Paard zijn achterbenen schieten op slot wat te doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramira

Paard zijn achterbenen schieten op slot wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 00:04

Wij hebben nu twee jonge paarden op stal staan waarvan de achterbenen steeds op slot schieten, ze zijn beide nu twee jaar oud en krijgen elke dag beweging.
wat is hier aan te doen en hoe komt het???

groetjes

Cowgirl

Re: Paard zijn achterbenen schieten op slot wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:41

Ze zijn nog vrij jong..dat kan de oorzaak zijn en meestal groeien ze er wel over heen.

Misschien eens met je hoefsmid overleggen en bel anders de DA eens om advies.

Een paardje bij mij op stal had het ook rond die leeftijd...nu een jaar later hoor ik de eigenaar er niet meer over.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:26

Cowgirl schreef:
Ze zijn nog vrij jong..dat kan de oorzaak zijn en meestal groeien ze er wel over heen.

Misschien eens met je hoefsmid overleggen en bel anders de DA eens om advies.

Een paardje bij mij op stal had het ook rond die leeftijd...nu een jaar later hoor ik de eigenaar er niet meer over.

Idd, ze zijn nog vrij jong en het steeds op slot schieten wordt waarschijnlijk veroorzaakt door groeistuipen.
Mijn paard heeft er met ruim 2.5 ook last van gehad. Zo ernstig zelfs dat de VA haar knie niet met de verschillende trucjes weer terug kon krijgen. Wij moesten vervolgens naar de kliniek toe. Hier werd ons ook verteld dat het bij paarden op zo'n jonge leeftijd vaak wordt veroorzaakt door groeistuipen (pezen groeien sneller dan bot waardoor pezen te lang worden en kniebot makkelijker eruit kan schieten omdat het niet goed op de plaats wordt gehouden door de pezen). Mijn paard kreeg als extra maatregel nog hormonen ingespoten bij haar linker- en rechterknie (haar linkerknie was trouwens los geschoten) ik meen om zo de (verbindings)pezen er toe te zetten wat sneller strak te trekken/groeien.
Op de rontgenfoto's waren bij haar trouwens geen beschadigingen te zien.
Ons werd vervolgens nog als advies gegeven om haar z.s.m. aan het werk te zetten. Door training zouden de spieren in haar kont sterker worden en hierdoor kan je ook voorkomen dat de knie snel op slot springt.
Maar goed, daar zijn die van jou nog te jong voor Knipoog

Een hoefsmid kan vaak ook wat doen aan de lichte gevallen van op slot springen. Door iets te veranderen aan de hoefstand.

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:22

Goed voeren kan ook heel veel verschil maken....... Als je zorgt voor voldoende krachtvoer, en voor voldoende bouwstoffen voor spieren en gewrichten, kom je ook al een heel eind....
Jonge paarden hebben dit vaker en groeien er idd meestal wel overheen, maar je ziet het met name vaak bij paarden die niet al te veel krachtvoer krijgen en qua bespiering ietsjes minder zijn.....

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:56

tip: hoefsmid laten komen en paard binnendoor laten zetten. of ijzertje er onder en er een kleine prop in doen zodat ie minder vaak op slot schiet. des te vaker dit gebeurt des te ruimer het gewricht word. Andere oplossing is het toedienen van spierversterkers door dierenarts. (anabolen) succes

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:29

heeft dit niet iets te maken met te snelle groei van jonge paarden ?

ik had gehoord dat sommige paarden soms plots een groeispurt maken waardoor ze losse knieen krijgen maar ik dacht ook gehoord te hebben dat dit zich vanzelf ook oplost , soms zou het helpen om artico bij te geven in die periode !

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:17

Dit is ook een veel voorkomend probleem bij friezen.
Inderdaad wil het binnendoor zetten nog wel eens helpen.
En ook heeft het vaak te maken met slappigheid.
Een goede training en spieropbouw werkt ook goed.
Maar omdat dit nog jonge dieren zijn is dat natuurlijk nog niet van toepassing.
Goed voeren en geef het even de tijd.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:04

Ik had hier laatst ook een topic over gestart, mijn verzorgpaard heeft het nl ook, maar die is al wel wat ouder.

Ze laten haar achterhoeven schuin bekappen. Ze heeft het sindsdien niet meer gehad.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:18

Hmm wij hebben het nu met een 7 jarige new forest pony.

Ze heeft een inenting gehad met een bepaalde vloeistof, moet 10 dagen op rust staan en dan vooral rechte lijnen lopen.

Ik zou graag meer ervaringen willen lezen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:58

Ja, de dierenarts had geloof ik ook gezegd dat heuvel op en af rijden goed was, maar dan moet je dat wel tot beschikking hebben natuurlijk Lachen. Maar dat is schijnt dus ook goed.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:36

Sylleke schreef:
Ja, de dierenarts had geloof ik ook gezegd dat heuvel op en af rijden goed was, maar dan moet je dat wel tot beschikking hebben natuurlijk Lachen. Maar dat is schijnt dus ook goed.

...dat is dus goed voor de training van de spieren! Pling

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:00

Het op slot schieten van knieen komt bij jonge paarden voornamelijk voor door een gebrek aan spierkracht.
Binnendoor zetten door een hoefsmid helpt meestal goed in combinatie met het trainen van de spieren.
Ik zou dus de hoefsmid bellen en de paarden wat meer beweging geven (stappen aan de hand, longeren)
Succes!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:52

Vaak hoef je de hoefsmid alleen maar te vertellen dat de knieen op slot schieten, en weet hij dan precies wat ie moet doen.
Alleen meer voeren heeft geen zin, het kan net zo goed bij een vet paard als een mager paard gebeuren.
Trainen is zeker wel oké, longeren kan ook op die leeftijd al, en zo bouw je de spiermassa op zodat de knieschijf makkelijk 'van het slot af wordt getrokken'.
Succes!
ennuh, inderdaad, in de hardnekkige gevallen werken anabolen als een trein!
Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:18

Als de knie op slot zit kan je het paard een stukje achteruit laten lopen; meestal schiet de knie dan weer los. Pling