Wormenkuur, diarree en koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Wormenkuur, diarree en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 14:51

Ik heb mijn paard pas sinds september. Ze heeft sindsdien 2 keer een wormenkuur gehad met nogal verstrekkende gevolgen.

Een paar dagen nadat ik de wormenkuur heb gegeven, krijgt ze namelijk diarree en weer een dag of 2 later zelfs koliek.

De eerste keer dat dit gebeurde dacht ik aan toeval, omdat ik toen zelf geblesseerd was en ze dus niet veel deed, maar wel normale hoeveelheid voer kreeg (beginnersfoutje).

Maar nu heeft ze net weer de 2e kuur gekregen en het was weer precies hetzelfde, wormenkuur, vlak daarna diarree en afgelopen donderdag koliek. DA is geweest en heeft ook gelijk bloed afgenomen, misschien dat daar iets uit blijkt (kan morgen bellen). Maar hij opperde dat ze wellicht overgevoelig was voor de stof uit de wormenkuur.

Deze keer heeft ze Eqvalan (ivermectine) gekregen, maar vorige keer was het Equest (moxidectine), dus het zal dan waarschijnlijk niet aan de stof liggen.
Via een telefonische consult eerder die ochtend, werd gemeld dat het misschien een reactie was, dat ze juist vol zou zitten met wormen. Maar in haar mest is geen wormpje terug te vinden, dus da's ook niet waarschijnlijk.

Nu dus mijn vraag, heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
* Toch overgevoelig, zo ja wat moet ik dan? Mijn hoefsmid had het erover dat er ook een wormenkuur in biksvorm bestond. Heeft iemand daar ervaring mee en waar is dat te krijgen?
* Zou het kunnen dat ze op haar adres nooit ontwormd is en dat haar darmen nu zo heftig op de wormenkuur reageren, zou het een kwestie van wennen zijn?
* Heeft iemand anders hier een paard met hetzelfde probleem?

Misschien ligt het probleem wel ergens anders en komt dat morgen uit dat bloedonderzoek, maar toch, ik heb zelf het idee dat het met die wormenkuur te maken heeft.

* O, ja, voor de diarree werd me bietenpulp aangeraden, werkt dat hier inderdaad voor?

kiana

Re: Wormenkuur, diarree en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:23

kijk eens op de andere topics over wormen, daar staat alles uitgebreid beschreven.

ik denk dat je paard vol zat met wormen.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 09:12

Ik heb in de sticky over wormen gekeken, maar dat is meer informatie over de wormenkuren en de verschillen daarin. Maar daar gaat het hier niet over, meer over de reactie op de wormenkuren.

Volgens de DA als ze vol zou zitten met wormen, had dit in de mest te zien moeten zijn en daar is niets in te zien.

Vandaag gebeld voor het bloedonderzoek, er is daar verder niets uit op te maken, alleen een beetje vitaminetekort.

Dus wat nu?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:01

Die van mij heeft een zware worminfectie gehad en die kreeg daarna vitamine bij.
dat is er ook in poedervorm (28 euro per emmer)
en dat werkt perfect voor aanvulling v/d vitamine
het heet prominent en is te koop bij paardensportzaken enz.

veel suc6 die van mij heeft er ERG VEEL baat bij.
hij word weer fris en vrolijk en zit lekkerder in zen vel.
kwaat kan het niet en ik raad het iedereen aan veel suc6(nogmaals)
misschien los je er iets mee op.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:33

Ninaka schreef:
Ik heb in de sticky over wormen gekeken, maar dat is meer informatie over de wormenkuren en de verschillen daarin. Maar daar gaat het hier niet over, meer over de reactie op de wormenkuren.

Volgens de DA als ze vol zou zitten met wormen, had dit in de mest te zien moeten zijn en daar is niets in te zien.

Vandaag gebeld voor het bloedonderzoek, er is daar verder niets uit op te maken, alleen een beetje vitaminetekort.

Dus wat nu?

Heeft hij een mestonderzoek gedaan dan?
Zo niet, laten doen!

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 11:06

Mestonderzoek zou geen zin hebben op dit moment, omdat ze net een wormenkuur heeft gehad.

Maar hij heeft die donderdag met de koliek wel wat mest in zo'n handschoen met water erbij en daar kwamen geen wormen uit drijven en er zat ook niet teveel zand in.

Maar dat mestonderzoek wil ik nog wel eens laten doen, zeker nu er niets uit het bloedonderzoek is gekomen.

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:42

ik heb dit vaker gezien ziek na een wormenkuur bij ons op stal staat er ook een die ziek word van bepaalde kuren.
zij zijn net zolang aan het zoeken geweest naar een wormenkuur waar hij niet ziek van word.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:34

Jeetje wat naar voor Bella! Ik hoop dat je er snel achter bent wat het geweest is. Ik heb voor Candor wel eens die brokjes-wormenkuur gegeven. Bij de Engel (groothandel op de dijk in Hillegom) verkopen ze het per portie. Het is nog goedkoper ook! Het werkt alleen niet tegen alle wormen.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:23

mest onderzoek wil niet altijd wat zeggen. ik liet ieder jaar mest onderzoeken en nooit had mijn paard wormen.
keurig iedere 8 weken ontwormen volgens een opgegeven schema van de da.
pas na bloed prikken kwam er uit dat hij wormen had.
sommige typen wormen blijven in het lichaam zitten, de larven kunnen wel 2 jaar in het lichaam zitten, neemt de weerstand dan af dan komen de larven uit en graven zich een weg in het darmstelsel.

als je ontwormt dan dood je ongeveer 95 % van de wormen, daarom moet je iedere keer blijven ontwormen.
ook mijn paard kreeg steeds koliek na een wormenspuit. uiteindelijk kreeg ik via een andere da een ontwormingsmiddel genaamd worm p
dit is een vloeistof die je voor 5 dagen in de mond moet spuiten.
daar reageerde hij goed op en ook de wormbesmetting bleef binnen de perken.

maar heeft je paard eenmaal een flinke wormbesmetting gehad dan is het raadzaam zeer oplettend te zijn en heel goed te ontwormen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:29

Ninaka schreef:
Mestonderzoek zou geen zin hebben op dit moment, omdat ze net een wormenkuur heeft gehad.

Maar hij heeft die donderdag met de koliek wel wat mest in zo'n handschoen met water erbij en daar kwamen geen wormen uit drijven en er zat ook niet teveel zand in.

Maar dat mestonderzoek wil ik nog wel eens laten doen, zeker nu er niets uit het bloedonderzoek is gekomen.

Mestonderzoek kan eventueel wel zin hebben, omdat de diarree en de koliek misschien komen door de wormpjes die in de darmwand zaten en nu vrijkomen (denk ik, om helemaal zeker te zijn moet ik het eens nakijken). Je moet dan wel zoeken naar wormen en niet naar eitjes (de standaardmethode). Is ze tussendoor gezond?

Overigens, ivermectine en moxidectine behoren tot dezelfde klasse, misschien zijn ze structureel verwant en kan het dus wel zijn dat ze daarop reageert, al heb ik er nog nooit van gehoord. Een ander wormmiddel (bv pyrantel) valt te overwegen, maar die werken echt niet meer zo goed.

Hoe staat je paard gehuisvest? En hoe stond ze vroeger? Hoe oud? Wat is de algemene conditie?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 08:55

Tussendoor (nu dus) is er niets aan de hand, het gaat zelfs beter dan ooit. Ze zit prima in haar vel.
Ik ben begonnen met bietenpulp te voeren, dat werd door de DA aangeraden ivm de diarree en dat lijkt echt te werken. Mooie hopen en ze komt ook weer wat aan, dus da's ook mooi meegenomen.

Volgens de DA was het niet waarschijnlijk dat ze vol zou zitten met wormen, want dan had het bloedonderzoek waarschijnlijk wel ergens afwijkende waarden getoond en dat was niet het geval.

Ze staat nu in een stal en een uurtje in de paddock, vroeger stond ze in een stand en bij goed weer op een kale (zand) wei.
Ze is nu 11. Bij de oude eigenaar werd ze eens in de 3 maanden ontwormd, ook elke keer een andere. Ze wordt nu eens in de 8 weken ontwormd, dus misschien heeft ze er last van dat het nu sneller op elkaar wordt gedaan, maar over een aantal weken volgt er weer een wormenkuur en het is even afwachten hoe het dan gaat.
Haar darmen zijn in ieder geval volgens mij in een betere conditie door de pulp en knoflook enz wat ik nu voer. Dus we wachten met spanning af op de volgende kuur.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 08:16

Een mestonderzoek wil echt niet alles zeggen, dat is maar een momentopname!
Mijn 2 jarige heb ik met koliek naar Utrecht gebracht en daar hebben ze bloed en mest onderzocht.....niets bijzonders te vinden.
Maar bij opvoelen was er toch iets wat er niet hoorde.

Uiteindelijk toch maar parafine gegeven.....enorme hoeveelheden zand kwam er uit! Ze heeft er 14 dagen gestaan en 5 dagen lang parafine gekregen, totdat het zand eruit gespoeld was.

Bij jouw paard kan het dus heel goed een wormenbesmetting zijn, ook al zie je ze nu niet in de mest.