Cowgirl schreef:Ze zijn nog vrij jong..dat kan de oorzaak zijn en meestal groeien ze er wel over heen.
Misschien eens met je hoefsmid overleggen en bel anders de DA eens om advies.
Een paardje bij mij op stal had het ook rond die leeftijd...nu een jaar later hoor ik de eigenaar er niet meer over.
Idd, ze zijn nog vrij jong en het steeds op slot schieten wordt waarschijnlijk veroorzaakt door groeistuipen.
Mijn paard heeft er met ruim 2.5 ook last van gehad. Zo ernstig zelfs dat de VA haar knie niet met de verschillende trucjes weer terug kon krijgen. Wij moesten vervolgens naar de kliniek toe. Hier werd ons ook verteld dat het bij paarden op zo'n jonge leeftijd vaak wordt veroorzaakt door groeistuipen (pezen groeien sneller dan bot waardoor pezen te lang worden en kniebot makkelijker eruit kan schieten omdat het niet goed op de plaats wordt gehouden door de pezen). Mijn paard kreeg als extra maatregel nog hormonen ingespoten bij haar linker- en rechterknie (haar linkerknie was trouwens los geschoten) ik meen om zo de (verbindings)pezen er toe te zetten wat sneller strak te trekken/groeien.
Op de rontgenfoto's waren bij haar trouwens geen beschadigingen te zien.
Ons werd vervolgens nog als advies gegeven om haar z.s.m. aan het werk te zetten. Door training zouden de spieren in haar kont sterker worden en hierdoor kan je ook voorkomen dat de knie snel op slot springt.
Maar goed, daar zijn die van jou nog te jong voor
Een hoefsmid kan vaak ook wat doen aan de lichte gevallen van op slot springen. Door iets te veranderen aan de hoefstand.