Harde droge hoest ondanks poeders en nat hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Harde droge hoest ondanks poeders en nat hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:27

Edwine, de pony van mn vriendin, hoest eigenlijk elke winter.
Mn vriendin heeft de DA er meerdere malen bij gehad en eigenlijk is het advies altijd Foenegriek, hoestpoeder en hooi nat maken, zoveel mogelijk naar buiten toe.
Het is de laatste tijd weer aardig begonnen dus meerdere hoestpoeders zijn de reveu al gepasseerd, het hooi wordt wer natgemaakt en ze krijgen zoveel mogelijk weidegang als mogelijk is (snachts staan ze op stal )

Maar toch blijft ze hoesten, en dit keer anders dan 'normaal'
Eerder hoestte ze altijd een paar keer als ze buiten kwam en ging crossen, even al het slijm kwam los en dat was juist goed.
Nu is het zo dat het net lijkt alsof ze het ophoud.
Van de week reed ik haar en ze wond zich in het begin erg op, druk doen, dribbelen, niet willlen ontspannen.
Pas toen ze begon te ontspannen begon ze ineens weer met hoesten, harde droge kuchen zijn het.

Mn vriendin vind het eng worden en niet meer 'normaal' voor Edwine's doen. Ze vroeg mij of ik hier wou vragen of mensen nog ervaringen en/of tips hadden, dus bij deze.

Binnenkort komt de DA voor Bas z'n enting, dus dan laten we hem ook even naar Ed kijken, maar misschien weten jullie zo al iets ?

Nouvel

Re: Harde droge hoest ondanks poeders en nat hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:08

Ik zou even een broncho-scopie laten maken van z'n luchtwegen/longen bij de veearts.
Dan weet je precies wat er aan de hand is en kunnen ze passende medicijnen voorschrijven...

Sterkte ermee!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:53

Ik denk dat je idd even de veearts moet laten kijken.
Ik had al gehoord dat er veel verkouden waren deze periode. En alle met een droge hoest.
En dat wordt dan vaak alleen maar erger, dus denk toch even een kuurtje.

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:32

mijn paard kreeg het in de zomer en daarna kwam het elke winter weer naar voren
toen het begon bij mn paard heb ik dr op rust gezet naarmate het niet ophield dierenarts er bij en die zei dat het bijna chronisch was geworden Verdrietig ( en dat terwijl ik er nooit nat in de wei heb gedaan en meteeen op rust heb gezet na overleg met instructrice )spuit gegeven poeder gekregen en maand erna kwam de da weer het was wel minder maar was er nog steeds hij wist niet precies wat het kon zijn hij zei ook nat hooi geen deken om doen gewoon wintervacht laten staan en veel frisse lucht .

nu een winter later heeft ze er bijna geen last meer van gehad ze krijgt speciaal hooi (weet de naam ff niet) en nu is het hoesten opgehouden ook met het rijden alleen met poetsen moet ik opletten voor stof want dan kucht ze nog (ik denk zelf dat het gedeeltelijk toch chronisch is maar gelukkig is het nu veel beter Pling

als je wil vraag ik de naam van het hooi wel even na maar ik zou als ik jouw was toch maar een uitgebreid onderzoek laten doen als je er zo veel last van ondervind\
en misschien is een broncho scopie geen slecht idee

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 18:51

Bedoel je Luzerne ?
Ze laat er zeker naar kijken, ook omdat haar eerste pony dood is gegaan aan chronische bronchitis, dus bij ons gaat bij elk kuchje meteen een alarminstallatie af.
Edwine staat zonder dek, maar echt veel wintervacht maakt ze helaas niet aan, dat is ook een factor die ( denk ik ) mee speelt.

lisade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:26

heb je stro in haar stal. ook dat is erg stoffig waar ze misschien van gaat hoesten. dan kan je beter zaagsel o vlasstro in de stal doen.

en hooi nat maken heeft meestal niet zoveel zin, je moet het dan echt een nacht in een bak met water laten weken voordat alle stof eruit is, maar helaas gaan dat heel veel voedingstoffen en smaak uit het hooi.

dan kan je beter kuilgras nemen.

gr lisade

Merijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:15

Ik zou inderdaad de dierenarts laten kijken als hij toch komt, maar misschien wil je tot die tijd ook eens echinavorce proberen. Dit is goedkoop (bij kruidvat) en werkt goed 25 druppels in de waterbak (p. dag)
Ben benieuwd!!!! Sterkte

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:07

Morgen komt de DA.

We maakten eerst het hoi nat door het idd lang te laten weken, dat de voedingsstoffen eruit gingen was niet zo'n probleem, pony is dik zat en alleen buikvulling is voldoende.
Inmiddels krijgt ze kuil, daar reageert ze beter op dan op (natgemaakt hooi )

Morgen horen we wel hoe en wat.
Ze staat idd al op spaanders, mede vanwege de stoffigheid van het stro maar ook omdat ze dat ook allemaal op eet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:12

Wanneer komt de DA? als dat niet zo heel lang duurt, zou ik de pony of op rust zetten of in lichte beweging houden (mocht de pony niet zonder kunnen ivm vervelend gedrag of teveel aan energie).

Niet in het zweet werken en na het rijden of longeren een deken op totdat de pony weer een normale lichaamswarmte heeft.

*Foenegriek kan geen kwaad en is een baad het niet schaad het niet middeltje.
*Nat hooi is ook niks mis mee, mits het niet langer dan 24 uur geweekt heeft in schoon leidingwater.
*Wat voor hoestpoeder krijgt de pony nu?
*Veel naar buiten een goed geventileerde (niet tochtige) stal is noodzakelijk.
* Hooi niet uit een ruif maar vanaf de grond voeren.
* Regelmatig de pony tempr. om in de gaten te houden of deze geen koorts heeft.
* spanning en stres vermijden, rust en regelmaat zijn belangrijk.
* stalbodem proberen zo schoon mogelijk te houden, amonia kan een negatieve uitwerking op de luchtwegen/longen hebben, ook moet deze stofvrij zijn (voor zover dat mogelijk is), wl kun je ervoor zorgen dat de pony niet in de buurt vd stal staat wanneer deze uitgemest wordt en ook bij het opstrooien de pony zeker het eerste kwartier (liefst nog wat langer) niet in de stal laten, misschien dat er overgestapt kan worden naar grove houtkrul.

Persoonlijk zou ik geen andere middelen gaan gebruiken die tegen het hoestten zouden werken, dan wordt de oorzaak wellicht onderdrukt en kan de DA moeilijk een eerlijk beeld krijgen vd pony.
Houd de neusuitvloeiing in de gaten deze mag zeker niet groen.geel zijn, maar doorzichtig of wit, als er echt dikke taaie slijm opgehoest wordt (vaak tijdens of na het bewegen) kan een slijmoplosser een hoop leed besparen, maar de DA moet de pony goed onderzoeken en alleen dan kan je gericht de juiste medicijnen en behandeling startten, bv; ik kan wel roepen veel bewegen das goed voor zn longen dan komt het slijm los, maar dat kan averechts zijn voor een pony met een infectie of onsteking.

Vooral omdat je zegt dat de pony wel vaker swinters hoest en het nu lijkt alsof er verandering optreed in de mate en geluid van de hoest, zou ik of de pony nu wel of niet ziek van is een DA langs laten komen.
Deze zal wel of niet voorstellen om een bronchscopie/B.A.L onderzoek/longfunctie test enze enz te doen, soms is dat niet nosig en ziet de DA vrij snel wat er aan de hand is.
Mijn idee? ... de pony heeft gevoelige luchtwegen en heeft misschien lichte bronchitus doordat er in de wintermaanden veel meer virussen/infecties enz enz heerseen en veel meer mensen en dieren ziiek zijn is de kans dat deze pony daar ook last van krijgt vrij groot, een gezond paard wat niks aan zn luchtwegen/longen mankeert is lichtelijk verkouden en heeft daar meestal verder geen hinder van.
In jou geval ligt dat anders en de pony wordt gepakt op de 'zwakke' plek van zn lichaam de luchtwegen daar kan het evt virus/infectie/bacterie eens lekker gaan huishouden, dingen als het weer/huisvesting hebben invloed op de mate waarin de pony hoest, maar het neemt de oorzaak niet weg.
Mensen zeggen wel eens nu mijn paard op vlas staat hoest ie niet meer, dat is natuurlijk heel fijn, maar de reden waarom het paard hoestte door bv stro is niet weggenomen, ja het stro is weg maar dat was niet de reden. De reden zit binnen het paardenlijf (bv allergie of overgevoelige reactie) want een gezond paard kan gewoon op stro staan en heeft daar geen last van.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:25

Dankje voor de uitgebreide reactie Cissie. Het meeste dat je beschreven hebt hebben we al toegepast.
Ik weet zo niet welk poeder ze momenteel krijgt, was een hele dure dat weet ik wel Knipoog

We doen de laatste tijd niet dagelijks het poeder, idd omdat je het daar misschien alleen maar mee onderdrukt en als het nou gewoon vastzittend slijm zou zijn ( kan ook ) blijft ze dat houden en kan ze nooit eens lekker uithoesten.

Morgenochtend komt de DA, dus we horen wel hoe en wat en welke maatregelen er genomen moeten worden

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:28

SANEX schreef:
Dankje voor de uitgebreide reactie Cissie. Het meeste dat je beschreven hebt hebben we al toegepast.
Ik weet zo niet welk poeder ze momenteel krijgt, was een hele dure dat weet ik wel Knipoog

We doen de laatste tijd niet dagelijks het poeder, idd omdat je het daar misschien alleen maar mee onderdrukt en als het nou gewoon vastzittend slijm zou zijn ( kan ook ) blijft ze dat houden en kan ze nooit eens lekker uithoesten.

Morgenochtend komt de DA, dus we horen wel hoe en wat en welke maatregelen er genomen moeten worden

Hmm........... nu het stukje zo zag, was het wel een heel uitgebreidde reactie Bloos , compleet verhaal, nog net niet in te delen naar hoofdstukken, maar goed

Ben benieuwd wat de Da morgen zegt, kun je zijn bevindingen in dit topic neerzetten? (en evt. welke medicijnen hij voor schrijft)
Bedankt en succes met de pony!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:44

Klinkt als chronische bronchitis, de dierenarts zal wel Ventipulmin en eventueel prednisolon voorschrijven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:47

Knavia schreef:
Klinkt als chronische bronchitis, de dierenarts zal wel Ventipulmin en eventueel prednisolon voorschrijven.

9 van de 10 doen dat idd, daarom was ik benieuwd naar de handelingen van deze Da, misschien pakt hij het anders aan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:14

Ik hoop voor mn vriendin dat het niet chronische bronchitis is... ik weet nog al te goed wat voor een lijdensweg dat op een gevenen moment voor haar eerste pony werd, die daardoor ook is ingeslapen.

Ik zal morgen plaatsen wat de DA heeft gezegd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:10

Mijn pony had ook zoiets.Op stal hoeste hij niet maar zo gauw ik naar buiten ging.Hem ging longeren,rijden of los gooien ging hij eerst een paar keer flink hoesten dat je dacht dat hij erin zou blijven zeg maar.Foene griek geprobeerd hielp niet.
Ik kreeg een advies van iemand om elke keer vordat ik wat ging doen hem een appel te geven.Dat smeert en waarempel het hielp.Hij hoesten langzaamerhand niet meer.En nu is het over.
Het is een idee.....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:48

Oke dan, de DA is langsgeweest en hij heeft idd Ventipulmin voorgeschreven, een hoestsiroop.
Verder zoveel mogelijk buiten ( daarin komen we haar gelukkig altijd al tegemoet ) en veel beweging, mede ook omdat ze wat te dik is, wat haar luchtwegwerking ook niet bevrodert.
De beweging is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten wegens tijdgebrek en weersomstandigheden, maar nu hebben we toch maar even een trainingsschema opgesteld waar we ons wekelijks aan willen houden.

Het moest in 4-6 weken over gaan, als het dan nog aan hield of erger werd wilde de DA graag weer langskomen of Edwine op de kliniek laten komen voor verder onderzoek.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:32

Oh was nog vergeten dat ze naast de Ventipulmin ook AB ( antibiotica ) moest geven, de naam ben ik vergeten, zat in een blauw met witte doos met geel vanile-ruikend poeder. De naam was iets met een C... Carb- nog -wat Verward

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:00

SANEX schreef:
Oh was nog vergeten dat ze naast de Ventipulmin ook AB ( antibiotica ) moest geven, de naam ben ik vergeten, zat in een blauw met witte doos met geel vanile-ruikend poeder. De naam was iets met een C... Carb- nog -wat Verward

Cubarmix Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 08:25

Die bedoelde ik Meavy! Haha!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:48

Onderdrukt ventipulmin het hoesten niet?

Zelf laat ik mijn paard momenteel dampen.
Een teiltje met rinocaps en heet water!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:01

Jnien schreef:
Onderdrukt ventipulmin het hoesten niet?

Zelf laat ik mijn paard momenteel dampen.
Een teiltje met rinocaps en heet water!

inien met hoeveel capsules ga je stomen dan?zetje het voor de neus op de grond ofzo en hoelng doe je dat per dag?zie je dat het slijm los komt dan? hoest ze ook als je stoomt..of briezen...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:48

Emaartje schreef:
inien met hoeveel capsules ga je stomen dan?zetje het voor de neus op de grond ofzo en hoelng doe je dat per dag?zie je dat het slijm los komt dan? hoest ze ook als je stoomt..of briezen...

Ik doe 2 rinocaps in een relatief klein teiltje. Ik hou hem vast aan het halstertouw en zijn neus boven het teiltje.
Hij hoest af en toe en krijgt een druip neus.
Ik doe dit 1 a 2 keren per dag!

Ook geef ik de paarden momenteel symphony van marstall, dit is voer welke goed is voor de luchtwegen!