tong uit haar mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zynoeska

tong uit haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:22

Waarom doet mn fjord zijn tong uit zijn mond bij het rijden.
We zijn aan het revalideren...rustig aan opbouwen na een blessure van een half jaar.

Een een pony van een vriendin van mij doet ook zijn tong uit zijn mond, zij zei tegen mij dat ze dacht dat pony's dat doen als ze pijn hebben.

Nou vraag ik mij af of ik dus mn fjordie aan het mishandelen ben....hij loopt als een gekke en is heel enthousiast...maar ja waarom dan toch die tong uit zn mond?

Ludmilla

Re: tong uit haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:39

Ik heb geleerd dat als paarden dat doen ze ergens in hun lichaam gespannen zijn.
Dat kan in de rug zijn of in de hals of ergens anders.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:42

Ja dat zou natuurlijk best kunnen...we zijn weer aan het opbouwen maar echt ontspanning is er maar af en toe. Ze is zo weer afgeleid Bloos

Ludmilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:44

Als ze wat makkelijker gaat ontspannen en ze beter kan lopen dan denk ik dat t wel minder moet worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:10

Laat de tandarts eens kijken hoeveel ruimte je paard in de mond heeft. Dikke bitten staan bekend als vriendelijk, maar soms past het gewoon niet. En dan moet die tong ergens heen. De pony van mijn vriendin heeft nu een dunner bitje en de tong blijft gewoon binnen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 06:32

Het kan door vershillende dingen komen. Het kan zijn dat je fjord last heeft van haar mond/tanden. Maar het kan ook komen van stress of teveel spanning.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 09:17

Nee last van haar heeft ze niet, we hebben een 2 jaar terug de tandarts gehad....en die vond het al wat onnodig dat ze kwam...fjorden hadden echt bijna nooit iets gaf ze aan.

Ik denk inderdaad toch dat het spanning is dan...tja ik wilde gewoon even nagaan of ze misschien pijn zou hebben....maar als ik tot nu toe hoor ben ik wel gerust gesteld dat het niets met pijn te maken heeft.
(okey in mijn geval dan...dat van die tanden is best een goed idee hoor dat bedoel ik niet te zeggen....en dat van dat bit ook...maar ja ik reed haar altijd al met dit bit dus lijkt me ook niet zo voor de hand liggen).
Het zal de stress wel zijn Bloos
Dat kan echt heel goed..we waren alleen in de bak en dat vind ze al niks en dan nog het feit dat ik haar pas weer aan het oppakken ben en dat het al een stresskip is... Tong uitsteken (we noemen haar meestal biggetje omdat ze zo kan gillen als ze even allen moet wachten als we een van de andere pony's eerst uit stal halen Haha!)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:55

Deed ze ook al haar tong uitsteken voor je er door die blessure er uit was??
Het is vaak een aanleuningsprobleem, kan idd ook een teken van pijn zijn.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 19:03

nee voor die blessure was ze een topper zonder tong uit haar mond....en nu is ze heel wisselend in de teugelvoering...ze is echt een soort zwabberend jong paard.. Tong uitsteken dat weer moet leren recht te lopen

zena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:35

Hallo,

mijn paard loopt ook altijd met de tong uit haar mond. Bij mij is de oorzaak dat ik soms te laat nageef, zodat ze teveel druk in haar mond krijgt. Zodra ik nageef en mn hand iets loslaat, gaat haar tong weer naar binnen! Het is bij haar gewoon een reactie op een te grote druk in de mond. Vaak zoekt de ruiter het probleem eerst bij het paard. Dat dacht ik dus ook. Maar meestal ligt het probleem bij de ruiter zelf!
Succes ermee!