De Ultieme Tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

De Ultieme Tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:47

M'n verzorgpaardje is ernstig ziek, en vandaag kreeg ik een geweldige tip. Paard en ik zijn er vrezelijk bij gebaat. Het lijkt mij handig als bokkers zulke tips hier neer zouden zetten.
Oké, deze tip is geweldig bij vastzittende spieren;
Een schuurmaschine zonder het schuurpapier op de grote spieren van het paard zetten. Deze krijg je met de hand moeilijk los, maar is met een maschiene geen enkel probleem. Werk van de rug naar beneden, en zet het ding met de rubber vlak gewoon op de paardenhuid (geen deken er tussen, dan werkt het niet). Kijk naar het paard hoeveel druk nog plezierig is en hoeveel niet, dit zal per paard verschillen.

shana

Re: De Ultieme Tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:56

goede tip !

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:57

Betwijfel of het wel goed is om zelf aan de slag te gaan als fysio.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:58

Je kunt ook beter de oorzaak oplossen inplaats van de gevolgen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:48

Haha! Haha! Ik wil ulisse´s snuit wel eens zien als ik met zo´n ding aan zou komen. Flipte die van jou niet in het begin? Haha! Haha! Haha!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:32

apart Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:23

ik ben het met QuijoSavan eens.
Is het wel verstandig dit soort dingen als "fysio" bij je paard uit te voeren ?
als jij merkt dat je paard in zn spieren vast zit ligt dat toch voornamelijk bij je rijden vind ik. Als jij tijdens het rijden niet zorgt dat je paard al zn spieren gebruikt, zal hij zich inderdaad vast gaan zetten. Is het geen rijtechnisch probleem, zou ik toch op een professional afstappen ipv zelf te gaan klooien. Het zij een masseur, het zij een fysiotherapeut.
Deze mensen hebben ervoor geleerd, weten welke spieren wel en niet, en hoe, dus de kans dat er iets beschadigd blijft dan mimiem, terwijl als je zelf aan de slag gaat, je dit niet weet
Ik zeg niet dat er iets hoeft te gebeuren maar het is toch een heel risico dat ik liever niet te snel zou nemen.
Je hebt tevens bij de ruitersportzaken ook zogenaamde “massageborsteltjes” te koop, deze zijn dus wel geschikt.

Sucses met je paard !
mandy

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:52

Meen je dit nou serieus?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:09

Een schuurmachine? Ik denk dat mijn paardje me de stal uit schopt! Als je paard een schuurmachine trekt zou ik toch eerst aan een fysio vragen hoe je dat dan moet toepassen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:39

Lijkt me niet een heel wijs plan, eigenlijk, eerlijk gezegd. Om dit gewoon maar toe te passen op je paard.

Laat het behandelaar spelen liever over aan mensen die er vaker over nagedacht hebben, dan jezelf, als paardeneigenaar.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:01

Whow. die van mij ziet me aankomen!! Clown Hij springt de stal uit denk ik! Wat ik wel vind helpen tegen spierstijfheid is Coles Limited er opspuiten en met een massageborstel verdelen. Het wordt heel warm, Coles wordt gebruikt bij renpaarden, maar bij mij helpt het ook goed. *LOL*

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:03

De staafmixer wil ook nog wel eens werken, en anders een keukenmachine Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:46

Er bestaat niet voor niks fysiotherapie.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:19

Ik vermoed dat ze dit in overleg met fysio doet. Die komt om te masseren maar daarna moet je vaak toch zelf aan de slag... tenminste ik moest dat toen wel. Bilspieren masseren... elke dag. Daar laat je echt de fysio niet iedere dag voor komen.

Het is inderdaad een vreemde tip maar ja, als het echt helpt waarom dan niet?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:57

Oké, ik zal het effe verder uitleggen. Het komt niet van het rijden, Maicka is afgelopen week ernstig ziek geweest. Ze had een virus en daarbij koorts van 41.5, waardoor ze bevangen raakte. D'r lever en nieren zijn namelijk beschadigt geraakt waardoor afvalstoffen niet uit de spieren weggevoert werden. Door stom toeval merkte ik dat Maicka opknapte wanneer ik haar met de hand masseerde. Ze werd levendiger, ging wat eten en sinds gister dronk ze weer. Verschillende échte paardemensen (die dus hun hele leven met paarden werken) bevestigden dat masseren goed was voor de bevangenheid, en één van hen kwam met deze tip. De dierenarts bevestigde het ook, maar raadde wel aan haar met de hand te masseren zolang ze nog ziek is.
Op het begin vond ze het masseren met schuurmachine vreemd, na vijf minuten vond ze het toch wel prettig.
Dit kan ook alleen voor grote spiergroepen gebruikt worden, zoals de achterhand!!!
En idd, vaak moet je toch zelf een paard behandelen, de fysio een hele dag in de stal hebben schijnt nogal prijzig te zijn.
Overigens vind ik dat de eigenaar het paard over het algemeen beter kent, en eerder ziet waar het paard behoefte aan heeft. Ik ben dus toevallig begonnen met masseren. Pas toen de eigenarresse er woensdag over begon (Maicka is sinds zondag ziek), bevestigde de dierenarts dat dit heel goed was voor d'r. Had ie best wel eerder mogen melden.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:18

Flippen al jullie paarden ook bij de scheermachine??? Mijn god wat een zeurpieten! Gaaaap

Juut, groot gelijk! OK dan! Al dat gezeur dat speciaal opgeleide mensen Slim dat beter kunnen en dat je er zelf maar af moet blijven.... Je weet blijkbaar heel goed wat je doet en als jouw paard dat fijn vind en er baat bij heeft zie ik het probleem niet. Mensen doen wel gekkere dingen met paarden!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:34

Massage werkt inderdaad niet alleen op de spieren maar ook op de spijsvertering en op de stofwisseling. Dus in dat opzicht is het heel goed voor je paard. Ik zou alleen niet gauw een schuurmachine gebruiken. Je kunt namelijk niet voelen hoeveel druk je geeft.
Het beste is als je het hele paard (aan beide kanten) masseerd, zo heb je maximaal rendement van je massage.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:28

mylano schreef:
Flippen al jullie paarden ook bij de scheermachine??? Mijn god wat een zeurpieten! Gaaaap

Juut, groot gelijk! OK dan! Al dat gezeur dat speciaal opgeleide mensen Slim dat beter kunnen en dat je er zelf maar af moet blijven.... Je weet blijkbaar heel goed wat je doet en als jouw paard dat fijn vind en er baat bij heeft zie ik het probleem niet. Mensen doen wel gekkere dingen met paarden!!

Ze zeggen dit waarschijnlijk wel in het belang van de paarden dus ik vind dat je wel wat overdreven reageerd..
Ik denk ook dat het verschilt wanneer je het gebruikt..als de DA zegt dat het goed is enzo zou ik het gewoon gebruiken maar niet zomaar uit mezelf Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:31

Het verschil zit 'm inderdaad in het verhaal eromheen.

Wanneer je als tip geeft dat iedereen met een vastzittend paard een schuurmachine op het dier moet zetten, dan is dat niet heel handig. Mensen lezen immers niet de gedachte die jij achter het plaatsen van je opmerking hebt.

Wanneer je je verhaal doet: van zus en zo is mijn paard, en nu heb ik in overleg met de fysio, met uitleg op welke spiergroepen ik het toe kan passen, als massageapparaat een schuurmachine in gebruik. Dan komt het al meteen heel anders over.
Dat maakt ook dat de reacties dan anders zullen zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 14:27

Wat ik van masseren van paarden weet, heb ik uit een boek gehaald over TTouch (aanrader Knipoog ) Door één hand op de spier te leggen kon ik precies voelen hoeveel druk ik gaf met de machine. Ik heb niets overlegt met veearts of fysio, de veearts bevestigde het alleen maar toen de eigenaresse erover vertelde. En de fysiotherapeut van de eigenaresse komt niet voor een paard Clown
Verder gaat ik ervan uit dat iedereen gezond verstand heeft. Tenslotte is er ook niemand die twaalf keer per jaar een ontwormingskuur in z'n paard duwt, of de dierenarts belt om dit te geven. Tong uitsteken
Overigens jammer dat er verder niemand schijnt te zijn met Ultieme Tips...

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:30

haha lijkt me een goede tip!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 09:00

Wanneer zieke paarden die niet willen drinken, moeten gaan drinken van DA;
Maak het water zoet met suiker, appelsiroop, ... Juist omdat het zoet is, is het paard eerder geneigd te drinken. Ook kan je proberen lauw water te geven. (niet té warm, natuurlijk)