Artrose , wat doen en laten ? Ervaringen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Artrose , wat doen en laten ? Ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 01:39

Gisteren is bij mijn Tinker merrie van 6 jaar artrose vastgesteld in haar knieën in beide voorbenen. Ze heeft een gewrichts injectie gehad en over 3 weken moet ik terug met haar naar Bodegraven om te kijken hoe ze dan loopt en hoe ze op de behandeling reageert.
Ze mag nu de komende 3 weken niet de wei in of zware arbeid verrichten. Ik mocht wel langzaam opbouwen de komende 3 weken maar niet meer dan een rustig drafje.

Maar er komen bij mij verschillende vragen boven , die ik ook op zal schrijven voor de veearts over 3 weken , maar ik wil ook graag andere ervaringen en meningen horen.

1. Ik hoorde dat een zachte bodem beter is , maar dat het ook weer niet te zacht / zwaar mag zijn. Wat is een goede bodem om te rijden en hoe zit het met mennen ? Kan ik dit nog met haar doen of niet ? (Ivm dat het beton / asalt niet bepaald een zachte bodem is)

2. Zodra ik weer kan rijden met haar , is het dan wijs om de benen te bandageren of op een andere manier te "ondersteunen / beschermen" of doe ik daar meer kwaad mee dan goed.

3. Hoe snel vorderd het gemiddeld of is dit totaal afhankelijk van de reactie op de behandeling ?

4. Wat kan ik haar geven (voor door het voer bijv.) zodat ik haar wat extra's kan geven om te ondersteunen ? Ik heb nu Artrose Geletinaat besteld bij m'n eigen veearts , dit kan ik maandag pas ophalen, maar wat is nog meer goed voor haar ?

5. En wat zijn jullie ervaringen in het algemeen ? Waar moet ik extra opletten , zodat ik op tijd merk dat ze er meer last van krijgt?

Wie heeft er nog meer tips / adviezen ?

Alvast bedankt !

Kobus17

Re: Artrose , wat doen en laten ? Ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:09

Scroll een stukje naar beneden daar staat ook een item over arthose, en ik denk dat je daar wel een paar antwoorden kan vinden.
Succes in ieder geval.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 00:39

Dat had ik al gedaan Knipoog , maar daar werd ik jammer genoeg niet veel wijzer van Het is ook een totaal andere situatie en andere vragen.

Het valt me ook op dat je op internet vrij weinig tot niets kan vinden hierover. Weet er iemand nog site's met informatie over artrose ?

Op vraag 4 heb ik al diverse keren goede dingen over Cortaflex gehoord Ja , maar wat zou er nog meer kunnen ?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:31

voor het hoe en wat van artrose kan je ook kijken op www.hoofcare.nl daar staat wel wat info.

Mijn paard heeft ook artose( rechter voorknie) maar heeft er op een of andere manier geen last van zolang ik niet vaak en hoog spring, ik spring enkel zo eens in de 4-5 maanden een klein sprongetje en dat gaat goed, voor de rest kan ik gewoon met hem rijden, met betrekking tot supplementen kan ik je helaas niet verder helpen omdat ie van mij geen supplementen krijgt.

op vraag 1, misschien is er een mogelijkheid om haar op ijzers met siliconen of zooltje te zetten, zodat het een beetje dempt.

op vraag 2, ik rij gewoon met peesbeschermers, ik ben er niet zo voor om te bandageren.

op vraag 5. vaak lopen ze wanneer het koud is ,wat strammer, geef ze wat meer tijd om 'warm te lopen', en als ze er echt heel veel last van krijgt , dan zal ze waarschijnlijk kreupel gaan lopen. Over het algemeen is beweging beter dan helemaal stil zetten, maar dat is per paard verschillend, sommige kunnen alleen maar in de wei lopen, en sommige zoals die van mij, daar kan je gewoon mee rijden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:57

Shayla schreef:
1. Ik hoorde dat een zachte bodem beter is , maar dat het ook weer niet te zacht / zwaar mag zijn. Wat is een goede bodem om te rijden en hoe zit het met mennen ? Kan ik dit nog met haar doen of niet ? (Ivm dat het beton / asalt niet bepaald een zachte bodem is)

Mij is gezegd zoveel mogelijk buitenritjes te maken op zandwegen. Rechte stukken, niet teveel belasting, en zacht dus. Het zal wsn van de graad afhangen waarin ze artrose heeft, maar op een harde bodem klinkt me nogal pijnlijk. Maar wsn kan je DA je hier beter mee helpen!

Citaat:
2. Zodra ik weer kan rijden met haar , is het dan wijs om de benen te bandageren of op een andere manier te "ondersteunen / beschermen" of doe ik daar meer kwaad mee dan goed.

Ik doe gewoon hetzelfde als vroeger: als het nat/slijk is peesjes (owv het makkelijk wassen), anders bandages (als ik daar zin in heb). Ik varieer wat. Wel zorg ik ervoor dat ik na het rijden altijd haar benen voldoende koel en zet ik ze in de klei.

Citaat:
3. Hoe snel vorderd het gemiddeld of is dit totaal afhankelijk van de reactie op de behandeling ?

Volgens mij hangt dit erg van de situatie af: ten gevolge waarvan heeft je paard artrose, in welke graad heeft ie het nu al, wat doe je er nog mee, ...

Citaat:
4. Wat kan ik haar geven (voor door het voer bijv.) zodat ik haar wat extra's kan geven om te ondersteunen ? Ik heb nu Artrose Geletinaat besteld bij m'n eigen veearts , dit kan ik maandag pas ophalen, maar wat is nog meer goed voor haar ?

Mijn eigen ervaringen:
- Primeval ArtroseGelatinaat en Cortaflex zijn ontzettend duur en helpen geen meter
- Glucosamine + chondroïtine geven iets betere resultaten, maar nog steeds duur
- Easy Action is mij afgeraden door de DA
- Ikzelf heb goede ervaringen met Artico

Citaat:
5. En wat zijn jullie ervaringen in het algemeen ? Waar moet ik extra opletten , zodat ik op tijd merk dat ze er meer last van krijgt?

Je zal het vanzelf wel merken als ie meer last krijgt!

Succes met je paardje.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:51

Hoi,

Mijn haf heeft artrose in zijn spronggewricht, zeker toen het net geconstateerd werd bij hem en hij was net ingespoten, werd me aangeraden op een vlakke niet te zware ondergrond, zoveel mogelijk rechtuit de lopen/rijden met hem...

Per paard zal het verschillen hoe snel en in hoeverre de behandeling helpt. Bij Maykie sloeg het vrij snel aan, hij is vorig jaar mei ingespoten, en loopt zelfs met de kou nog vrij goed.

Ik geef sinds gisteren Cortaflex, dus weet nog niet of dit gaat helpen. Een aantal mensen bij mij op stal gebruikt dit ook, en hebben er goeie ervaringen mee.

Zorg er voor dat je lang instapt en uitstapt, zeker met koud en vochtig weer. Heeft je paardje een dag dat hij slechter loopt, laat hem dan niet op stal staan, maar ga iniedergeval met hem stappen, beweging is belangrijk. Op een gegeven moment ga je gauw genoeg merken wanneer hij een mindere dag heeft, pas dan ook je rijgedrag aan hieraan. Ook dit zal per paard verschillen. Met die van mij zal ik nooit meer kunnen springen of lange ritten door de duinen kunnen maken.

Nou succes met alles...

Alvast bedankt ![/quote]

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:44

Ik ben al drie jaar aan het studeren voor fysiotherapeut, dus ik weet wel het een en ander van arthrose af. Mens en dier is qua dit probleem (zoals zovele andere) ongeveer hetzelfde. Niet qua medicatie middelen, maar de rest ongeveer wel.

Mijn advies is dus ook als het gaat over algemene info over arthrose om ook gewoon eenst te kijken bij sites over arthrose bij mensen. Dan kun je je kennis wat verbreden over de arthrose zelf en dit komt altijd wel goed van pas.

Verder zou ik aanraden, zoals al eerder is gezegd, om vooral rechte stukken te rijden en over wat zachtere ondergronden. Ook dus weer niet te zwaar, want dat zorgt net als te veel wendingen voor meer belasting.
Ook het goed instappen is een zeer belangrijk punt. Net zoals bij mensen zal je pony last krijgen van startstijfheid, mensen hebben dat altijd 's ochtends als ze het bed uit komen. Het is dus goed om je pony eerst goed warm te draaien en dit langzaam opbouwend te doen, om alles weer even soepel en los te maken. En zoals eerder gezegd zal je pony er bij kou en vocht meer last van hebben.
Springen zou ik zelf erg afraden. Het is namelijk zo dat je pony bij het neerkomen al het gewicht moet opvangen met zijn gewrichten. Normaal zit er kraakbeen tussen de gewrichten wat zorgt voor demping, bij arthrose is dit kraakbeen verminderd en soms zelfs al hellemaal weg. In het laatste geval komt bot op bot bij het neerkomen/landen. Dit is erg pijnlijk. Het wordt natuurlijk wel enigszinds opgevangen door het banden en spier apparaat, maar niet zo erg als wat het kraakbeen normaal zou doen.
Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat je pony nog maar weinig kraakbeen over heeft, misschien zit hij nog in een begin stadium en heeft hij nog geen pijn bij springen ( en ook andere zware belastingen), maar ik denk dat het goed is je te realiseren dat het een degeneratieve ziekte is. Dat wil zeggen dat het afloopt en dat het niet zal genezen. Het aflopen kan heel erg langzaam gaan, maar ook heel erg snel. Daarom moet je ook naar de toekomst kijken en niet alleen naar wat hij nou nog kan. Je moet opletten dat je hem vanaf nou niet te veel belast, want dan slijt het kraakbeen alleen maar sneller. Je moet hem zeg maar een beetje sparen. Dit betekent niet dat je er niets meer mee moet doen en dalijk niet meer kan draven en ritjes maken ect., want beweging is juist het belangrijkste van alles! Je moet het alleen wel bewust met aangepaste dosis doen. Bewegen is belangrijk om alles soepel te houden zodat het niet gaat "verkrampen". Ook is bewegen goed voor de doorbloeding wat weer goed is voor heel het bewegingsapparaat en alle gewrichten, spieren ect.

Wat het wagen rijden denk ik dat je hierbij het juiste bewegingsmiddel hebt gevonden, mits je ook hierbij weer een beetje aanpast.
Draven over het asfalt is taboe! Hierbij moet je pony hele grote klappen opvangen met zijn gewrichten, wat hem zeker niet goed zal doen met zijn arthrose. Wel is het bijvoorbeeld super als je bossen dicht in de buurt hebt. Dan kun je perfect lekker instappen en warmdraaien op weg naar de bossen en kun je in de bossen op het onverharde lekker een beetje draven ( hoe lang enzo hangt ook weer af van het stadium en het rekening houden met de snelheid van het slijten). Ikzelf zou zelfs zeggen dat op deze manier met de wagen beter is als ohz omdat hij zo niet jou gewicht hoeft te dragen, wat ook weer extra druk op het gewricht geeft. Met je hoefsmid zou je eventueel nog kunnen overleggen over aangepast schoeisel met extra schokdemping. Bij oudere paarden wordt er wel eens silicone tussen gespoten.

Wat medicatie kan ik je verder niet verder helpen want daar weet ik bij de dieren nog niets van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Anders zou je eventueel nog een dierfysio kunnen bellen voor info, die weet meestal meer over het bewegingsapparaat als een DA.

Hou in ieder geval altijd in je achterhoofd, dat hij nu misschien nog wel zware belasting aan kan, maar dat dat wel degelijk gevolgen heeft voor het tempo waarin het kraakbeen verder zal slijten. Dit is iets wat veel mensen vergeten.

Heel veel suc6 verder nog.
En niet meteen wanhopig worden dat ie nu is afgeschreven of zo, want meestal kunnen ze nog vele jaren mee met geringe medicatie met wat aanpassing van de belasting van het dier.

P.s Nog een ding, hou je wel aan de voorgeschreven rusttijd voor de behandeling van nu, dat is wel heel belangrijk. Maar daarna is vaak en wat minder lang bewegen erg belangrijk.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:29

Hallo,

Bovenstaande reactie is perfect omschreven natuurlijk! Hier heb je wat aan... Altijd leuk om te zien dat een (aanstaande) fysiotherapeut het altijd een stuk beter kan uitleggen dan een arts.

Wat betreft dierfysio: overleg dat eerst met hofland. Zoals je op de site van hofland (www.dapbodegraven.nl) kunt zien is daar zowel een dierfysiotherapeut als een manueeltherapeut in dienst. Nadeel is wel dat je er dan naartoe moet voor behandeling. Ik ben zelf dierfysiotherapeute (ook fysiotherapeut voor mensen), werk toevallig sinds kort ook bij hofland, maar ik behandel ook aan huis. Gorkum is in de buurt, ik kom uit schoonhoven. Mocht je interesse hebben in begeleiding, bel me maar. mn nummer staat op mijn site (is nog under construction) www.dierfysio-dewi.nl

groeten, DEE

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:23

Ik ken een manegepaard die dat ook in 1 knie heeft.
Die mag ook niet meer op de stenen, omdat ze gewoon dr been niet geneog buigt waardoor dr hoeft heel scheef zou slijten.
Met rijden heeft ze daar verder geen last van.
Ze springt niet meer, omdat ze dus haar been dan niet goed zou kunnen buigen.

Je merkt dat ze voor de les haar been haast niet wil optillen om uit te laten krabben, omdat ze dat dan niet 'kan' ofzo.
met alle andere voeten is het geen probleem.
Na het rijden kan ze haar 'artrose-knie' wel gewoon goed optillen!

Verder wel gewoon heel veel bewegen, als ze stil staat word ze alleen maar stijver enzo.
Als dit paard 2 uur achter elkaar liep, ging ze dr in het begin wel last van krijgen.
Met 1 uurtje lopen, uurtje vrij en weer een uurtje was er nooit wat aan de hand.
Nu gaat gewoon 2 uur achter elkaar ook altijd goed!

Dat bandageren zal denk niet helpen.
Wij hebben het in het begin ook wel gedaan, maar heb niet het idee dat het heeft geholpen hoor.

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:14

Bobby, mijn verzorgpaard, heeft ook artrose. Sinds ik hem Arthri-Aid geef, loopt hij een heel stuk beter. Arthri-Aid is een een dik vloeibaar goedje, dat je door zijn bix doet. Het is vrij duur (ongeveer €250 per 5 liter), maar Arthri-Aid is echt een aanrader!!!! Ik weet niet of het bij ieder paard goed werkt, maar bij Bob in ieder geval wel. Het was zelfs zo dat we een keer erg laat waren met bijbestellen en daardoor heeft hij toen 2 weken zonder moeten doen en dat was duidelijk aan hem te merken: hij ging kreupel/ gevoelig lopen en zag er in het geheel zieker uit (minder aandacht voor omgeving, doffe vacht en doffe oogjes). Dus misschien is dit ook een ideetje voor jou Tinker???

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:10

Ik denk dat je hier een van de moeilijkste vragen stelt die je kan stellen in dit forum.

Artrose is eigenlijk een verzamelnaam voor aandoeningen aan gewrichten waarbij meestal sprake is van bot -aanmaak en -afbraak en het verdwijnen van bindweefsel en kraakbeen in de gewrichten die al dan niet gepaard gaat met een ontsteking door irritatie in het gewricht.

Er is zijn denk ik geen twee gevallen van artrose hetzelfde. Er zijn paarden die er gewoon mee in de sport lopen en er zijn paarden die er helemaal niet mee kunnen lopen.

Artose is meestel een "proces" wat inhoud dat het vaak langere tijd onstabiel is in het gewricht. Door het inspuiten proberen ze dat proces te stoppen zodat het gewricht stabieler en minder pijnlijk wordt. Het ene paard kan na 1 keer inspuiten 5 jaar goed lopen en het andere kan je 20 keer insluiten en loopt niet meer rad.
Naast inspuiten, kan speciaal beslag (bij. luchdrukzolen tussen de ijzers o.i.d. op hoofcare staan idd meer nuttige suggesties)

Luister naar je eigen gevoel, naar je arts en vooral naar je paard dat aangeeft wanneer het pijn heeft.
Wat je er wel en niet mee kan is een kwestie van afwachten vrees ik.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 02:14

Iedereen heel erg bedankt voor jullie antwoorden , ben er erg blij mee en al een stuk wijzer van geworden !

Groetjes Sandra

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:57

Even off-topic: hoe laat was jij in Bodegraven? Volgens mij heb ik jou gezien Knipoog

On-topic: mijn ervaring met arthrose is helaas niet zo goed. Mijn vorige paard bleek arthrose te hebben in het hoefgewricht en na een jaar tobben, gewrichten inspuiten e.d. liep hij nog steeds kreupel. Ik heb hem helaas weg moeten brengen.
Dit is al weer langere tijd geleden dus misschien zijn ze nu wel verder met de ontwikkelingen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:45

Gisteren is bij mijn Tinker merrie van 6 jaar artrose vastgesteld in haar knieën in beide voorbenen. Ze heeft een gewrichts injectie gehad en over 3 weken moet ik terug met haar naar Bodegraven om te kijken hoe ze dan loopt en hoe ze op de behandeling reageert.
Ze mag nu de komende 3 weken niet de wei in of zware arbeid verrichten. Ik mocht wel langzaam opbouwen de komende 3 weken maar niet meer dan een rustig drafje.

Maar er komen bij mij verschillende vragen boven , die ik ook op zal schrijven voor de veearts over 3 weken , maar ik wil ook graag andere ervaringen en meningen horen.

Mijn vorige paard had op het laatst op 4 benen artrose. 1 keer in de 8 weken kwam de fysio om m een beetje lekker soepel te maen in zijn lijf en daar genoot ie echt van. Zijn advies was kijk hoe je paard reageert op wat je met m doet. Ons paardje knapte juist heel erg op van voor de wagen lopen. Je zou inderdaad zeggen dat de harde ondergrond funest voor m was maar bij hem werkte het dus net omgekeerd. We reden niet meer met m in debak dsu alleen maar recreatie, rechtuit en dus voor de wagen.

Ik gebruikte als extra bescherming de 3 in 1 bescherming van action. Omdat we elke dag naar het strand gingen en ik als de dood was dat ie zijn pezen aan zou tikken ( en dat zou zou in zijn geval funest zijn geweest gezien de rest van zijn medische plaatje) heb ik er voorgekozen om dus beenbescherming te gebruiken

ik heb mijn oude paardje op homeopathie gezet van de paardendrogist ( devils relief) en ik moet zeggen hij ging met sprongen voorruit en heeft tot zijn dood alleen maar onderhoudsdosis gekregen en daar deed hij het geweldig op. Hij was veel losser , stond makkelijker op en liep als een trein.

o dit heb ik dus hierboven al beantwooord

regelmatig bewegen en doseren. en goed kijken naar je paard, waar reageert ze goed op en waar niet.

Wie heeft er nog meer tips / adviezen ?

Alvast bedankt !

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:36

Mijn paard heeft artrose in z'n voorbenen, lage overhoef (dus in het gewricht vlak boven de hoef). Dus op een heel andere plek dan de jouwe. Een jaar geleden is hij er kreupel op geworden nadat ik regelmatig springles met hem was gaan nemen.

Toen ik het net wist heb ik hem een potje chondroitine opgevoerd, verder geen supplementen gegeven. Wel heb ik hem verhuisd naar een stal waar hij buiten kan lopen, eerst stond hij 22 uur per dag op stal. Dat heeft naar mijn idee veel verschil gemaakt. Hij is toen helemaal opgeknapt en sindsdien nog niet weer kreupel geworden. Hij is niet ingespoten oid. Verder heb ik toen op aanraden van de hoefsmid z'n ijzers eronderuit gehaald zodat hij iets minder harde klappen op z'n gewrichten krijgt, geen zooltjes oid.

Ik merk er verder niets van, alleen spring ik niet meer, soms is hij stijf vooral nu 's winters merk ik het als het na een paar relatief warme dagen weer kouder wordt. Ik train licht dresuurmatig met hem zodat hij wat bespiering heeft en soepelheid. Verder buitenritten, ik kan nog ritten van 5 uur met hem maken, dat gaat goed. En hij loopt prettiger op een zachte, vlakke maar niet zware bodem inderdaad, bijvoorbeeld in onze binnenbak hebben we een hele vlakke, lichte bodem van houtsnippers, daar loopt hij heel lekker op.

Elk geval van artrose zal inderdaad anders zijn. Toen ik het te horen kreeg dat hij het had ben ik erg geschrokken, maar je moet gewoon afwachten en zelf gaan zoeken wat bij jouw paard het best werkt. Vooral goed leren aanvoelen wanneer hij pijn heeft (bij die van mij kan ik het heel goed aan de oren zien, als ik rij en het is pijnlijk houdt hij z'n oren naar achter). En ik zou hem zeker weidegang geven als hij dat nog niet heeft. En lekker veel stappen, soms ga ik gewoon 2 uur lang stappen in het bos als het niet te koud is.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:53

Fitzroy schreef:
Even off-topic: hoe laat was jij in Bodegraven? Volgens mij heb ik jou gezien Knipoog

On-topic: mijn ervaring met arthrose is helaas niet zo goed. Mijn vorige paard bleek arthrose te hebben in het hoefgewricht en na een jaar tobben, gewrichten inspuiten e.d. liep hij nog steeds kreupel. Ik heb hem helaas weg moeten brengen.
Dit is al weer langere tijd geleden dus misschien zijn ze nu wel verder met de ontwikkelingen.

Ik was er om half 3 en we gingen rond half 6 / 6 uur weer weg. Met welk paard was jij dan ?

Ik heb afgelopen donderdag weer met haar gelest. Ze had al een tijdje niet meer onder het zadel gelopen (wegens de winter) en omdat ze a.s woensdag in Bodegraven ook onder het zadel moet lopen wou ik toch weer even gereden hebben met haar.
Ik ben erg blij met de resultaten die ik tot nu toe al zie ! Ja
Ze loopt al veel soepeler (ook m'n instructrice viel het op) en ik vond dat ze (voor m'n gevoel) veel meer evenwicht had. Eerst zwabberde ze de bak door maar dat was nu al een heel stuk minder.
Dat geeft me toch weer een positiever gevoel dan wat ik eerst had.