Schuren in de hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Schuren in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:17

Mijn merrie heeft slechte hoeven, en nu heeft ze een scheur in haar hoef. Had ze de vorige keer ook al een klein beetje, toen de hoefsmid er was. Hij zei dat ze dan de volgende keer op hoefijzers moet. Alleen nu is de scheur verder door gelopen.
Heeft iemand zijn paard ook scheuren in de hoef gehad? en wat is er behalve hoefijzers nog meer aangedaan?

Joyckuh

Re: Schuren in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:12

volgens mij kun je er niet heel veel meer aan doen dan hoefijzers.
succes in ieder geval

titel is een beetje fout, er ontbreekt een e Knipoog

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:17

Citaat:
titel is een beetje fout, er ontbreekt een e

oeps Bloos

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:16

je hoefsmid kan aan de bovenkant van de scheur overdwars een groef (gleuf)in de hoef maken.dan onderbreek je de scheur.heeft niet altijd effect maar is het proberen waard.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:51

Mijn oude pony heeft 1 scheur op 1 achterhoef. Hoefsmid maakt de scheur breder. Hij lijkt heel langzaam te verdwijnen. Ze hoeft er op zich nog niet voor op ijzers.. Liever ook niet want het is bij haar zo'n toestand om haar eraf te halen..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:50

De moeder van mijn huidige paard had het ook altijd. Mijn vader (die zelf ook bekapt) heeft er toen een plaatje op geschroefd om het bij elkaar te houden. Het is niet meer verder gescheurd Lachen

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:55

Een ijzer is niet echt een oplossing daarvoor (ziet het helaas gesloten topic over hoefijzers).
Waar zit de scheur precies? Bij de kwartieren of bij de toon? Heb je misschien een foto?
Meestal is de hoefwand te lang, zodat die brokkelt en scheurt. Wanneer de hoefwand gelijk wordt gehouden met de zool en de plek waar de scheur zit goed afgerond wordt, wordt de druk van de scheur gehaald. De hoef groeit dan weer gezond door, en over een paar maandjes en op zn langst een jaar is ie weg, als het goed is.

Ik bekap nu namelijk ook een paard met super slechte hoeven, ook 1 hele grote scheur, maar die is nu al opgehouden met scheuren. Het helpt dus wel.

Groeten Alline

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:28

Mijn pony heeft een hele diepe scheur in dr hoef gehad.
Van onderaan tot aan de kroonrand. Dat is bij de vorige eigenaar gebeurd, bij het trailer inladen. Ze heeft hier erg last van gehad, naar een hoefkliniek in Deventer geweest. Daar heeft ze speciaal beslag gekregen, om die scheur te onlasten. De scheur is nou wel weer helemaal dicht gegaan, maar er is een hele dikke deuk in dr hoef overgebleven, en ze moet altijd op ijzers blijven staan volgens de hoefsmid.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:43

Mijn tinkermerrie heeft ook een forse hoefscheur tot in de kroonrand. Hier is viezigheid in gekomen en hierdoor heeft ze een hele nare ontsteking gekregen. Ook schuurden de wanden van de hoef tegen elkaar aan waardoor ze irritatie (en dus erge pijn) kreeg. De scheur is helemaal uitgefreest en ze is op en speciaal ijzer gezet om de scheur te fixeren en rust te geven.
Het is nu afwachten of hij weer goed aangroeid (duimen !!)

Het is denk ik erg afhankelijk van de ernst van de scheur, ik ben ook geen voorstander van ijzers maar in dit geval is het voorlopig toch echt beter.... Zorg in ieder geval dat je een goede smit hebt die weet waarover hij praat !

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:31

Pieder, bij mijn haflinger wisten ze ook niet of het wel weer goed zou komen. Ze had er ook een ontsteking bij. De scheur is bij haar ook helemaal uitgefreest, en daarna moest ze op een speciaal ijzer. En het is allemaal weer goed gekomen. Komt bij die van jou vast ook allemaal goed Cool

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:32

Mijn paardje heeft er vorig jaar winter een gekregen,hij is nu ongeveer tot de helft uitgegroeid zonder dat ik er iets aan gedaan heb eigenlijk.Eerst heeft ze nog op haar wedstrijdijzers gestaan,dus met een zool ertussen.Nu staat ze gewoon op normale ijzers.Wel heeft de smid er krammetjes in gezet(net zoals wendy beschrijft eigenlijk) .Het zijn gewoon ijzeren pinnen die de 2 delen bij elkaar houden zodat het niet verder scheurt Lachen .En nat houden die voeten,dat zegt mijn smid altijd Knipoog .

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:23

Zou eens op hoofcare.nl kijken. Staan allerlei problemen op, plus oplossingen en anders kun je hen een vraag stellen.
Ik heb het boek van hun en dat is zeer de moeite waard mag ik wel zeggen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:42

Oliver,

Bedankt voor je opbeurende woorden. Hopelijk geneest het bij mijn paard net zo mooi als bij jou.

Thankx, Pieder

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:40

Milka had ook altijd scheuren in de hoef. Ze word nu natuurlijk bekapt en het gaat een stuk beter! Kan nu gewoon op elk terrein lopen met haar zonder dat er iets gaat brokkelen/scheuren. Haha!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 00:48

Mijn paardje had ook een scheur in een van zijn voorhoeven.
Deze kwam steeds hoger Verdrietig
De smid heeft de scheur er "üitgesneden",met als gevolg dat er een flinke omgekeerd V in zijn hoef zat.
Hij heeft hem op ijzers gezet(vierkant,want achter was hij te kort),en aan de voorkant achterijzers gedaan,met 2 lipjes.
Inmiddels is hij alweer 2 setjes ijzers verder en de inkeping is er al bijna weer uit.

Natuurlijk ligt het eraan wat voor soort scheur er in een hoef zit.
En vooral hoe diep het gaat.
Elke smid doet op zijn eigen manier.
Maar dit heeft bij mijn paardje prima gewerkt,ik ben er dan ook zeer tevreden over Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 16:24

Was al vergeten dat ik dit topic nog had.
Citaat:
Waar zit de scheur precies? Bij de kwartieren of bij de toon? Heb je misschien een foto?
Meestal is de hoefwand te lang, zodat die brokkelt en scheurt. Wanneer de hoefwand gelijk wordt gehouden met de zool en de plek waar de scheur zit goed afgerond wordt, wordt de druk van de scheur gehaald. De hoef groeit dan weer gezond door, en over een paar maandjes en op zn langst een jaar is ie weg, als het goed is.

ik heb geen idee wat de kwartieren is en wat de toon is, maar hij zit zo ongeveer om de zijkant van de hoef. Ik zal morgen wel eens foto maken.

Ik zal de smid morgen ook laten bellen.