Listeria

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Listeria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:44

We hadden het vandaag op school over de Listeriabacterie die geiten binnen kunnen krijgen via besmet kuil. Dit veroorzaakt problemen met de hersenen en abortus. Nu vraag ik me af of dit ook bij paarden voor kan komen. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord...?

TheSam

Re: Listeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:34

Hmmm.... kan je er niet mee helpen, heb er ook nog nooit van gehoord

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:42

Yep, kan.
Ze krijgen het op dezelfde manier binnen, via slechte kuil, en de verschijnselen zijn vaak ook bijna hetzelfde nl naar een kant rondjes draaien, slokdarm slapte waardoor ze moeilijk slikken en kunnen kwijlen enz.
Komt gelukkig niet vaak voor, mensen zijn toch wat kieskeuriger met het voer wat ze aan het paard geven dan wat ze de geiten voeren. Knipoog

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:36

Zo, da's schrikken!

Maar bedankt voor de informatie. Leerzaam! OK dan!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:47

Geiten eten alles, en een paard is een zeurpiet. Dus bij paarden is het lang niet zo'n groot probleem als bij geiten.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:48

Is die bacterie te ruiken of te proeven dan?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:19

Nee, maar Listeria zit alleen in slecht bewaarde kuil, dus als het plastic kapot is of je doet er te lang mee waardoor de uiteindes gaan rotten. Daarom is het beter geen beschimmelde kuil te voeren, die schimmel is weliswaar geen Listeria maar geeft wel aan dat er iets niet goed is gegaan.
Goed gewonnen kuil, die 'lekker' zurig en fris ruikt, daar is niets mis mee.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:29

op de manege waar ik reed is een geit dood aan gegaan, en die at hetzelfde kuil als de paarden kregen, en er is nog nooit een paard dood aan gegaan. Geiten zijn geloof ik wel veel gevoeliger ervoor.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:36

Weet ik niet of geiten echt gevoeliger zijn, het kan ook zo zijn dat paarden, omdat ze veel kieskeuriger zijn dan herwkauwers, eerder de slechte kuil weigeren te eten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:28

De paarden aten altijd al het kuil op. Ze lieten weleens takken enzo liggen, maar het kuil aten ze op.
We haalden wel altijd het beschimmelde enzo eruit.

Maar ik heb er verder ook geen verstand van hoor Haha!

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:23

nou,

zover dat als ik weet en heb kunnen opzoeken in mijn boeken, is listeria echt zeeeeer zelden een probleem bij het volwassen paard.
het is incidenteel beschreven bij jonge veulens, waar het dus idd neurologische verschijnselen geeft,...
bij schapen en geiten geeft het wel regelmatig problemen....
en ook wel eens abortus bij de vrouw geloof ik.. of die zijn in ieder geval een risicogroep om listeria te krijgen
haha maar dat doet er niet zo toe.. het gaat om de paarden hier. Haha!

maar het is niet bepaald iets waar je je zorgen voor hoeft te maken wat betreft het voeren van kuilvoer .

Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:04

toevallig lees ik net een stukje over listeria .
wortels kan listeria en andere organismen die voedsel vergiftigen doden.

dus wortels aan je paard voeren is zo gek nog niet. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:35

Heel toevallig struikel ik tegen dit topic aan Clown

In Amerika zijn op dit moment een aantal paarden overleden aan een 'misterieuze' ziekte. Ze gingen dood tussen de 12 en 48 uur.
Nu is er een Yahoo-group over gestart en is men erachter gekomen dat het Listeria is.
Iets wat overigens op IJsland al lang bekend is dat het bij paarden ook voorkomt. Jaarlijks overlijden er daar aardig wat paarden aan.
Meestal in de winterperiode omdat er dan weinig weidegang is en men de paarden voert direkt vanuit de baal (kuil).

In Amerika zijn er echter ook paarden aan overleden die geen kuil kregen, maar die wel vanaf de grond gevoerd werden en blijkbaar niet altijd even hygiënisch werd omgegaan met het schoonmaken van die voerplaat.

Als er mensen zijn die interesse hebben kan ik de symtomen wel hier neerzetten, maar het is wel in het engels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:46

Hieronder dus de symtomen.
Citaat:
Symptoms:

Not all these symptoms are present in any single case, but many are seen in most cases.

Sudden, uncharacteristic, aggressive events have been reported to have preceded the onset of other symptoms in a number of cases. Whisper attacked me without provocation several days before her onset and then seemed confused over why she had done so.
These have all been singular events.

Stage 1 symptoms (4 hours to 1 day):
The most reliable early indication is inability to finish meals or complete lack of appetite. Chewing without swallowing is common.

There are unusual neurological symptoms that are nearly as common.
Strange uncharacteristic, isolated stumble, trip, stretching step, head gesture, or other apparently neurological sign.
One common characteristic is a strange step that looks either like a stretch or the animal trying to jump over a nonexistent object.

These are often dismissed due to age or other factors. Turning head sideways while lying down in apparent peace (not looking at flanks like colic) is also classic and very common. Pawing at floor of stall, and or circling. Change of habitual patterns of behavior / confusion. Glassy eyed look and tendency to wander off and get lost.

Some of these symptoms obviously mimic colic, but rolling and looking back at the sides is not common. They also mimic other disorders ranging from West Nile to salmonella and have been commonly treated for these. Only the cases that used a gram positive effective antibiotic for a salmonella diagnosis have been successful, but in these cases fecal tests have not shown salmonella.

Horse will commonly lay down to rest in apparent peace during early stage. If they do this at a time or place that is uncustomary, it is a warning. This may be accompanied by the turning of the head sideways. Nasal discharge has been present in many cases and it contains both fungi and bacteria. A foul breath and/or manure are common. Bloody nasal discharge has been reported in one case with otherwise classic symptoms.

Lack of appetite or chewing but not swallowing are almost universal.
Aversion to water (most but not all cases). Horse may be attracted to water and then react as if shocked when the lips touch it.
Water aversion may precede other symptoms because dehydration is seen early.

No elevated temperature, and possibly a subnormal temperature (96-99.8 is typical).
Temperature may spike for a short period in Stage 1 and then drop to normal or below normal. This spike is often either missed or does not occur at all.

Blood work will show drop in lymphocytes.

Heart rate may not be elevated, and may even be depressed in this stage.

Some signs of colic (caused by colitis that results). It is often treated as colic, losing critical time and resulting in death.

Even if your vet is relatively sure you are dealing with colic, have him or her run blood tests immediately or start Naxcel as a precaution until you know what you are dealing with.

Stage 2 symptoms:
Difficulty walking or refusal to move from a standing position.
Difficulty getting up.
Total confusion and glassy eyed look
Tripping and sudden collapse.
Shivering (onset of shock)

Colitis is a symptom which can cause loose and septicemia causes foul smelling breath and stools. Bloody stool has been reported in one case which is consistent with severe colitis. Distension of the stomach has been noted both during symptoms and at necropsy. Severe diarrhea is reported as is one case of strange stools with small pellets. While not caused by parasites, the syndrome is probably aggravated by them.

White count may or may not elevate.

Stage 3 symptoms:
Shock, seizures, erratic breathing, death

Death results in 12 hours to 4 days.

Survival rates:
1 reported survival in an untreated horse where two others died. This horse is still not fully recovered after several weeks.
2 reported survivals when SMZ (Spectrim or Bactrim) was administered, but disease rebounded in one case.
1 reported survival with 20 CC twice daily of Gentamiacin 30 CC of Probios twice daily (used to treat rebound case above)
2 reported survivals with Tucoprim, unknown dose
6 reported survivals with Naxcel (average dose 20 CC twice daily for 5 to 14 days depending on how early symptoms were caught.
0 reported survivals with penicillin alone (confirms it is gram positive bacteria)

Blood work should be done immediately to determine if the antibiotics are indicated. It is not safe to assume you are dealing with colic and not check blood at this time. Dozens of horses have been reported to have been treated for colic and died shortly thereafter.

It strikes multiple horses at a single facility and in most but not all cases it is horses that are eating round bales. It does not appear to be communicable from horse to horse, at least directly. It may be communicated via feces but this is only speculation. It strikes where no horses have entered the population for months or years. It strikes in facilities that are well managed and clean. If there has been the death of one or more horses with these symptoms, it is crucial to watch the others very closely.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 16:13

Interesant, dank je wel Sugarmiss!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:19

Sugarmiss schreef:
Ze gingen dood tussen de 12 en 48 uur.

En als je de sypmtomen nou meteen herkend en je bent er dus redelijk op tijd bij, is er dan nog wat aan te doen? (misschien is dit wel een erg domme vraag, maar ik had nog niet eerder van Listeria gehoord, vandaar... Bloos )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:11

Geen domme vraag Marl1tje.
Het grote aantal dode paarden komt juist door het onbekend zijn met deze ziekte.

Onder 'Survival rates:' kun je zien welke middelen er gebruikt zijn, waarvan Naxcel het hoogste overlevingsgetal heeft. Ik weet niet in hoeverre dit middel in NL te verkrijgen is.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:25

Naxcel = Excenel

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:32

Sugarmiss schreef:
Geen domme vraag Marl1tje.
Het grote aantal dode paarden komt juist door het onbekend zijn met deze ziekte.

Onder 'Survival rates:' kun je zien welke middelen er gebruikt zijn, waarvan Naxcel het hoogste overlevingsgetal heeft. Ik weet niet in hoeverre dit middel in NL te verkrijgen is.

Oeps de had ik helemaal over het hoofd gezien... Ik tel nu 12 'overlevenden', maar ik vraag me af hoeveel paarden er dan in totaal besmet zijn geraakt. er staat: Dozens of horses have been reported to have been treated for colic and died shortly thereafter.
Hoeveel dozijnen zijn dat dan? Zijn dat er 12 op de 120 of 1200 etc? Of is dat niet bekend...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:35

Ik heb geen totaal kunnen achterhalen, maar het heerst nu in 6 staten. Dus het kunnen er idd honderden zijn ipv tientallen.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:38

Sugarmiss schreef:
Ik heb geen totaal kunnen achterhalen, maar het heerst nu in 6 staten. Dus het kunnen er idd honderden zijn ipv tientallen.

Ik zat ook al te zoeken, maar ik kon ook geen aantallen vinden. Als het er idd honderden zijn... niet best... Verdrietig Mag ik vragen waar jij deze bovenstaande info allemaal vandaan hebt? Ik vind het nl een interessant iets en zou het wel een beetje willen volgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:55

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:55