blaasontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:01

sinds een week valt het me op dat als ik mijn pony in zijn stal zet hij eigenlijk best vaak staat te plassen.

normaal plast hij gewoon 1x en dan is t klaar, maar nu plast hij dus wel tot zo'n 6 keer hele kleine beetjes erachteraan.

na elke twee happen hooi draait hij zich om en plast weer een klein straaltje eruit, het ruikt normaal en is niet donker .

ben eens aan het voelen geweest, en op de plek waar zijn nieren zitten voelt het door de huid eigenlijk best warm aan.
als ik ga duwen met mijn hand echter reageerd hij daar niet op dus lijkt me niet pijnlijk.

hij is alert, geen verhoging en ik zie hem dus gewoon niet drinken erbij, geen overmatige dorst dus.

morgen ga ik wat urine opvangen en dit door een dierenarts laten nakijken, maar misschien zit er hier iemand die het herkent en weet of bij een paard ook blaasontsteking voorkomt?

alvast bedankt.
ellen.
Haha!

Pendrag

Re: blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:01

Ik herken het niet maar blaasontsteking komt zeker voor bij paarden. Succes er mee.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:49

Verstandig dat je al getemperatuurd hebt en dat je de urine opvangt. Het zouden ook nierstenen kunnen zijn, mijn paard heeft dat gehad en is daar aan geopereerd.

Succes iig, ik ben benieuwd wat eruit komt! Ik blijft dit topic even volgen. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 19:07

nou......dit wordt wel een heel grappig verhaal zo.

ik dus met potje met urine van mijn pony naar de veearts toe, kreeg ik de vraag of het een merrie of ruin betrof.
het is een ruin dus vraagt hij "staat hij met een merrie samen"?
ja dat is dus zo,een merrie en een ruin, ze staan met zijn drieen in de bak..( de merrie is wel al 28 maar toch...)

komt hij met het verhaal aan dat mijn ruin waarschijnlijk op de merrie reageerd door zoveel te plassen... Verward

huh? dat snapte ik niet dus vroeg om nadere uitleg:

hij heeft geen verhoging(temp was zelfs iets laag 36.8 is altijd vrij laag bij mijn pony)
hij drinkt niet veel, urine is normaal,ruikt niet, is niet donker.
dus blaasproblemen leek hem onwaarschijnlijk.

volgens hem kwam dit probleem wel vaker voor bij klophengsten.

pardon?
mijn pony een klophengst?
Frusty
nou ja hij legde dus uit dat bij een klophengst er een bal nog in de buik/lies zit.
doordat deze bal kan blijven groeien en testosteron procudeert, krijg je dus ruinen met hengstengedrag..

als er een hengstige merrie in de buurt is of door de testosteron dus gaan ze meer urineren om hun territorium zeg maar af te bakenen.
volgens hem was dit dus puur hengstengedrag, zodra hij in zijn stal komt meerdere keren urineren( net zoals het hondje wat overal tegen aan piest)

nou ja......
heel wazig verhaal maar na nog wat vragen van zijn kant blijkt dat er eigenlijk best wel iets van waarheid inzit.

uitleg:
elke merrie bij mijn pony in de buurt wordt acuut hengstig als hij er is, als hij de kans krijgt dekt hij dus ook.
dit samen met zijn altijd en eeuwige macho-gedrag, deed de veearts dus besluiten dat ik een klophengst heb, en dat het overmatig vaak plassen daardoor kwam.

heb uitleg gekregen hoe ikzelf voelen kan of er nog een bal zit en dat ik zijn testosteron spiegel kan laten meten.....

we hebben vroeger wel eens grapjes gemaakt over het dektalent van mijn pony, maar wat als dit verhaal nou klopt?
een klophengst?
ik blijf het raar vinden, ik heb hem nu vijf jaar, nooit plaste hij zoveel als dat ie nu ineens de afgelopen twee weken doet, en dan komt er doodleuk iemand met het verhaal dat ik dan een klophengst heb...

heel raar..... Gestoord Gestoord Gestoord

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:37

WHAAA lol Haha!
Tenminste een beetje lol Knipoog

gelukkig issie maar een klophengst en heeft hij niets met de urine wegen.

Veel succes en plezier verder met je hengst Knipoog Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:38

Zou best kunnen, je theorie over de klophengst!

toch herken ik de symptomen van blaasontsteking!
Mijn Haf piestte ook wel 6 keer achter elkaar een klein beetje.
En zijn pis stonk vreselijk!

Het is al lang geleden, dus ik weet niet meer precies wat ik er toen aan gedaan had!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:16

zijn urine ruikt niet , dus dat was allemaal goed, maar blijf het raar vinden dat ze dan meteen gaan roepen, oh hij reageerd op een merrie( van 28 en echt niet hengstig nu)

wel is t ineens over en plast hij weer gewoon 1x in zijn stal en daarna niet meer.

ga wel binnekort informeren hoe dat zit met zo'n bloedonderzoek dat je kunt kijken of je idd een klophengst hebt.

niet dat het erg is, de mijne is zeker weten niet vruchtbaar, anders had ik al heel wat bezoekjes moeten hebben van mensen met merries waar hij lekker opgezeten heeft.

Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:18

ellepel schreef:
zijn urine ruikt niet , dus dat was allemaal goed, maar blijf het raar vinden dat ze dan meteen gaan roepen, oh hij reageerd op een merrie( van 28 en echt niet hengstig nu)

wel is t ineens over en plast hij weer gewoon 1x in zijn stal en daarna niet meer.

ga wel binnekort informeren hoe dat zit met zo'n bloedonderzoek dat je kunt kijken of je idd een klophengst hebt.

niet dat het erg is, de mijne is zeker weten niet vruchtbaar, anders had ik al heel wat bezoekjes moeten hebben van mensen met merries waar hij lekker opgezeten heeft.

Haha!

Als je zeker weet dat hij niet vruchtbaar is ,waarom zou je dan nog een bloedonderzoek willen doen, als ik vragen mag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:25

om te weten of hij dan ook echt een klophengst is.

zonder dat blijf je toch gokken vind ik, en komen zijn plasproblemen terug dan weet ik dat er toch wat meer aan de hand kan zijn

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:28

Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:16

second opnion gevraagd:

wel degelijk blaasontsteking of een fikse kou erop!
een andere arts moest lachen om het klophengst verhaal en vertelde me dat t een "gewone"kou op de blaas was.

advies was extra vitamines erbij en minder lang buiten laten staan.
( hij staat zonder deken de hele dag buiten)

maar gelukkig is t al over
Haha!