Hoe herken je ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Hoe herken je ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:05

Het zit namelijk zo, bij mijn veulen staat een ander veulen van dezelfde leeftijd, namelijk 8 1/2 maand jong.
Dat besie loopt van voor niet zuiver, goed kan zich verstapt hebben ofzo, ze staan toch met meerdere veulens, maar als je haar ziet lopen en ook met name in galop, dat gaat allemaal zo moeilijk.
Zij neemt ook de achterbenen niet goed mee, en in galop liet ze ze als het ware staan en toen kwamen ze erachter aan. T was echt een raar gezicht. Kan het een soort van ataxie zijn of kan het zijn dat dit veulen een zeer zwak achterhandje heeft. Als je die andere veulens zie dat gaat allemaal veel soepeler en zijn ook veel sterker om te zien.

Kan dit een soort van ataxie zijn?

carlijn83

Re: Hoe herken je ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:28

Hmm, moeilijk te zeggen natuurlijk zo of dat veulen ataxie heeft...

Een paar kenmerken zijn: kale achterhand, onco-ordinatie van de achterhand, zwakke staartdracht,
Er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om te kijken hoe ie reageert.

Als je zn ene achterbeen kruislings naast het andere achterbeen zet moet een gezond paard dat snel corrigeren.
Als je zn staart van onder de staartwortel optilt moet een gezond paard daar tegendruk op geven.

Dit zijn een paar dingen die ik er van weet.
Het geeft natuurlijk geen garantie Knipoog

Vraag het eens aan je DA

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:51

Ik zie wel dat als ze omver wordt gelopen of de andere lopen tegen haar achterkant aan dat ze moeite heeft om het te herstellen.
Ze blijft wel staan, maar het gaat allemaal erg zwabberig.
Ze heeft wel een erg laag afhangende croup, maar dat wil volgens mij niet veel zeggen, toch?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:54

eowyn04 schreef:
Ze heeft wel een erg laag afhangende croup, maar dat wil volgens mij niet veel zeggen, toch?

Durf ik niet helemaal te zeggen.
Kan wel, kan niet.
Niet te beoordelen zo vanachter de compu.
Kan teken zijn van erg weinig kracht in de achterhand, maar kan ook gewoon de bouw zijn.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:04

Vaak lopen ze ook een beetje breed achter en stampen ze redelijk hard met hun achterbenen op de grond als ze ze neer zetten.
En inderdaad die test met de achterbenen doen.
Heeft het veulen dit altijd al gehad of sinds kort?
En heeft ie anders vastgelegen of een klap gehad van een ander paard ofzo, want daar kunnen ze atactisch van worden.
Het klinkt in ieder geval niet helemaal gezond.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:50

Citaat:
Als je zn ene achterbeen kruislings naast het andere achterbeen zet moet een gezond paard dat snel corrigeren.
Als je zn staart van onder de staartwortel optilt moet een gezond paard daar tegendruk op geven.

Als je dat met de achterbenen doet en je geeft ng een keer een duw de verkeerde kant op kan je aan hoe heen pard zich wil herstellen een redelijke indicatie krijgen.
Vergeet echter niet dat jonge paarden tijdens de groei een akelig beroerde balans kunnen hebben, het zegt dus niet altijd iets. Een paard in zijn tweede jaar groeit in principe helemaal nog uit de normale verhoudingen is vaak overbouwd uit balans etc.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:16

Riant schreef:
Citaat:

Als je dat met de achterbenen doet en je geeft ng een keer een duw de verkeerde kant op kan je aan hoe heen pard zich wil herstellen een redelijke indicatie krijgen.
Vergeet echter niet dat jonge paarden tijdens de groei een akelig beroerde balans kunnen hebben, het zegt dus niet altijd iets. Een paard in zijn tweede jaar groeit in principe helemaal nog uit de normale verhoudingen is vaak overbouwd uit balans etc.

Mijn paard is ook atactisch en ik had ook de testen zelf gedaan voordat de da kwam.
Zij vond dit heel gevaarlijk, dat ik dit zo als leek gedaan had, ze zei dat mijn paard wel had kunnen vallen ofzo Bloos!
Als je denkt dat je veulen atactisch is, dan zou ik haar als ik jou was zo snel mogelijk laten nakijken door een paardenarts.
Het kan namelijk zijn dat de ataxie door trauma (val of iets dergelijks) wordt veroorzaakt, en als je er dan snel bij bent, dan kan je da het veulen inspuiten.
Over het algemeen zijn er zat paarden die over ataxie heen groeien, vooral als ze zo jong zijn.
Het komt ook het meest voor bij jonge mannelijke paarden, omdat die vaak te snel groeien en overvoerd worden.
Maar er zijn meerdere oorzaken voor ataxie, dus het veiligst is om je da er toch even naar te laten kijken.