Wie weet hoe je je paard kunt masseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SSandy

Wie weet hoe je je paard kunt masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:38

Hey
ik weet dat mijn paard snel spierpijn heeft.
Vooral als ze een poosje stil heeft gestaan bijvoorbeeld door het weer, dan is mijn pony de enige die echt heel stijf is.
ik dacht misschien is het wel goed om haar soms eens te masseren.
weet iemand hoe het moet, hoe je het het beste kunt doen, of het wel goed is voor de pony?

RuizWish

Re: Wie weet hoe je je paard kunt masseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:08

Ik weet dat er via Jan Evers (Manueel Therapeut) zo'n ding te koop is voor, ik geloof, 69 euro! Pb me maar ff als je meer wilt weten.

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:45

Hoi,

Ik weet niet of je lid bent van de bieb maar in het boek: Paardrijden met Linda Tellington- Jones (isbn 9021324695) staan diverse massages met tekeningen hoe het gedaan moet worden. Zou iets kunnen zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:03

Volgens het TTouch heb ik Maicka ook veel gemasseerd afgelopen week. Ze was bevangen geraakt doordat ze ernstig ziek was. Het beste kun je idd het boek lezen, maar ik kan het je wel vast kort uitlegggen.
Om te beginnen zet je je rechterhand (tenzij je links bent) met de vingertoppen beetje schuin op de huid, zodat je nagels niet voelbaar zijn. Je linkerhand leg je er gewoon naast. Je rechterduim is het steunpunt en met de overige vingers draai je een kleine circel 5 kwart (niet meer! Die neiging is er wel, let maar op) met de klok mee, en met lichte druk. Dit doe je overal op het lichaam, zonder logische volgorde. Zo raakt het paard geconcentreerd op jou, want hij weet niet waar de volgende circel komt. Vervolgens doe je dit met meer druk, behalve daar waar het bot vlak onder de huid zit. Hierna wrijf je van boven naar beneden, met druk. B.v. je begint achter de oren en wrijft naar de schouder, van daar naar de knie, enz.
Als je dit voor het rijden doet, dan veeg je langs het lichaam met je rechterhand. Alsof je het paard beloont, maar daarbij veeg je naar beneden, en met de rug mee. Dit maakt het lichaam weer actief.
Als je dit na het rijden doet, eindig dan weer met de kleine circels zonder druk.
In het boek staan nog meer technieken, en hoe je de staart masseerd. Dit zou een te groot verhaal worden om hier neer te zetten, maar zo kan je vooruit, tot je het boek hebt gelezen. Er is overigens ook een klein dun boekje over TTouch, bruine plastic kaft. Het heet ook paarden masseren, en uit dezelfde serie zijn er boekjes over bitten, stalondergrond, invlechten, dressuuroefeningen, enz.
Succes!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:35

Hoi,

Ik heb het boekje Massage Voor Paarden, van Mary Bromiley.
Je kunt het denk ik wel vinden op Bol.com.
Het is een heel dun boekje, met 24 pagina's vol massage technieken en duidelijke tekeningen.
Er staan masseer tips in voor recreatie paarden tot dressuur- spring- military- koets- en -endurance paarden.
Ook wordt er ingegaan op de anatomie van de huid, de bloedcirculatie, het lymfestelsel en masseren met ijs.
Kortom, een heel interresant en makkelijk te lezen boekje, wat ook niet duur is.
Bij mij ligt hij standaard in mijn poetsbox, en de paarden vinden het heerlijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:29

Dat is dat boekje wat ik bedoelde Pling Maar even terzijde, ik neem aan dat je langer in-/uit-stappen al geprobeerd hebt?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:59

Anita_D schreef:
Hoi,

Ik heb het boekje Massage Voor Paarden, van Mary Bromiley.
Je kunt het denk ik wel vinden op Bol.com.
Het is een heel dun boekje, met 24 pagina's vol massage technieken en duidelijke tekeningen.
Er staan masseer tips in voor recreatie paarden tot dressuur- spring- military- koets- en -endurance paarden.
Ook wordt er ingegaan op de anatomie van de huid, de bloedcirculatie, het lymfestelsel en masseren met ijs.
Kortom, een heel interresant en makkelijk te lezen boekje, wat ook niet duur is.
Bij mij ligt hij standaard in mijn poetsbox, en de paarden vinden het heerlijk.

ISBN nummer= 90-5210-378-X