K vroeg me af hoe vaak jullie je paard zn hoeven laten bij vijlen enzo. En als ze op ijzers staan, wat vinden jullie daar de voordelen van? Sommige mensen die doen het om de 6/8 weken andere alleen als de hoeven te lang enzo zijn.
Mijn paard staat achter niet op ijzers en daar wordt hij dus bijgeveild als de ijzers vervangen worden (+/- 8 weken) Hiervoor heb ik een paard verzorgd dat maar eens in de 3 a 4 maanden bijgeveild (geen ijzers dus) hoefde te worden. Die hoeven sleten gewoon heel netjes af en hoefden maar heeeel af en toe weer in de juiste vorm gevield te worden. Het is heel verschillend dus
Novia staat niet op ijzers. Iedere zes tot acht weken wordt ze bekapt. Er staat ook een fjord bij ons op stal waarbij de hoeven vrijwel niet slijten, die gaat maar twee á drie maal per jaar geloof ik.
ik ben het absoluut niet eens met de vorige opmerking. Bij juist bekappen zullen deze nadelen absoluut minimaal zijn en voor sommige paarden zijn de voordelen nu eenmaal meer dan de nadelen. Ik ga niet meer al te diep in op deze discussie aangezien dat de vorige keer ook misliep en eindigde met een slotje. Wil je mijn argumenten zien moet je maar zoeken naar een topic dat beslaan schadelijk (of zo iets) heet.
Als je na gaat de de hoeven zo'n centimeter per maand kunnen groeien. Vijl ik mijn paard zo eens in de 2 weken. Ik voorkom daarmee dat de hoeven onregelmatig groeien of slijten. Ik probeer zoveel mogelijk de natuurlijke slijtage te simuleren. Ik moet zeggen het werkt heel goed. Ik ben wel van mening dat pas bekappen om de 6/8 weken teveel is, maar iedereen moet zelf doen wat voor zijn paard het beste is.
Ik laat mijn pony bekappen als d'r hoeven te lang worden. En als de hoefsmid er eerder is voor een ander paard, laat ik de mijne ff rechtzetten. Ik ben best wel tegen ijzers, hoewel 't voor sommige paarden wel beter is. waarom kun je lezen op www.paardnatuurlijk.nl onder natuurlijk bekappen.