paard wil niet in emmer soda staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regine

paard wil niet in emmer soda staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 13:11

Nadat de dierenarts gisteren een hoefzweer heeft uitgesneden werd mij verteld me paard dagelijks in een emmer soda te zetten.
Mijn paard dacht daar anders Clown over en na meerdere malen de emmer om te hebben gehad omdat mijn paard wegsprong en gekneusde vinger verder heb ik het gevecht opgegeven.
Mijn paard geeft braaf het voetje, maar zodra die weer neergezet wordt in een emmer met soda springt ze alle kanten op en peinst er niet over om in de emmer te blijven staan. Ze is niet rustig te krijgen, hebben alles geprobeerd, voer voor haar neus, afleiding, voorbereiding, zodra haar hoef de bodem van de emmer raakt is er paniek.
Ik ben in de winkel gaan kijken wat zo'n hoefzak kost die je om het been kan binden zodat ze toch in de soda staan, pff 50 euro en dat heb ik er niet voor over. Heeft iemand tips hoe ik mijn paard toch met zijn hoef in de soda kan krijgen zonder dat daar een emmer aan te pas komt? Mijn ideeen zijn even op.

laro

Re: paard wil niet in emmer soda staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:22

Dit wilde mijn paard ook niet, was erg bang daarvoor. We hebben het opgelost door voetje te laten geven en dan het water er gewoon op te sprenkelen met de hand. Als hij hieraan gewend is na een paar keer per dag dan voetje laten geven en in de emmer de hoef doen maar niet erin laten staan, Je kan zo niet erg lang weken, maar het is een begin. Je moet dit met z'n tweeen even doen de een houd de emmer vast en de ander doet de voet er in hangen . Prijs hem uitbundig zo komt hij van de angst af. Succes. Pling

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:19

Hoi,

Ik zou mijn hoefsmit bellen. Die hebben meestal wel zo'n hoefzak die je kunt lenen/huren. Anders een kliniek bellen die berhuren ze vaak ook wel. Het mooie van zo'n hoefzak is dat je de hoef lekker kunt weken, hoef je er ook niet steeds bij te blijven staan.
Succes !

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:45

Als het helemaal niet lukt met een emmer kun je ook bij de boerenbond een injectiespuitje halen zonder naald, deze elke keer vullen met sodawater en dan de hoefzweer uitspuiten, is wel veel werk maar het is wel een oplossing, kijk wel uit want het water komt terug en je wordt zelf ook nat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:56

Heb je het water niet te heet of te koud? Het best kun je water nemen op lichaamstemperatuur en daar zachtjes de hoef in laten zakken. Dan sprenkel je het water over de hoefballen en dan druk je, als het paard dat eenmaal toelaat, de hoef steeds verder onder water.
Zodra het paard staat: belonen en evt. een ander voetje (voorvoet) optillen zodat het paard er wel op móet blijven staan.

Een grotere emmer wil ook wel eens helpen (dus 1 met een bredere bovenzijde).

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:12

Je kunt het ook met een afwasteil proberen, dat is niet zo hoog als een emmer.

Doe ik ook altijd bij mijn paardje,zij vindt een emmer ook eng.
(Ik heb het ook wel met een injectiespuitje gedaan,paard blijft er rustig onder,duurt wel langer maar werkt wel.)
succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:19

En biotex i.p.v. soda. Dat bijt veel minder en zelfde effect. Succes.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:37

Wij hebben een jerrycan in de lengte doorgesneden is het niet zo hoog, en dat werkt perfect!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:02

Ik deed het toen ook in n soort afwasbak, die zijn niet zo hoog.
En wat al gezegd is probeer eens biotex, is fijner voor ze dan soda.
Die van mij vond het toen ook eerst beetje eng maar toen ie eenmaal stond vond ie t heerlijk.

Ik heb nog 2 hoefzakken liggen, eentje hebben? Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:08

Leid je d'r ook af als ze met die voet in de emmer moet?

Zo deed ik het bij mijn fjord ook...hij was dan wel niet bang maar meer dat ie dan de emmer niet zou omgooien.

Dus gewoon een hooinet ophangen of haar de normale portie biks geven .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:38

Je kunt ook een hoefverband aanleggen. Flinke dot watten pakken, in de Betadine Scrub dopen en onder de hoef doen. Vervolgens vastzetten met verband (het makkelijkste werkt elastisch zelfklevend verband zoals coflex). Vervolgens hoefzak erom (je kunt ook goedkope halen bij de veearts, soort van canvas en binnenkant onderste stuk is waterdicht). Goed strak vastknopen en een paar keer per dag een klein beetje water bijgieten. Verband wel regelmatig verschonen.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:35

Misschien kun je proberen eerst zijn hoef te pakken. Dan de emmer optillen en zijn hoef erin doen. Niet op de grond zetten dus.
Succes ermee!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:25

Pas wel op met een hoefzak gevuld met soda of biotex. Mijn paardje had na een ongeluk een stuk van haar afgebroken. Advies was het paard tweemaal per dag een uur in de hoefzak te zetten. Gevolg was een paard wat ernstig kreupel liep doordat ze vreselijke mok kreeg van die behandeling. En dan heb je er weer een probleem bij.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:23

CCCCorine schreef:
Je kunt ook een hoefverband aanleggen. Flinke dot watten pakken, in de Betadine Scrub dopen en onder de hoef doen. Vervolgens vastzetten met verband (het makkelijkste werkt elastisch zelfklevend verband zoals coflex). Vervolgens hoefzak erom (je kunt ook goedkope halen bij de veearts, soort van canvas en binnenkant onderste stuk is waterdicht). Goed strak vastknopen en een paar keer per dag een klein beetje water bijgieten. Verband wel regelmatig verschonen.

Helemaal mee eens!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:50

ipv biotex of soda kunje ook gewoon in de supermarkt een fles Badedas (de groene gewoon) halen, werkt net zo goed!! En prikt niet. Pling

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:02

toevallig dat ik net vandaag ook een kreuepl paard heb, mijn arts vermoed een zoolzweer (komt morgenochtend langs). Haar advis was ook om Des in een emmer biotex te zetten. Des vertikt het dus haar voet neer te zetten, dus heb ik de emmer omhoog gehouden. Het warme water sprak haar wel aan, dus op een gegeven moment kwam de voet steeds lager tot ik de emmer op de grond had staan.

Mischien dat het dus wel wil door de emmer naar de voet te brengen...

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:21

Ik doe het ook altijd met Biotex. En een paar keer proberen, het is nieuw (toch?) hij weet niet goed wat ermee te doen.. Er bij blijven staan en belonen als hij zn been in de emmer zet, succes!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:00

hoefzak!!!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:21

Vandaag liet Des haar been meteen in de emmer zakken, heb hem maar heel even hoeven te tillen. De drol bleef zo 5 minuten staan...

Hopen dat jouw paardje ook merkt dat het verzacht en het voor zijn eigen bestwil is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:58

Heb je het water echt maar tot de hoef staan, als het hoger staat vind ze het misschien eng omdat het koud/warm is. Zorg voor niet teveel water, en laat een ander sterk iemand een ander been vasthouden zodat ze iig moeite heeft met wegspringen.

Ik heb er zelf geen problemen mee, de mijne blijft altijd braaf staan, ook al loop ik weg Koe

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:21

je kan het ook in een stevige vuilnis zak doen moet je wel de vuilnis zak vast houden, dit heb ik bij mijn hond gehad Clown toen ie een stekel in ze poot had, werkt ook super

veel succes

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:48

ik heb er ook zo een... afspuiten geen probleem, maar emmers wasteilen of iets anders vliegen je om de oren als je het al probeert.
Wat ik doe in zo`n geval is een oud washandje nemen, deze goed natmaken in het sopje, onder de hoef, dan een schone plastic zak waar brood in heeft gezeten ( juiste formaat) over de hoef heen trekken.
De zak voorzie ik overigens wel van luchtgaatjes zodat het niet gaat broeien en sla ik terug zodat alleen de hoef in de zak zit, dan een bandage er over heen.
Moet zeggen dat dit prima werkt.
Als ze op stal staan dan gebruik ik inplaats van een plastic zak een dikke panty knie kous.
Door de rek blijft deze nog beter zitten maar vaak kom ik toch op de plastic zak uit omdat die van mij veel liever buiten lopen dan op stal staan.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:49

ik heb haar uiteindelijk inderdaad met watten en dat zwarte zelfklevende bandage spul behandeld. Bedankt voor jullie tips, erg handig!!