enorm grote bult op de billen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

enorm grote bult op de billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:23

Lanna heeft een enorm grote kwabbige bult op de billen. Ik heb de veearts laten komen. Die kon er zo niets van zeggen. Het kon een gesprongen adertje zijn (dus bloed) of vocht. Het kon naar beneden zakken of niet. Als het er na 10 dagen nog zat moest ik met trekzalf proberen eventuele prut eruit te trekken.

Iemand dit meegemaakt?
Tips?

Mac

Re: enorm grote bult op de billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:32

Hoe groot is die bult? Voelt hij heel zacht aan, of een beetje hard? Wat voor vorm heeft de plek?

Ik heb ook een keer voor een dergelijk raadsel gestaan (een paar flinke eieren op haar kont, waarvan 1 toch wel een omtrek had van een centimeter of 20), maar toen hoorde ik veel later dat een ander paard mijn paard had geslagen op die plek(ken Verdrietig ). Die plek is nooit meer helemaal weggetrokken ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:42

Mac schreef:
Hoe groot is die bult? Voelt hij heel zacht aan, of een beetje hard? Wat voor vorm heeft de plek?

Ik heb ook een keer voor een dergelijk raadsel gestaan (een paar flinke eieren op haar kont, waarvan 1 toch wel een omtrek had van een centimeter of 20), maar toen hoorde ik veel later dat een ander paard mijn paard had geslagen op die plek(ken Verdrietig ). Die plek is nooit meer helemaal weggetrokken ...

20 cm doorsnee. Heel duidelijk afgebakend. Geen trapwond of schaapplek te zien. Voelt niet warm. Kwabbig, niet harde bult. Behoorlijk dik, en rond. Onderaan dikker (door zakken vocht of bloed?) dan bovenaan.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:41

Ik hoop Anya dat iemand dit al eerder heeft meegemaakt en ons kan vertellen wat het nu precies is

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:34

ik vind de benadering van je dierenarts toch niet zo overtuigend.. je hebt een paar mogelijkheden van wat het zou kunnen zijn:
de bult kan gevuld zijn met bloed, in dat geval moet je wachten (tot een paar weken) en dan de bult openen en reinigen. als je te vroeg opent loop je kans dat de bloeding nog aan de gang is en je paard weer begint te bloeden omdat je de druk wegneemt.
de bult kan gevuld zijn met etter, dan zou je sneller kunnen openen om het vocht af te laten.
abcessen (etterbulten) geven meestal wel koorts en voelen warm aan, terwijl hematomen (bloedbulten) dat niet doen en 'fluctuerender' zijn. je dierenarts moet een punctie doen om te zien wat er in zit; natuurlijk niet onmiddelijk ivm het bloeden. dan kan hij een behandeling inzetten. iig is het onverantwoord om zelf te gaan knoeien om de inhoud te verwijderen, want in principe moet je zo steriel mogelijk openen om dat je kans loopt op infectie.
misschien een second opinion? ik bedoel maar.. een bult van 20 cm en hij 'kon er zo niets over zeggen'?????

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 17:57

hamadryada schreef:
misschien een second opinion? ik bedoel maar.. een bult van 20 cm en hij 'kon er zo niets over zeggen'?????

Nou dat nu ook weer niet. Het was of vocht, of bloed. bloed gebeurt meestal in enen. Vocht/ontsteking in een paar dagen. Ik weet niet hoelang ze het al heeft. De laatste twee dagen heb ik niet gereden en heeft ze in de wei gestaan met deken. Als het bloed was, was een punctie geen goed idee, dan bleef het bloeden met wat pech. Het voelde absoluut niet warm, het deed haar geen pijn. Daarom het advies om het even aan te zien en te koelen. En natuurlijk te bellen als het groter werd of ging verplaatsen.

Second opinion lijkt me niet nodig. Ik heb inmiddels bijgelezen op het net en ook bij een bloeduitstorting moet je er zoveel mogelijk afblijven. Een abces is niet logisch: geen koorts, voelt niet warm aan, is niet keihard. Maar dan zou het moeten groeien.. Dat zie ik dan vanavond. Ik ga terug om af te spuiten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 10:21

Even een update. B'elanna is afgelopen maandag naar de kliniek geweest. Daar is geconstateerd dat er inderdaad alleen bloed in de bult zat. Het is opengemaakt met twee sneetjes en het bloed is eruit nu. De wond moet gespoeld met mengsel van zoutoplossing en penicilline (het zou gaan onsteken en dat bleek ook zo te zijn). Maar het gaat langzaam de goede kant op.
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:32

Gelukkig dat het de goede kant op gaat, hopelijk is ze snel weer de "oude". Heb je nog enig idee hoe ze hier aan gekomen kan zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:45

Afbeelding
Zo zag de bult eruit.
Volgens de DA heeft ze een trap gehad die toevallig erg ongelukkig terecht kwam en een ader heeft geraakt/beschadigd.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:52

Wow !!! Dan schrik je wel ff als je je paardje zo terugvind.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:59

Het ziet er nu (na de behandeling) wel een stuk prettiger uit Ja

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:38

Ik neem aan dat dit (met de juiste behandeling uiteraaard) verder geen complicaties zal opleveren. Hebben ze je enige indicatie over de herstelperiode gegeven? Is het trouwens pijnlijk voor het paard of valt dat mee?

Ik vraag me in dit soort gevallen altijd af wie er meer last van heeft..... het paard of de baas Tong uitsteken Ik weet zeker dat ik een acute rolberoerte zou krijgen als ik m'n paard zo ineens zou aantreffen.. brrrr

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:06

He Anya,

Ik heb ook eens een paard gehad dat inderdaad zo'n bult kreeg, waarvan we eerst niet wisten wat het was, maar later toch blijkbaar van een trap gekomen moest zijn. Aan de oppervlakte viel weinig te zien. Toen de bult leeggeprikt werd, verdween het eigenlijk vrij snel.

Is toevallig ook bij Gerard op stal gebeurd, misschien trappen de paarden daar iets harder???!! Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:12

MightyMike schreef:
He Anya,
Is toevallig ook bij Gerard op stal gebeurd, misschien trappen de paarden daar iets harder???!! Bloos

haha kan natuurlijk. Maar ik denk dat Lanna het over zichzelf heeft afgeroepen. Ze is een actie "wordt de nummer 1 van de wei begonnen". Dat is aandig gelukt, maar nummer 1 is ze nog niet voorbij. Dus die hebben wat ruzie op het moment.

En Lan gaat door. Want die wil het hele hek voor haar alleen Cool

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:27

dat kan je nou nog eens een bult noemen. Jeetje............
Het lijkt ook of er al blank wondvocht uitkomt.

Goed dat het is opengemaakt.
er zal wel eem litertje uitgekomen zijn.

Nu heeft het tijd om te genezen. Een dag of 10 ?
Succes.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:55

Dat wat jij aan ziet voor blank wondvocht is van het afspuiten. Op het advies van de DA koelden we de bult een aantal keren per dag.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:23

ik bedoelde eigenlijk dat gele streepje wat vanuit de wond naar beneden loopt.

of lijkt dat zo ?

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:36

Nee klopt. Dat gele streepje is wel wondvocht

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:55

inderdaad. De boel is behoorlijk onstoken geraakt. Gister was het helemaal warm en dik. Vandaag stroomt de prut er letterlijk uit. Ik heb de kliniek gebeld en het moet van binnenuit steeds verder genezen naar de sneetjes (die als drain werken). Vandaag zag het hele gebied er al wel rustiger uit. Ik spoel twee keer daags met een mengels van zoutoplossing en penicilline en het lijkt nu eindelijk aan te slaan. Ze trekt ook een stuk minder met haar been nu. En ze heeft weer energie om als een gek door de bak te rennen en bokken. Haha! Het gaat de goede kant uit.