Schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:09

Hoi,

mijn Irish Cob merrie is een aantal weken geleden behandeld voor schurft, d.m.v spuiten. Ik dacht dat het over was, nou heeft ze echter weer open en kale plekken op haar (achter) benen. Waarschijnlijk is de parasiet dus nog niet weg... Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, en wat voor behandeling is er nog meer mogelijk? Spuiten doe ik liever niet meer, haar lichaam zit nog vol gif, en ze vind het spuiten echt NIET leuk *en dat is nog zachtjes uitgedrukt*. Ik baal ontzettend, kan iemand van jullie mij helpen?

Kaja

Re: Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:23

Een paard van een pensionklant hier heeft ook schurft!
Ook een spuit gehad en na 10 dagen was het over, en een week erna kwam het terug...
Opnieuw de DA laten komen, maar die zag het niet zitten om de merrie opnieuw in te spuiten dus...
De beste mensen blijven nu om de dag wassen met betadine shampoo, goed afdrogen en tweemaal daags hydrocortiderm zalf erop...
Even aankijken dus....Succes Knipoog !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:01

Die zalf, is dat via de dierenarts gegaan?

Las net iets over het afscheren van haar sokken... Huilen Als het moet dan moet het, maar wel met de nodige pijn.. we zijn er allebei zo trots op!
Iemand ervaring met het middel "Neguvon"?

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:04

Kaja schreef:
Een paard van een pensionklant hier heeft ook schurft!
Ook een spuit gehad en na 10 dagen was het over, en een week erna kwam het terug...
Opnieuw de DA laten komen, maar die zag het niet zitten om de merrie opnieuw in te spuiten dus...
De beste mensen blijven nu om de dag wassen met betadine shampoo, goed afdrogen en tweemaal daags hydrocortiderm zalf erop...
Even aankijken dus....Succes Knipoog !

mijn veulen psies hetzelfde.

Wij wassen met betadine zalf en hebben hydrocortiderm en nog een spul tegen schurft om te wassen... Ik weet de naam niet kan het wel voor je opzoeken als je wil En dat spul werkt super. Is verkrijgbaar bij de DA

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:08

Berdien schreef:
Die zalf, is dat via de dierenarts gegaan?

Las net iets over het afscheren van haar sokken... Huilen Als het moet dan moet het, maar wel met de nodige pijn.. we zijn er allebei zo trots op!
Iemand ervaring met het middel "Neguvon"?

Ja gekregen (gekocht Bloos ) van de DA!
Is eigenlijk voor honden en katten, maar werkt prima!
(Paard blaft nog niet dus... Haha! )

En ja vervelend van de sokken, raadpleeg je DA eerst even voordat je gaat scheren Knipoog !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:17

mijn paard heeft vorig jaar schurft gehad ook op de achterbenen.

Ik moest 2 x wassen met betadinescrub en 2 weken lang de benen inspuiten met CTC pray, erg leuk, want dat spul is smurfenblauw en Morrie heeft witte benen Clown

Hij is ook volgespoten met dat vergif en is daar zeker 8 weken erg ataxtisch van geweest (hij viel gewoon neer als ik erop zat en dat soort ongein)......

Die CTC spray heeft de truuk gedaan, ik heb het nog staan, gebruik het voor allerlei wondjes en voor rotstaal

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:38

al eens aan homeopathie gedacht???

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:40

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:21

Korstjes met haar wat gewoon uitvalt als je eraan zit!
Beetje in de richting van mok, zeg maar...
Als je er te hard over wrijft bloed het wat, maar dat hoeft niet altijd!
Plekken bij elkaar wat zich uitbreid, als je gewoon met je hand over de haren strijkt zijn het net allemaal miniscule bobbeltjes/korstjes!

Het zijn geen kale plekken zonder korstjes, volgens mij!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:32

@ Smurf: via dierenarts geregeld? Gelukkig heeft Jessie dat niet, dat ze zo neer valt. Moet er niet aan denken zeg....

Morgen gaat er een belletje naar de DA, het zag er vandaag niet uitgebreid uit, maar toen ik haar uit het land haalde knaagde ze wel aan haar voorbeen...

@ Liekjuh: als je dat zou willen opzoeken graag!!! Wil graag goed voorbereid bij de dierenarts komen, dat gif heb ik er liever niet meer in eigenlijk....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:55

Citaat:
@ Smurf: via dierenarts geregeld

uiteraard, ik ga zelf m'n paard niet injecteren met 1 of ander gif tegen beestjes.....

Ik had de DA nog gewaarschuwd dat Norikers heel erg sterk kunnen reageren op medicijnen, maar zij (DA) had nog nooit een Noriker gezien (ik heb er 4 jaar mee gewerkt) en ze geloofde me niet: hoppa spuit erin voor 750 kilo.......

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:18

Ow je... arme morrie Ach gut alles nou weer goed met hem hoop ik?

Jessie moest ook tien dagen aan de antibioticum, voor de open plekken aan haar benen.. heb ik ook geweten. Ze werd er niet beter van, heb haar een keer over haar hele lichaam rillend uit het land gehaald.. Ach gut

Is Morrie nou helemaal beestjes en kriebels vrij?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:22

ja hoor, het is al bijna een jaar geleden.

Het komt bij hem door de verharing, dat weet ik nu, dus zodra de eerste haren loslaten (nu dus) duw ik hem een vitaminespuit in de strot en krijgt een pot van die booster door z'n voer (netjes gedoseerd hoor) en dan gaat het wel goed!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:32

Hm... Jessie begint ook met haren.. (alleen de witte.. de zwarte willen nog niet Clown ) Dus daar zou het ook van kunnen komen?

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:01

Hallo',
Mijn paard heeft ook korstjes,(achterbenen) kale plekken bij de kogel .
De korstjes zitten al halverwege.
Ze heeft hele dikke achterbenen,en ze loopt ook een beetje kreupel.
wij dachten ook aan mok maar dus ook aan schurft!
Ze staan overdag in het land(dat dus nat is,vooral het voorste stuk waar ze dus staan te wachten savonds,als ze naar binnen moeten)
Vorig jaar was het ook zo nat, maar werden de benen altijd afgespoeld, nu doen ze dat dus niet meer denk dat het daar ook mee te maken heeft.(i v b met werk kan ik het zelf ook niet doen)
De stalhouder heeft het ook druk genoeg met al die paarden enz.

groeten.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 02:11

wassen met imaverol of bodip wil ook wel eens helpen...

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:19

hoi ik had van de dierenarts shampoo gekregen voor schurftmijt bij honden moest hem drie dagen achter elkaar wassen en na twee weken herhalen ook moest ik hem een goede wormenkuur geven,en het heeft geholpen,ik hoop dat je hier wat aan hebt Bloos

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 19:23

Dank jullie allemaal wel, heb vanmiddag de DA aan de telefoon gehad, het wordt wel weer spuiten... hij ziet wassen niet zitten namelijk, en het spuiten heeft toch wel 3 maanden geholpen (ik en mijn tijdsbeeld... Clown ) Dus dat wordt het nou, misschien zelfs drie keer.. hoe ik dat aan Jessie moet verkopen weet ik niet, geloof dat die de DA de stal uit mietert dan. Morgen wordt ze gespoten, benieuwd hoe het gaat! Heb vandaag al weer nieuwe plekken ontdekt, dus ben wel blij dat hij morgen meteen komt....

Ow ja, en ontwormen.. ze mag door die spuiten een tijd lang niet ontwormt worden, dus dat is geen optie. Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:54

DA is vanmiddag geweest, heeft weer een huidmonster genomen en ze is weer gespoten. In haar hals dit keer, vond ze niet leuk, maar ze reageerde minder heftig dan in haar borst. Ach gut Over 2.5 weken is ze weer aan de beurt, en dan waarschijnlijk daarna over 3 weken weer. Hopen dat het nou weg gaat!