere arts die wel voorzichtiger ent

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:35

Het paard van een vriendin van mij had na een spuit antibiotica een heel opgezette hals. Ze heeft toen de DA gebeld, er was geen probleem zij hij. Vervolgens na twee dagen een andere DA gebeld. Na een kuur van verscheidene pijnstillers en ontstekingsremmers is het paard er weer bovenop gekomen. Oorzaak was waarschijnlijk een gebruikte spuit (je betaald toch voor een schone Boos! of een knullige DA.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:05

bij ons op stal word ook gezamelijk geent .
en ik heb nu al 3 keer pech gehad ( voorheen bij andere da nooit )
1e keer wilde mijn paard niet stilstan omdat ik er niet was en hebben ze hem aangevlogen en spuit ergens in zijn nek geslagen . gevolg grote bult op nek en half jaar flink hoesten . heb daar vanalles voor gekregen uiteindelijk naar half jaar was het pas beter Boos!

2 geval ik wilde dus absoluut niet meer in de nek dus werd het borst ( wat voorheen ook door andere dierenarts werd gedaan nooit problemen mee )
giga grote bult op zijn borst werd dus ontsteking wedrerom aan de antibiotica. Boos!

3e geval weer in de borst maar had iets geraakt waardoor paard 1,5 halve week zijn been niet meer voor zijn schouder kon zetten . Boos!

dus je raad het al deze dierenarts komt nooit meer aan mijn paard