Ontstoken vet ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tindra

Ontstoken vet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 11:22

Heeft iemand hier ooit gehoord van ontstoken vet..? De 'officiële' naam van deze ziekte weet ik helaas niet meer.

Ik zou graag willen weten wat het precies is, en hoe het ontstaat.

Alvast bedankt Lachen

Jantien

Re: Ontstoken vet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:10

Dat is steatitis. In het engels heet het yellow fat disease.

Door teveel meervoudig onverzadigde vetzuren in het voer, of door te weinig selenium en vit E en bepaalde aminozuren kunnen ontstaan er teveel vetzuurperoxiden. Die tasten de cellen aan, waardoor er ontstekingen ontstaan in vet en spierweefsel.

Het ziektebeeld bij pasgeboren veulens is acuut. Spieren worden aangetast en meestal kunnen ze niet staan. Vaak hebben ze een donkerbruine urine. De meeste van deze veulens overleven niet.

Bij oudere dieren worden de spieren veel minder aangestast en is het vooral het vetweefsel dat in de problemen komt. Wat opvalt (en waar het meestal begint) is de nekband die pijnlijk wordt. Door de ontstekingsreactie daarin kan er zwelling te zien zijn, harde plekken zijn te voelen, vooral deze zijn erg pijnlijk.

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:24

Ik heb er ook nog nooit van gehoord....... Wat kun je er tegen doen? Wat voor behandeling wordt er gegeven?

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:42

Jantien, heel erg bedankt voor de informatie.

Weet jij misschien ook hoe je dit bij pasgeboren veulens kan voorkomen..?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:42

Nee, sorry, dat weet ik niet.
Bij mijn beste weten is de oorzaak daar ook niet direct bekend, alleen dat de aandoening al voor de geboorte, in de baarmoeder, zou ontstaan.

Maar in hoeverre het dieet van de merrie daar dan invloed op heeft, dat weet ik niet.