Vraagje over de straal v.d hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Vraagje over de straal v.d hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:25

Ok ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen maar ik weet niet of het lukt..

Mijn pony had last van rotstraal (vorige eigenaar had de hoeven nooit uitgekrapt of iets dergelijks)
In de straal zat toen helemaal geen gleuf.
Nu heeft hij dat wel weer en zien de twee hoeven voor er weer super uit maar de twee hoeven achter nog niet helemaal maar dat gaat ook goed..
Alleen nu merk ik met het uitkrabben dat aan de zijkanten van de straal de straal gewoon weggaat of iets dergelijks..
Hier maar even een tekeningetje uit paint om het duidelijk te maken:
Afbeelding
(let niet op de ahum mooie tekening) Bloos

Is dit nou normaal en herstelt de hoef gewoon of rot het weg..
En wat kun je er tegen doen..

Alvast bedankt!.. Lachen

Liever niet twintig reacties van ga naar een hoefsmid maar ik wil gewoon niet voor elk dingetje hem bellen..maar als het ernstig is bel ik hem natuurlijk wel Lachen

Auriana

Re: Vraagje over de straal v.d hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:00

hoe lang is het geleden dat je paardje bij de hoefsmid geweest is?

Het kan ook zijn dat de straal gegroeid is en dat dit door de hoefsmid de volgende keer gewoon weggesneden wordt en dan staat hij weer netjes op zijn voeten.

hoeven kunnen per voet verschillend zijn, dit heeftook te maken met de mate waarin de hoeven natuurlijk afslijten (zonder hoefijzers dan natuurlijk).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:03

Geen zorgen, gewoon goed bijhouden met uitkrabben, een aantal keer per week teren (zorg dat de hoef droog is met teren Haha! ) en de volgende keer als de smid komt dan snijdt hij de slechte delen gewoon weg en begin je weer met een schone lei (hoef)... Knipoog ...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:58

Hmm maar toch vind ik het raar dat de straal daar weggaat..
De straal word naar mijn zin toch iets te smal ofzo..
Ik kan proberen om anders vandaag er een foto van te maken..?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:00

Paulatjuh schreef:
Hmm maar toch vind ik het raar dat de straal daar weggaat..
De straal word naar mijn zin toch iets te smal ofzo..
Ik kan proberen om anders vandaag er een foto van te maken..?

Rotstraal vreet weg hè! Vraag niet hoe....
Maar maak eens een foto, ben wel benieuwd.... Knipoog

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:57

Kaja schreef:
Geen zorgen, gewoon goed bijhouden met uitkrabben, een aantal keer per week teren (zorg dat de hoef droog is met teren Haha! ) en de volgende keer als de smid komt dan snijdt hij de slechte delen gewoon weg en begin je weer met een schone lei (hoef)... Knipoog ...

teren is juist zeer slecht voor de hoeven.
Doordat het de straal juist te goed afsluit, kunnen bacterieen lekker hun gang gaan.
Je kunt dan beter dry feet van cavalor gebruiken of zoiets dergelijks.
Zo kan de straal nog gewoon luchten.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:38

ik ben zelf hoefsmid en bij paarden met slechtere stralen geef ik het advies om de hoeven met egyptische zalf in te smeren.dit sluit de hoef niet af en werkt goed,is verkrijgbaar bij de ruitersportwinkel.ik weet niet of je fotos gaat maken want ik kan er wat van zeggen als ik het heb gezien,dus ik hou deze topic in de gaten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 01:13

De groeven langs de buitenkant van de straal ontstaan volgens mij door te veel en te hard uitkrabben.

Ik krab de hoeven van mijn paard alleen maar uit als ik denk dat er rommel inzit ...........niet standaard dus

In de praktijd komt het erop neer dat normaalgesproken slechts 1 keer per week de hoeven uitgekrabd worden!!!!
Je moet zuinig zijn op de voeten! En heeeeeel voorzichtig en zachtjes zijn met uitkrabben, zodat je alleen steentjes en rommel wegkrabt en geen hoefmateriaal!!!!!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 07:03

1 x in de week uitkrabben?? Dat kan bij mijn paard niet hoor! Die staat op blote voeten en elk klein steentje gaat in de witte lijn zitten en nat zand en vieze mest zijn ook niet bevordelijk voor de straal .

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoel, dus ik wacht ook op de foto's.. (tekening is ook niet zo duidelijk voor me) Bloos

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:15

lachmar schreef:
Kaja schreef:

teren is juist zeer slecht voor de hoeven.
Doordat het de straal juist te goed afsluit, kunnen bacterieen lekker hun gang gaan.
Je kunt dan beter dry feet van cavalor gebruiken of zoiets dergelijks.
Zo kan de straal nog gewoon luchten.

Haha! Nooit problemen mee gehad en geloof dat ik toch al bijna 20 jaar de hoeven teer en op advies van de smid!
Je moet natuurlijk wel voor schone en droge hoeven zorgen, maar goed wij gebruiken ook wel hippo sol, met zo'n handig spuitje om direct in te spuiten op de plek des onheils Haha! !

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 11:16

briandylan schreef:
ik ben zelf hoefsmid en bij paarden met slechtere stralen geef ik het advies om de hoeven met egyptische zalf in te smeren.dit sluit de hoef niet af en werkt goed,is verkrijgbaar bij de ruitersportwinkel.ik weet niet of je fotos gaat maken want ik kan er wat van zeggen als ik het heb gezien,dus ik hou deze topic in de gaten.

Foto's komen denk ik wel alleen pas donderdag Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 11:17

TheSam schreef:
1 x in de week uitkrabben?? Dat kan bij mijn paard niet hoor! Die staat op blote voeten en elk klein steentje gaat in de witte lijn zitten en nat zand en vieze mest zijn ook niet bevordelijk voor de straal .

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoel, dus ik wacht ook op de foto's.. (tekening is ook niet zo duidelijk voor me) Bloos

Snap ik niet helemaal??
IK krap z'n hoeven elke dag uit..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 11:53

Doordat het regent en m'n fototoestel niet helemaal werkt komen de foto's wat later...

Misschien dat iemand zonder foto's het herkent?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:01

Mijn reactie was ook niet op een antwoord van jou, maar op het antwoord van fabienne.... (dat over die 1x in de week uitkrabben) Clown