klinisch goedkeuren, hoeveel kost dat ongeveer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet7

klinisch goedkeuren, hoeveel kost dat ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:02

ik heb mijn paard niet laten keuren toen ik haar kocht , maar wil dat toch eigenlijk wel doen. heeft iemand enig id hoeveel dat kost? en zijn alle klinische keuringen hetzelfde?

Margriet7

Re: klinisch goedkeuren, hoeveel kost dat ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:11

euhm ik bedoelde natuurlijk klinisch keuren Knipoog , goedkeuren zou wel mooi zijn Clown

Kimberlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:27

Hoi,

Ik heb mijn paard dinsdag laten keuren en ik was € 75.00 euro kwijt, maar volgens mij verschilt dit heel erg met verschillende dierenartsen.

Klinische keuring is overal hetzelfde
Buigproef en gezondheid van het paard.

Rontgelogisch kost een kleine € 500 euro en dan worden er van ieder been foto's gemaakt waarop gezocht wordt of het paard hoefkatrol heeft of andere beschadigingen aan bot of dergelijke.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:45

Hier was het ook 75 euro, maar denk dat jij het beste even bij je in de buurt rond kan bellen hoeveel het bij jou kost, omdat het nogal eens kan verschillen.

Bobbie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:50

Ik zou persoonlijk altijd een paard ook op de foto zetten. (als je ooit weer wilt verkopen)
Ze kunnen klinisch helemaal goed zijn maar je kunt ze niet vanbinnen bekijken.
Soms kan een OCD schade aanrichten als je aan het werk gaat. Als je foto's laat maken weet je teminste of ie helemaal goed is of niet.
Dit hangt natuurlijk wel af van wat wil je en voor wat....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:18

Voor klinische keuring ben je zo tussen de 70-90 euro kwijt afhankelijk van de dierenarts die je kiest en of hij naar jou komt of jij daarheen gaat.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:06

Ik was €75,- kwijt maar dat was incl. enten! Ik wil je er wel op wijzen dat een klinische keuring niet heilig is. Al had ik Gamier laten keuren met foto's dan hadden ze zijn huidige problemen ook niet gezien.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:25

De prijs van foto´s maken viel me 100% mee. Vier foto´s van de voorbenen kostten 100 euro. Ik zou daarom kiezen voor een klinische keuring met daarbij een paar foto´s. Pas dan kun je zien wat er allemaal goed of niet goed zit bij je paard.
Mijn paard haalde de buigproef absoluut niet, maar was goed op de foto´s, en haalde een week later die proef wel. Buigproeven zijn zo afhankelijk van de DA en de toestand van het paard op dat moment.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:34

bedankt voor jullie antwoorden en adviezen, de prijzen die jullie noemen vallen me heel erg mee!!! behalve die 500 euro dan Clown ... ga mijn paard ook laten keuren!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:45

Ik was 200 euro kwijt inclusief foto's, en ik heb een goedgekeurd paard Haha! .

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:57

Voor een klinische keuring kan je inderdaad onder de 100 euro blijven.
Maar als je daarbij een complete set röntgenfoto's wilt (18 stuks), zit je al snel aan de 500 euro hoor!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:11

erg dom dat je hem bij aankoop niet hebt laten keuren
geld terug krijgen is niet meer mogelijk, je bent zelf nalatig geweest door geen aankoopkeuring uit te laten voeren !

waarom zou je hem nu nog keuren dan ?
als ie goed loopt, dan is het toch goed?
als de dierenarts dalijk twijfeld, zit jij met en een rotgevoel, en een waardeloos paard te kijken !
wat niet weet wat niet deert zeg ik altijd
keuren heeft IMO weinig nut nu. dat had je met de aankoop moeten doen
ieder paard wat je koopt moet je tegenwoordig gewoon helemaal kinisch en rontchenologisch laten keuren bij aankoop
want er loopt teveel rommel rond!

maar goed, on-topic
de prijzen verschillen nogal !
de dierenarts zal wel vreemd opkijken als je zegt dat je hem " gewoon" klinisch wil laten keuren
hij zal zich afvragen waarom, behalve als je hem wilt gaan kopen of verkopen,dan is zo'n bewijsje handig

wil je hem zelf houden, vraag dan om een klinische check zonder keuringsrapport, dat is namelijk iets goedkoper Knipoog

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:14

Heb ik een vraagje.... Ik begrijp dat je met een keuring meer zekerheid kan krijgen echter zijn er ook afwijkingen die met een keuring niet naar boven komen. Neem nu bijvoorbeeld mijn paardje. Ik heb hem alleen klinisch laten keuren (zonder foto's dus). Hij is toen goed gekeurd. Nu 7 maanden laten zijn er foto's van zijn benen gemaakt en deze waren perfect. Ook zijn er foto's van zijn rug en schoft gemaakt en deze waren helaas helemaal niet goed. Ik heb begrepen dat als je een paard voor de keuring op de foto laat zetten er alleen gekeken wordt naar de benen..... In mijn omgeving hoor ik helaas veel rug problemen.....

Zou het nou niet verstandig zijn om ook foto's van de rug en de schoft te maken? Ik heb begrepen dat deze foto's duur zijn en moeilijk te maken maar geeft de huidige keuringsmethode dan geen valse zekerheid?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:17

crossmonster schreef:
geld terug krijgen is niet meer mogelijk, je bent zelf nalatig geweest door geen aankoopkeuring uit te laten voeren !

Volgens mij is dit niet helemaal juist. De nieuwe wetgeving geeft een termijn van 6 maanden aan...... Of zit ik er nu helemaal naast?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:27

wat de nieuwe wetgeving betrefd, daar weet ik niet veel van
maar als jij als koper nalatig bent geweest door niet te keuren, heb je volgensmij geen poot om op te staan !

en wat de rug en schoft betrefd, dit doen ze in duitsland al heel erg lang
toen ik nog op deurne zat lieten mensen die ik kende hun paard in duitsland keuren omdat daar ook rug gefotograveerd werd
ik heb hier in al mijn jaren paardenervaring nog geen enkele keer problemen mee gehad
rugproblemen zijn ook vaak al zichtbaar zonder foto's
zo heb ik genoeg paarden gezien met een afwijking in de ruggengraat of een hernia
maar beiden konden door mij zelf of door de veearts geconstateerd worden !

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:38

crossmonster schreef:
maar als jij als koper nalatig bent geweest door niet te keuren, heb je volgensmij geen poot om op te staan !

Er zijn gebreken die helaas niet direct zichbaar zijn dus om direct te spreken over nalatigheid......

crossmonster schreef:
toen ik nog op deurne zat lieten mensen die ik kende hun paard in duitsland keuren omdat daar ook rug gefotograveerd werd
ik heb hier in al mijn jaren paardenervaring nog geen enkele keer problemen mee gehad
zo heb ik genoeg paarden gezien met een afwijking in de ruggengraat of een hernia

Helaas heb ik nu ondervonden dat meerdere DA's en zeer ervaren paarden mensen iets kunnen missen/over het hoofd kunnen zien......Aan Gamier was niets te zien. Hij liep perfect en er was tijdens de keuring geen reden tot verdenkingen richting de rug/schoft.....Dit zal waarschijnlijk wel een uitzondering zijn maar toch......

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:23

Gamier schreef:
crossmonster schreef:

Er zijn gebreken die helaas niet direct zichbaar zijn dus om direct te spreken over nalatigheid......

crossmonster schreef:

Helaas heb ik nu ondervonden dat meerdere DA's en zeer ervaren paarden mensen iets kunnen missen/over het hoofd kunnen zien......Aan Gamier was niets te zien. Hij liep perfect en er was tijdens de keuring geen reden tot verdenkingen richting de rug/schoft.....Dit zal waarschijnlijk wel een uitzondering zijn maar toch......

Nou Gamier waarschijnlijk heb jij niet genoeg paardenervaring Knipoog en je dierenartsen ook niet Haha! .

We zijn natuurlijk niet allemaal zo fantastisch als crossmonster.
Sorry maar tegen zulke mensen kan ik zeer slecht.
Het lijkt soms wel of bepaalde personen zich hier alles voelen en dat ook maar flink gaan lopen verkondigen.

Of het nou een antwoord op een vraag is of niet. Ik snap niet wat het hele verhaal van haar met de vraag van kosten klinische keuring te maken heeft Verward

Maar ga stoppen anders ga ik me ook tot zuks verlagen Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:07

Haha! de nieuwe layout geeft ook een hoop gezellige nieuwe mensen Haha!

kijk de oudere bokkers weten hoe goed ik ben, dus daar hoef ik me niet over te verweren Knipoog

ik zeg alleen dat ik veel, heel veel paarden heb meegemaakt, en dat ik zulke problemen nog nooit heb meegemaakt, uitzonderingen zijn er uiteraard altijd !
maar die kans is erg klein, en rugfoto's zijn ontzettend duur en in nederland maar op enkele plaatsen mogelijk, dus vandaar dat ik de topicstartser wil zeggen dat ze zich daar niet druk over moet gaan maken

maar , jonge bokkers ( weinig berichten)
als je even wat meer tijd besteed aan het bokken, en de oudere topics door gaat lezen, dan zullen jullie leren dat vrijwel alle bokkers gewoon welgemeende adviezen geven
en dat op internet dingen vaak wat botter overkomen dan bedoelt, en dat de meningen gewoon uiteen lopen
lees de oudere topics dus maar eens door, zodat je de gang van zaken leert Knipoog

bokt is een site met 100 mensen met 1000 meningen Knipoog

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:30

Beste GvdT, ik zie in dit topic geen aanleiding om zo uit te vallen naar crossmonster. Mocht het gaan om een al langer durende vete dan adviseer ik jullie om dit ergens anders uit te vechten, en niet op Bokt. Voor iedereen geldt namelijk dat ruzies niet op Bokt uitgevochten dienen te worden.

Oftewel, zoals het vroeger bij ons thuis ging: stoeien doe je maar buiten...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:47

crossmonster schreef:
:D de nieuwe layout geeft ook een hoop gezellige nieuwe mensen Haha!

Ho ho ik kan wel nieuw zijn maar ik had toch echt een serieuse vraag Ach gut

Ik vraag mij echt af of de huidige Nederlandse keuringsmethodes geen valse zekerheid geeft. Blijkbaar zien ze in Duitsland wel het nut in van rug foto's. Ik wil er wel bij zeggen dat dit soort keuringen waarschijnlijk alleen weg zijn gelegd voor de "wedstrijd" ruiter (niet negatief bedoelt). Dit soort keuringen zijn van wege de kosten niet weg gelegd voor de recreatieve ruiter

En .....ik ben best wel gezellig hoor Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:18

Gamier schreef:
crossmonster schreef:
Haha! de nieuwe layout geeft ook een hoop gezellige nieuwe mensen Haha!

Ho ho ik kan wel nieuw zijn maar ik had toch echt een serieuse vraag Ach gut

Ik vraag mij echt af of de huidige Nederlandse keuringsmethodes geen valse zekerheid geeft. Blijkbaar zien ze in Duitsland wel het nut in van rug foto's. Ik wil er wel bij zeggen dat dit soort keuringen waarschijnlijk alleen weg zijn gelegd voor de "wedstrijd" ruiter (niet negatief bedoelt). Dit soort keuringen zijn van wege de kosten niet weg gelegd voor de recreatieve ruiter

En .....ik ben best wel gezellig hoor Haha!

sorry Bloos ik bedoelde jou absoluut niet hoor !!!
jij lijkt me een erg lieve bokker *slijm slijm*

even serieus, jantien, die gvt ken ik absoluut niet, dus geen persoonlijke vete hier Knipoog

en on-topic
die rugproblemen komen zo zelden voor, mijn veearts test de rug ook bij de klinische keuring, test de reactie en de buigzaamheid
maak jij je nou daar maar niet druk om, een klinische en rontchenologische keuring is voor de recreatie meer als zat
ik heb een keer een paard meegemaakt dat vanwege zijn rug ook geen recreatie kon doen, maar die zou de klinische keuring ook niet doorkomen, omdat aan de achterhand duidelijk te zien was dat er iets mis was met de rug Knipoog

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:27

Nee, keuringen geven geen valse zekerheid, maar het is wel een moment opname en daarbij zou het onbetaalbaar worden om alles te testen. Ik heb (helaas) een hoop ervaring met keuringen en er zijn wel een aantal dingen waar je goed op moet letten. Ten eerste raad ik aan om altijd als het even mogelijk is je paard aan de dierenarts te laten zien onder het zadel naast het gebruikelijke longeren en de buigproeven. Gewoon even erop en even kijken of alles goed is. Vaak komen rugproblemen dan sneller naar boven dan wanneer je ernaast loopt, en als er gedragsproblemen zijn wordt dat ook sneller duidelijk. Ten tweede moet je duidelijke afspraken maken met de dierenarts. Bijvoorbeeld over foto's. Als je het goedkoop wilt houden kan je afspreken dat alleen foto's gemaakt worden bij een slechte buigproef, en dan alleen van het slechte been. Op die manier kom je er snel achter als er iets mis is en je bespaart het geld voor alle foto's. Kies als laatste altijd ZELF je dierenarts. Er zijn nogal wat louche dierenartsen die afspraken hebben met handelaren e.d. Ik vroeg altijd aan mijn eigen dierenarts(Hofland in Bodegraven) welke arts hij in een bepaald gebied aanraadde. Ik heb het een keer niet gedaan en daar heb ik spijt van gekregen hoor!
Over de nieuwe wetgeving weet ik toevallig door mijn studie ook van alles. De bescherming geldt voor consumentenkoop. Dat betekent dat iemand niet mag handelen in uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Die iets koopt van iemand die wel handeld in uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Het gaat hier dus over een particulier die een goed koopt(een paard valt daar ook onder)van een professional. Als je dus een paard van een particulier koopt geldt de bescherming sowieso niet. De bescherming ziet op het beantwoorden van de overeenkomst. Als jij dus om een simpel voorbeeld te geven een ruin "besteld" hebt en het blijkt bij aflevering een merrie te zijn dan beantwoord het afgeleverde paard niet aan de overeenkomst. Het is verder te ingewikkeld om hier uitgebreid te behandelen, dus ik verzoek mensen die meer willen weten zich tot mij te richten per mail.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:27

Gamier schreef:
crossmonster schreef:

Volgens mij is dit niet helemaal juist. De nieuwe wetgeving geeft een termijn van 6 maanden aan...... Of zit ik er nu helemaal naast?

6 weken is mij verteld.. Aangezien ik zelf mijn paard nu helemaal laat keuren ivm verkoop en verplichting voor de verzekering om bij zon bedrag helemaal op de foto gezet te zijn. Bij eventuele gebreken die er al waren moet je hem t/m 6 weken terug nemen

Klinisch koste mij 75 en 164 euro.. En met fotos is mij verteld dat het gehele paard rond de 400/500 euro kost..

Maar daar ga ik morgen achter komen en dat is wel bij de Uithof.. dus goedkoper.. Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:28

rebeltje schreef:
6 weken is mij verteld.. Aangezien ik zelf mijn paard nu helemaal laat keuren ivm verkoop en verplichting voor de verzekering om bij zon bedrag helemaal op de foto gezet te zijn. Bij eventuele gebreken die er al waren moet je hem t/m 6 weken terug nemen

Die 6 weken is de geldigheidsduur van je keuringsrapport, dus je moet na de keuring je paard binnen 6 weken verzekeren (kan per verzekeringsmaatschappij verschillen)

Wat betreft het de nalaatigheid van de koper en het verplicht terugnemen van het paard door de verkoper. Dit is met de nieuwe wetgeving afhankelijk van welke verkoper je een dier koopt. Als je een dier bij een beroepsmatige paardenhandelaar koopt heb je weer meer rechten dan wanneer je bij een particulier koopt, dit omdat de handelaar geacht wordt verstand van paarden te hebben. Zo zitten er nog een hele hoop rare dingetjes aan, maar weet niet precies hoe alles in elkaar zit.

Ik zou dit paard overigens niet laten keuren, zolang het dier geen problemen heeft. Tenzij je een keuringsrapport voor de verzekering nodig hebt.