spieratrophie, hoe verbeteren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

spieratrophie, hoe verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:18

Hoi,

Mijn paard heeft door een te smal zadel spieratropie opgelopen naast zijn schoft. dus ipv een "volle" schoft zitten er aan beide kanten van de schoft kuilen.
Nu heb ik natuurlijk eerst mijn zadel laten verbreden. Maar wat kan ik nog meer doen om de spieren zo snel mogelijk te genezen ?

Groetjes,

Maris

Maris

Re: spieratrophie, hoe verbeteren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:39

Heeft helemaal niemand advies ? Of ben ik te ongeduldig ?

groetjes,

Maris

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:11

Ten eerste moet ik toch even kwijt dat het jammer is dat het zover is gekomen, maar gelukkig heb je het nu ontdekt en er wat aan gedaan!
Als je nu een goed passend zadel hebt, zullen zijn rugspieren met de tijd (en dat kost gewoon tijd) vanzelf weer gaan herstellen. Eén en ander wel afhankelijk van hoe lang het te smalle zadel erop heeft gelegen. Hoe langer de atrofie al bestaat, hoe langer het herstel gaat duren. Langzaam weer opbouwen en misschien na het rijden steeds een minuut of 10 aan de longeerlijn zonder zadel een goede voorwaarts-neerwaarts cooldown geven, want hij zal er in het begin flinke spierpijn in de rug van kunnen krijgen. Net als je een hele tijd in het gips hebt gezeten met je been, dan moeten de spieren dat allemaal weer opbouwen. Succes hoor!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:30

Hoi Paars,

Zeker jammer dat ik met een te smal zadel heb gereden. Zeker omdat dit zadel is aangemeten door een zeer goed bekend staande zadelmaker !!!!!
Dan hoop je toch dat zo iemand gelijk heeft en dat je hem kan vertrouwen, niet dus in mijn geval.

Mijn paard heeft idd in het begin na het verwijden van de boom behoorlijke rugspijn gehad. en soms nog wel eens.
Ik heb dus heel lang met een te smal zadel gereden, wat ik elk jaar door een zadel maker liet nakijken en vullen. Maar niemand die me zei dat het zadel te smal was. Ze wilden zelfs meer vullen van voren ( en het zadel dus nog smaller maken ) !

Maar nu is de boom dus aardig wat breder, maar helaas is het daardoor nu te breed. en moet ik weer aan de slag met "opvulsels " van voren om te voorkomen dat het zadel de schoft niet raakt. Zucht.
Zadels ook. Ik ben serieus aan het overwegen een boomloos zadel te kopen !

Groetjes,

Maris

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:37

jeetje, da's idd helemaal fraai! Wat heb je toch een rare mensen op de wereld die dit soort zaken aanmeten en er gewoon dus geen sjoege van blijken te hebben. Wat zal je balen! Ja, een boomloos zadel, daar hoor ik veel goeie berichten over. Dan ben je in ieder geval van dit soort problemen af. Er zijn veel sites (met name die ook over natural horsemenship gaan) die hier informatie over hebben. Succes!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:07

ben wel erg nieuwschierig hierna,had al op google gezocht maar vond niks.
wat is dit precies en waardoor onstaat het dan?
heb je mischien een foto?kan me er niet echt zoveel bij voorstellen eigenlijk.

beterschap met je paardje Lachen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:46

Veel balkjes lopen. Vaak masseren (goed voor de bloedsomloop). Er zijn supplementen die spiergroei bevorderen (natuurlijke supplementen heb ik het over) maar ik weet niet hoe dat werkt met atrophie.

Succes in ieder geval

An_J

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:03

Dank jullie wel voor jullie antwoorden !

vandaag lag mijn verbrede zadel zelfs op de schoft bij mijn paard, helpppp.

ik kan helaas geen foto's plaatsen van de atrophie. Maar je ziet het op zich best bij veel paarden. Bij mijn paard zit er geen "vlees" naast de schoft, de schoft steekt dus uit. Er zitten kuilen naast de schoft. Euhh, hoe moet ik dat nu uitleggen zonder foto ?!

Masseren doe ik overigens al. en ik zie al een super klein beetje dat hij aan het bijkomen is in bespiering. Maar nu is dus mijn zadel te breed en ligt op zijn schoft. Grrrrr.

Groetjes,

Maris

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:47

Kun je niet tijdelijk een gelpad gebruiken om zijn schoft te verbreden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:03

An_J schreef:
Kun je niet tijdelijk een gelpad gebruiken om zijn schoft te verbreden?

Die zou ik idd eventueel van voren kunnen leggen, over de schoft. Maar ik ben bang dat dat dan weer strak over de schoft gaat zitten .....

En daarbij ligt nu het zadel niet alleen bovenop de schoft maar komt het zadel ook tegen de zijkanten van de schoft aan. Dus ik kan niets over de schoft heen leggen, want dan wordt de ruimte aan de zijkanten van de schoft nog minder.

Mijn zadel gaat nu opgevuld worden aan de voorzijde, dat zou een stuk moeten schelen volgens de zadelmaker. Hij denkt dat de vulling naar achteren is geschoven doordat de spieren blokkades/verdikkingen bevatten die de vulling verschuiven. Klinkt wel logisch.

ik ga eens googlen mbt atrofie.

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:17

Is dit nog steeds diezelfde zadelmaker van het smalle zadel ??
Citaat:
Hij denkt dat de vulling naar achteren is geschoven doordat de spieren blokkades/verdikkingen bevatten die de vulling verschuiven. Klinkt wel logisch.
Voor een leek klinkt alles logisch wat met overtuiging gezegd wordt. Zodra hij er zelf al "ik denk" voor zet, zie ik het al niet meer als waarheid (en wat is waarheid Clown )

Waarom vraag je bij Pmarena niet een boomloze BareFoot aan om te testen. Dat is gratis en het kost je alleen de porto voor het doorsturen (€ 12).
Ik ken je probleem precies. Mijn oude merrie heeft ook een hoge schoft vanwege een wat doogezakte rug) en ook flinke kuilen naast de schoft.
Met mijn boomloze zadel loopt ze als een dartele 3-jarige.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:15

ben het met sugarmiss eens. Je paard gaat vanaf nu hopelijk weer spierweefsel opbouwen rond de schoft maar je zadel past zich niet aan. Dat blijft dus problemen geven. Zolang het niet hersteld is zou ik er idd geen zadel met boom opleggen. Over een jaar mag je er wel vanuit gaan dat er geen veranderingen meer op zullen treden en kan je een goed zadel laten aanmeten. Succes hoor!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 18:33

Hoi Sugarmiss en paars,

nee, natuurlijk (?!) ben ik niet meer bij de zadelmaker die me het smalle zadel verkocht heeft.
De zadelmaker die mijn zadel heeft verbreed, heeft verteld dat de spieren de vulling kunnen verschuiven. Hij had dit trouwens al op voorhand verteld hoor. Dus voordat mijn zadel verbreed is. Enne het zadel moet dus nu opnieuw gevuld worden. Hij kijkt nu eerst hoe mijn paard zijn rug gebruikt ( kan hij zien aan het zadel/vulling ) en dan wordt hij overnieuw (bij) gevuld, gratis. Want dit hoort dus bij het verbreden.

Barefoot heb ik al eens geprobeerd ( een week getest ) , lag helaas strak op mijn paard zijn schoft. Anders had ik mijn zadel niet eens laten verbreden, maar een barefoot gekocht.

Maar het blijft in mijn achterhoofd zitten hoor, dus als mijn paard niet in zijn bespiering bijkomt, ga ik kijken naar een boomloos zadel ( barefoot schijnt ook veranderd te zijn ).

Maar al met al is de zadelmaker erg positief over het bijgroeien van de spieren. En ik ken ook veel mensen die hun zadel hebben laten verbreden en er gelukkig mee zijn .

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:45

Hopelijk gaat het dan nog goedkomen.

Overigens zijn de nieuwe modellen van BareFoot beter berekend op hogere schoften, maar daar kan Pmarena je alles over vertellen Clown

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:57

Ik weet ook nog wel iets: anabolen laten spuiten, gaat het allemaal véééééél sneller met de spieropbouw.
En niet allemaal schijnheilig geschokt gaan doen, de helft van de paarden die op TV op wedstrijden voorbij ziet komen heeft wel eens aan die naald gehangen hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:07

Dus omdat 'anderen' het doen moet TS het ook maar doen.. zwak argument.
Dat in medische gevallen steroïden een uitkomst kan zijn om slappe spieren versneld te versterken, is tot daar aan toe, maar dan wel onder begeleiding van en op aanraden van een DA.

Voor een 'simpel' geval waarvan hier sprake is lijkt dit middel me wat 'overdone'.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:28

Ben het wel deels met je eens hoor Sugarmiss, maar het is zeker een mogelijkheid, en onder begeleiding van de veearts ging ik so wie so al vanuit. Of heb jij nog wat in de koelkast staan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 20:33

Hihi, geen anabolen voor mijn paard hoor. Vind ik en het probleem niet erg genoeg voor, er zijn immers andere oplossingen. En ik wil geen paard die zich meer hengst gaat voelen ( hij is nu ruin, maarre ....).

Beter, passend zadel is al een goede stap in de juiste richting. Barefoot misschien een overweging. Massage. Dressuurmatig rijden ook.
Maar alle tips zijn welkom !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:51

Omdat jullie zo met me meedenken wilde ik even laten weten dat mijn zadel vandaag bijgevuld is. De spieren van mijn paard hadden de vulling een eind naar achteren geduwd en het zadel was daardoor van onderen bol ipv recht. Nu is het weer goed.
Maarre volgens de zadelmaker kan het wel tot 1,5 jaar duren voordat hij in bespiering weer helemaal goed is Boos!
Denken jullie dat een boomloos zadel ervoor kan zorgen dat dit eerder gebeurd ???

Groetjes,

Maris

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:03

Maris schreef:
Omdat jullie zo met me meedenken wilde ik even laten weten dat mijn zadel vandaag bijgevuld is. De spieren van mijn paard hadden de vulling een eind naar achteren geduwd en het zadel was daardoor van onderen bol ipv recht. Nu is het weer goed.
Maarre volgens de zadelmaker kan het wel tot 1,5 jaar duren voordat hij in bespiering weer helemaal goed is Boos!
Denken jullie dat een boomloos zadel ervoor kan zorgen dat dit eerder gebeurd ???

Groetjes,

Maris

het kan idd lang duren. Ik dacht een jaar, maar blijkbaar is dat nog te enthousiast. Een boomloos zadel zal het niet versnellen, maar wat ik al eerder zei: met een boomloos zadel kan je paard zijn spieren weer opbouwen zonder dat het zadel weer ergens gaat knellen. Anders wordt het zeer regelmatig de zadelmaker op het erf om te kijken of het nog goed zit. Kost al met al net zoveel als een boomloos zadel!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:34

hihi, daar heb je misschien wel gelijk in. De zadelmaker zei nu al dat het zadel misschien over 3 maanden weer gevuld moet worden .........