wie o wie heeft dit al eens mee gemaakt.
mijn merrie heeft zich sinds vorig jaar tot een pismerrie ontwikkeld.
het begon er mee dat het paard een klein beetje zwelling op de borst hals streek kreeg en een plek onderaan de buik. oedeem.
da er bij gehad en we hebben alle oorzaken onderzocht.
het was [gelukkig] niet door het hart en alle verdere dingen zijn ook getest.
oorzaak blijkt de hengstigheid te zijn.
soms zie je het in de opbouw soms tijdens en soms net er na.
kan ook 1 of 2 x weg blijven.
haar hengstigheid word ondertussen ook steeds extremer.
van het na jaar heeft ze een echo gehad en daar was op te zien dat 1 van haar eierstokken iets vergroot was.
nou was ze net binnen 2 weken behoorlijk hengstig geweest,dus het kon zijn dat de vergroting kwam door de dubbele eisprong.
deze maand zal ze opnieuw een echo krijgen om te kunnen zien of de eierstok rustig is of verder gegroeid,dat moet ik dus nog even afwachten.
na de eerste echo heeft ze de prikpil gekregen om haar rustig de winter door te krijgen.
die heeft nauwelijks geholpen.
vorige week is ze weer VREZELIJK hengstig geworden en 2 dagen terug was dat ver over.
maar gister avond zag ik dat haar hals aanzet weer dik was en ik heb haar deken er af gehaald om te zien hoe de rest er uitzag.
op haar buik zag je niet echt plekken maar het leek net of de buik van binnen uit wat gevuld was [klokvorming].
haar ademhaling was rustig neus gaten stonden niet open maar toch kneep ze erg met haar middenrif.
ik begin me steeds meer zorgen te maken en ik vraag me af wat dit moet gaan worden,het is nu nog maar februari,hoe moet dat van de zomer.
de bedoeling was als haar eierstokken normaal zouden zijn [na de 2e scan] het paard te dekken.
sorry voor het lange verhaal maar is er iemand die dit kent?
wat zijn de vooruitzichten,waar doe ik goed aan.
eierstokken laten verwijderen is voor haar geen optie meer.
alvast bedankt voor de reakties.