Wat kan slecht ontwormen voor gevolgen hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Wat kan slecht ontwormen voor gevolgen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:15

Kun je een 7 pony's met 1 spuit per jaar ontwormen en wat kunnen de gevolgen zijn, en hoe kun je zo'n pony weer wormvrij maken? (heeft te maken met mijn verzorgpony) Ik bedoel dus, welke ziektes enzo komen door wormen enzo...

taverno

Re: Wat kan slecht ontwormen voor gevolgen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:53

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:31

nu snap ik wel waarom hij zo klein is gebleven, zijn mams is 1,38/1,40 zijn paps 1,45 en hij 1,25

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:44

nouw normaal hoor je om de 6 tot 8 weken te ontwormen en elk paard/pony 1 volle spuit dussem... dat is echt veeeeeel te weining bij jouw verzorgpony en je hebt dus kans op wormen in de buik.
en gewoon elke 4 tot 6 weken ontwormen mijn pony kon als veulen niet meer mesten omdat hij een wormenbal in z'n buik had... en ik hoop niet dat dat bij jouw pony ook gebeurd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:49

ze worden tenminste wel ontwormt elk jaar , dus eigenlijk denk ik dat het wel een beetje meevalt.
ik ken ook wel mensen die dat niet vaker doen bij hun paarden, of hoogstens twee keer per jaar ontwormen.
en die paarden worden gewoon oud en hebben geen onduidelijke kwaaltjes.

denk dat het er ook aan ligt of je paarden ook met andere in contact komen, hoe de eigenaar ze op het land heeft staan. etc..etc..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:57

ik heb vorig jaar een paard dood zien gaan aan een wormbesmetting, zijn darmen werden opgevreten, ik kan je verzekeren dat dat geen prettig iets was om mee te moeten maken.......

Citaat:
elk paard/pony 1 volle spuit

dat is onzin: 1 spuit is voor een aantal kilo's (meestal 600) mijn paard weegt bijv. 750 kilo, als ik die met 1 spuit zou ontwormen, heeft het dus geen enkele zin!

Het verstandigst is om door de DA wormenonderzoek te laten doen (kost rond de 10 euro) dan weet je welke wormen je paard heeft en kan de DA je middelen geven om dat gericht te bestrijden.

Als je paard in een groep staat en niet alle paarden worden ontwormd, is de kans groot dat ie nooit van de besmetting af komt

Mijn DA geeft ieder voorjaar een info avond over wormen en dan kan je een pakket aanschaffen voor een heel jaar met een schema erbij wanneer ze welk middel moeten hebben + 2 x wormenonderzoek

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:36

Ik geef mijn paarden ook allemaal een volle spuit en ze wegen echt niet allemaal 600 kg. Nu hoorde ik laatst dat er ook al resistentie is geconstateerd tegen ivermectine....

Ik geef altijd volle spuit omdat ik bang ben onder te doseren, maar als overdoseren ook resistentie geeft, dan....
Blijft het moeilijk, maar liever teveel dan te weinig, want te weinig zorgt voor meer resistentie en (wild) groei van wormen dan teveel!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:57

Een paard dat nooit of te weinig ontwormd wordt heeft een verhoogde kans op koliek.

Wat Smurf ook al zegt, even een mestmonster laten controleren door de da. Een wormbesmetting of rode worm (?) krijg je echt niet meer weg met een regulier wormkuurtje.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:19

ellenlouise schreef:
Een paard dat nooit of te weinig ontwormd wordt heeft een verhoogde kans op koliek.

Wat Smurf ook al zegt, even een mestmonster laten controleren door de da. Een wormbesmetting of rode worm (?) krijg je echt niet meer weg met een regulier wormkuurtje.

En niet enkel kans op koliek.... Wormen(larven) vreten hun weg door darmen, longen etc. etc.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:38

Wat Ellen Louise schrijft kan ik over meepraten, toen wij Indy kochten met toen ze ongeveer 10 mnd oud was wisten wij ook niet wat ons te wachten stond, tegen de tijd dat ze twee jaar oud was had ze al tig keer koliek gehad, (zo elke 2a 3 weken, de ene keer erger als de andere keer) en wij geen idee waardoor, letten erg op het voer, stal en goede verzorging, bleek toen ze ruim twee was in Utrecht dat ze een wormaneurisma in de darm had, (gaten in de darmwand) paardje bijna dood, waarvan?, vlgs de artsen in Utrecht door slecht ontwormen als veulen, wat wij niet konden weten, op het moment van de klinische keuring bij aankoop was ze ok, nu op dit moment, ruim 14 jaar verder is ze fit als een hoentje en kerngezond, maar je wil niet weten wat dat paardje ons aan geld en zorgen gekost heeft, speciaal voer etc. ze heeft ook sinds ruim 11 jaar geen koliek meer gehad, ondanks dat ze in Utrecht dachten dat ze niet oud zou worden, een enkele keer kan zon beestje er overheen groeien bij een hele goede verzorging,
en die heeft ze gelukkig bij ons gehad,
dus als je bedenkt wat wormen allemaal aanrichten kunnen, en als je het zelf niet weet hoe vaak en hoe veel ontwormen, gewoon de dierenarts bellen voor advies, dat kost toch niet meer als de telefoonkosten, vaak kent die je paard ook goed genoeg om het gewicht te schatten .

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:45

je weet het van quince

veel geld kost het je en kans op hoefbevangenheid enz.
spreek je morgen op school

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:47

Ja spijker me er niet op vast maar ik heb me laten vertellen dat de fabrikanten van wormkuren het resistent worden in de aten houden en zo nodig aanpassingen doen in de kuren,zodat je de 'parasiet'voor blijft
Trouwens een peerdje bij ons heeft na twee wormen kuren nog steeds die rode wormen in de mest wie weet hier meer van??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:51

Citaat:
wie weet hier meer van??

de DA, dat is de enige die je een middel kan voorschrijven dat helpt tegen bloedwormen.... en je moet er iets aan doen anders raken de longen aangetast!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:55

Bedankt zoiets dacht ik al maaar het is het paardje van een ander hoop dat ze luisteren wil

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:56

dat hoop ik ook, want voor je het weet heeft jouw paard het ook Verdrietig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:03

bedankt hoor!!! kun je aan het paard zelf ook zien of hij wormen heeft? of tenminste teveel wormen

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:50

zoals vermageren, diarree, koliek, bloedarmoede, jeuk, doffe vacht, enz

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:04

lailapri schreef:
bedankt hoor!!! kun je aan het paard zelf ook zien of hij wormen heeft? of tenminste teveel wormen

hoeft niet, quince had geen van allen alleen soms enkele dagen wat magerder dan weer dikker.
die zat ook vol