oorspeekselklier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

oorspeekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:27

Mijn paard heeft wat last van een opgezette oorspeekselklier.
Mijn tandarts tipte mij om hem te masseren met Cole's Liniment.
Dit doe ik nu al 2 weken en er is nog geen verbetering te zien.
Het zit hem behoorlijk in de weg als ik in het rijden stelling vraag, dan komt daar natuurlijk druk op te staan en dat doet m zeer.

Iemand ervaring hier mee??
Hoelang duurt t meestal voordat het dan gaat slinken?

ellepel

Re: oorspeekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:51

masseren met azijn zou goed werken of met.....boter!de laatste las ik ooit in een boekje over homeopathie bij paarden, in de boter zou wat zittenw at de zwelling zou doen wegnemen.

maar eerste vraag is natuurlijk hoe jouw paard eraan komt?

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:36

Mijn pony heeft dat ook. Maar al jaren. Ze zeiden dat dat gewoon bij hem hoort. De fysio zei laatst dat het geen klieren zijn maar dat het opgezette spieren zijn Verward .
Mijn instructrice zei laatst dat ze op de cursus (waarschijnlijk dus van jou) had gehoord dat je dat met cole's linement moet masseren. Dat ben ik nu aan het doen, maar ik zie ook nog geen verbetering.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:46

een van onze paarden heeft dat ook weleens. Wat bij haar helpt, is elke dag twee keer insmeren met spiergel en een aantal dagen niet rijden/longeren met teugeldruk dus haar hoofd even met rust laten

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:50

Een lepel zeezout door het voer doet wonderen..

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:56

tam20 schreef:

Misschien een domme vraag, maar waar kan je dat kopen? Enne is dat niet ontzettend vies??? Misselijk

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:47

tam20 schreef:
Ik zat nog eens te denken, maar is dat niet ontzettend slecht? Ik neem aan dat je een eetlepel bedoelt? Is toch best veel als ze dat binnen krijgen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:41

Zout, daar had ik nog niet van gehoord.

In zo'n (zelfgemaakt) foldertje van de tandarts stond wel wat over jodium.
Echt pure jodium dan, geen betadine ofzo.
Dat moest dan of over het voer of verdunnen met water en dan mbv een spuitje in zn mond spuiten.

Maar ik weet nog niet of ik daar wel aan ga beginnen.
Jodium....

Maar hij heeft van de week rust gehad, heb hem vandaag weer voor het eerst gereden.
Wel iedere dag ff gemaseerd, het lijkt af te nemen, dus ga nog maar ff rustig daar mee door.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:42

*mandy schreef:
Mijn instructrice zei laatst dat ze op de cursus (waarschijnlijk dus van jou) had gehoord dat je dat met cole's linement moet masseren..

Ow, dat zou wel kunnen ja! Daar heb ik het er vorige week wel over gehad. Wie is jouw instructrice??

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:46

*mandy schreef:
tam20 schreef:
Ik zat nog eens te denken, maar is dat niet ontzettend slecht? Ik neem aan dat je een eetlepel bedoelt? Is toch best veel als ze dat binnen krijgen.

sorry was niet echt duidelijk in mijn antwoord. Het moet een theelepel zijn en het is niet slecht voor je paard. Je kan het bijna overal wel kopen. Ik heb het toen gekregen toen mijn paard er last van had en het was vrij snel weer over.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:58

Ik heb ook wel eens de tip gekregen de speekselklieren met Cole's Liniment te masseren... Volgens mijn veearts was het masseren juist slecht: hoe meer irritatie hoe dikker. Het deed mijn pony ook pijn. De Cole's Liniment leek me sowieso slecht idee omdat het ontzettend pijnlijk is als het in de (oog)slijmvliezen komt.
Zo te horen helpt het dus ook niet. Dat van die jodium heb ik ook geprobeert (door het drinkwater in zijn emmer) maar dat gaf ook geen verbetering. Mijn veearts zei ook " Niets aan te doen". IK vraag me af of jullie dezelfde tandarts Pling hebben (mag per pb)...

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:44

carlijn83 schreef:
Ow, dat zou wel kunnen ja! Daar heb ik het er vorige week wel over gehad. Wie is jouw instructrice??

Tish Kuiper OK dan!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:38

*mandy schreef:
carlijn83 schreef:

Tish Kuiper OK dan!

Ja, klopt!! Die zit bij mij in de groep!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:40

PeruaansePas schreef:
Ik heb ook wel eens de tip gekregen de speekselklieren met Cole's Liniment te masseren... Volgens mijn veearts was het masseren juist slecht: hoe meer irritatie hoe dikker. Het deed mijn pony ook pijn. De Cole's Liniment leek me sowieso slecht idee omdat het ontzettend pijnlijk is als het in de (oog)slijmvliezen komt.
Zo te horen helpt het dus ook niet. Dat van die jodium heb ik ook geprobeert (door het drinkwater in zijn emmer) maar dat gaf ook geen verbetering. Mijn veearts zei ook " Niets aan te doen". IK vraag me af of jullie dezelfde tandarts Pling hebben (mag per pb)...

Mijn dierenarts was maandag nog op stal, die vond het geen probleem, kon er rustig mee doorgaan.
Kan me voorstellen dat t irriteerd op slijmvliezen maar die zitten niet echt in de buurt bij de oorspeekselklier.
Mijn tandarts is dhr rutten, komt uit meppel of hogeveen geloof ik.